معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش پرورش از عدم پیگیری برنامه افزایش ساعت‌های پرورشی مدارس خبر داد و گفت: این برنامه شاید راه تحقق اهداف امور تربیتی نباشد.

ساعت‌های پرورشی مدارس افزایش نمی‌یابد

قدس آنلاین-معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش پرورش از عدم پیگیری برنامه افزایش ساعت‌های پرورشی مدارس خبر داد و گفت: این برنامه شاید راه تحقق اهداف امور تربیتی نباشد.

علیرضا کاظمی در گفت و گوی اختصاصی با قدس در پاسخ به این پرسش که آیا سیاست افزایش ساعت‌های پرورشی مدارس که قولش در دوره آقای فیض، معاونت پیشین پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش داده شده بود را دنبال می‌کنید یا خیر؟ گفت: معتقدم این برنامه ممکن است راه تحقق اهداف امور تربیتی نباشد، ما باید زمینه‌های جذب دانش آموزان و حضور آنان را در فعالیت‌های تربیتی مهیا کنیم؛ یعنی فعالیت تربیتی که طرح ریزی می‌کنیم اگر برای دانش آموزان جذاب، با نشاط، مهارت آور و کارآفرین باشد، آن‌ها در خارج از زمان ساعت آموزشی هم از آن استقبال می‌کنند؛ بنابراین به نوعی می‌توان گفت که مشکل ما نبود برنامه‌های جذاب و دارای محتوای خوب برای دانش آموزان است.

وی با بیان اینکه بسیار بعید می‌داند که سیاست افزایش ساعات پرورشی در مدارس را دنبال کند، افزود: البته اگر ساعت‌های پرورشی در مدرسه در زمان‌های مناسبی باشد، خیلی بهتر است؛ چون دانش آموزان می‌توانند همزمان در فعالیت‌های پرورشی مشارکت کنند، ضمن اینکه می‌دانیم که ظرفیت برنامه درس ملی یک ظرفیت محدود است که نمی‌شود تمام خواسته‌های تربیتی را در آن گنجاند.

 وی درباره آخرین وضعیت دانش آموزان از لحاظ آسیب‌های اجتماعی و رصد اطلاع رسانی این آسیب‌ها از سوی وزارت آموزش و پرورش گفت: بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در حوزه فعالیت معاونت پروشی و فرهنگی نیست و مربوط به حوزه معاونت تربیت بدنی است که در این زمینه برنامه هایی در قالب طرح نماد در دست اجراست، اما در حوزه درمان آسیب‌های مراکز مشاوره را داریم که زیر نظر ما فعالیت می‌کنند که با برگزاری آزمون‌های سلامت روان می‌توانیم اطلاعات و داده‌های خوبی را در اختیارشان قرار بدهیم.

وی در همین زمینه از تلاش برای برنامه ریزی و ایجاد تیم‌های مداخله در درمان و فوریت‌های اجتماعی برای دانش آموزان خبر داد و گفت: از وضعیت دانش آموزان در خصوص آسیب هایی اجتماعی آمار مشخصی ندارم.

وی با اشاره به اینکه برگزاری آزمون سلامت روان در بین تمام دانش‌ آموزان پایه هفتم و هشتم برای تدوین نقشه خطرپذیری است، تصریح کرد: این یکی از بهترین کارهایی است که می‌توان بر اساس آن وضعیت رفتارهای پرخطر و آسیب هایی که در یک مدرسه وجود دارد را بسنجیم. به عنوان مثال می‌توانیم دریابیم که میزان خشونت پذیری کدام استان بیشتر است. ضمن اینکه تحلیل‌ها پس از یک هفته از برگزاری آزمون در اختیار مناطق قرار می‌گیرد تا در زمینه بهداشت روان دانش آموزان برنامه ریزی کنند.

کاظمی تقویت هسته‌های مشاوره و تشکیل پرونده الکترونیک برای دانش آموزان را از دیگر برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش خواند و گفت: از سال ۹۷ تمام دانش‌آموزان صاحب پرونده الکترونیکی مشاوره خواهند شد، تا بتوان آن‌ها را در بخش آسیب‌های اجتماعی مصون نگه داشت.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نظام جامع راهنمایی و مشاوره را پیش بینی کرده‌ایم که مسیر راهنمایی و مشاوره را مشخص می‌کند، گفت: پیش نویس این نظام در روزهای آینده به شورای عالی آموزش و پرورش می‌رود.

کاظمی سپس به بحث اردوهای دانش آموزی پرداخت و گفت: برای رفع برخی اشکال‌ها دستورعمل اردوهای دانش‌آموزی مورد بازنگری قرار می‌گیرد و با ابلاغ دستورعمل جدید امنیت اردوهای دانش‌آموزی افزایش می‌یابد.

وی بازگشت نشاط و امید به مدارس را از سیاست‌های ضروری امروز جامعه خواند و گفت: برای این منظور برنامه‌هایی داریم که از مهر سال ۹۷ اجرا خواهد شد، البته آموزش و پرورش با حذف آزمون‌ها بستر استرس و رقابت را حذف کرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.