اولین جلسه از پیش نشست‌های «همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفتگوی ادیان» به میزبانی دانشگاه «همدرد» هند برگزار شد. ا

«همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفتگوی ادیان» کلید خورد

قدس آنلاین-در این جلسه موضوعات «گفت‌وگو و عقلانیت در ادیان با تأکید بر آموزه‌های حضرت رضا(ع)، تبیین جایگاه گفت‌وگو در ادیان، روش گفت‌وگوهای عقل محور در ادیان، عقلانیت در ادیان و ادب و اخلاق اختلاف» مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

این نشست با مشارکت دانشگاه‌های همدرد، جامعه ملیه اسلامیه، علیگره، کشمیر، جواهر لعل نهرو و جامعه‌المصطفی‌العالمیه نمایندگی دهلی نو در دانشگاه اسلامی همدرد هند برگزار شد.

آیت‌الله دکتر محمدهادی عبدخدایی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالکریم بی آزار شیرازی و دکتر محمود واعظی به عنوان نمایندگان آستان قدس رضوی در این نشست، به ارائه مقاله و سخنرانی پرداختند.

دیدار از دپارتمان مطالعات اسلامی و بخش زبان فارسی دانشگاه ملیه اسلامیه دهلی، بازدید از حوزه‌های علمیه کشور هند، حضور در نشست علمی بررسی سیره تربیتی حضرت زهرا(س) که در مرکز آموزش عالی المصطفی شهر دهلی برگزار می‌شود از جمله برنامه‌های این تیم اعزامی است.

سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم دهلی، ملاقات با حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدوی پور نماینده ولی فقیه در هند، زیارت مقبره شهید ثالث قاضی نورالله شوشتری، بازدید از دانشکاه علیگر، بازدید از نمایندگی جامعه المصطفی در دهلی، از دیگر برنامه‌های تیم اعزامی آستان قدس رضوی به کشور هند است.

بررسی ادیان هند، در نخستین گام همایش

دبیر اجرایی همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفتگوی ادیان با اشاره به برگزاری نخستین نشست در هند، گفت: در این نشست ادیان هند مورد بررسی قرار گرفتند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علوی آزیز روسیه را میزبان دومین پیش نشست همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفتگوی ادیان معرفی کرد و افزود: در نشست روسیه که اردیبهشت ماه سال ۹۷ در دانشگاه و موزه ادیان سنت پترزبورگ تدارک دیده شده است، اندیشمندان و علمای ادیان در مورد مسیحیت به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.

به گفته دبیر اجرایی همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفتگوی ادیان، سومین پیش نشست این همایش نیز در تابستان سال آینده با موضوع یهودیت در کشور لبنان و شهر بیروت برگزار خواهد شد.

وی آذر ماه سال ۹۷ را زمان برگزاری همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفتگوی ادیان را عنوان کرد و گفت: این همایش با دعوت از علمای سایر ادیان در داخل و خارج از کشور به میزبانی آستان قدس رضوی در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علوی آزیز جایگاه گفت‌وگو در ادیان، نقش آموزه‌های دینی در همزیستی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان، میثاق و عهد در ادیان و جامعه آرمانی از نگاه ادیان را محورهای اصلی این همایش بین المللی برشمرد.

نمایش تصاویر نسخ عرفان اسلامی در حاشیه نشست

مدیر جشنواره‌ها، همایش‌ها و جوایز ادبی هنری سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی هم از نمایش بیش از ۷۰ نمونه از تصاویر کتب و نسخ خطی نفیس و آثار عرفان اسلامی در حاشیه پیش نشست تخصصی همایش بین‌المللی امام رضا (ع) و گفتگوی ادیان در هند خبر داد.

محمدحسن محمدیان افزود: در حاشیه برگزاری نشست تخصصی همایش بین‌المللی امام رضا (ع) و گفتگوی ادیان در هند که دیروز برگزار شد،  نمایشگاهی از تصاویر نسخه‌ها و کتاب‌های خطی نفیس، بارگاه منور رضوی و آثار عرفان اسلامی دایر شده است.

وی افزود: این نمایشگاه  شامل ۵ بخش از جمله معرفی قرآن های خطی، کتب ادیان، احادیث امام رضا(ع) و تصاویر نسخه های خطی میر سید علی همدانی وهمچنین تصاویر بارگاه مطهر رضوی با رویکرد تاریخی است.

مدیر جشنواره‌ها، همایش‌ها و جوایز ادبی هنری سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی تاکید کرد: ۷۰ کتاب به زبان‌های انگلیسی و اردو با موضوعات تاریخ اسلام و شیعه نیز در این  نمایشگاه در معرض دید شرکت کنندگان قرار گرفته است.

وی افزود: بخش دیگری از این نمایشگاه شامل۵۰ تابلو از تصاویر نسخ خطی با موضوع ادیان، عرفان اسلامی و بخشی از کتاب‌های مرکز اسناد و موزه آستان قدس رضوی درباره امام رضا (ع) است.

محمدیان در پایان خاطرنشان کرد:  نمایش ۱۷ ماکت از قرآن‌های خطی مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز از دیگر برنامه‌های این نمایشگاه است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.