«در موضوع کمبود آب همواره بر صرفه جویی خانگی تأکید می‌شود؛ این در حالی است که بیشترین میزان مصرف و هدر رفت آب در بخش کشاورزی است. وزارت نیرو با وزارت جهاد کشاورزی چه برنامه‌ای را دنبال می‌کند تا به کمک آن بتوان بهره وری و مصرف بهینه آب و کاهش هدر رفت آب را در بخش کشاورزی دنبال کرد؟»

ارائه ۱۳ گام برای اصلاح شیوه مصرف آب

قدس آنلاین- «در موضوع کمبود آب همواره بر صرفه جویی خانگی تأکید می‌شود؛ این در حالی است که بیشترین میزان مصرف و هدر رفت آب در بخش کشاورزی است. وزارت نیرو با وزارت جهاد کشاورزی چه برنامه‌ای را دنبال می‌کند تا به کمک آن بتوان بهره وری و مصرف بهینه آب و کاهش هدر رفت آب را در بخش کشاورزی دنبال کرد؟»

وزیر نیرو با تأیید این مسئله به پرسش ما این گونه پاسخ می‌دهد: فراموش نکنیم که فقط چیزی حدود هفت تا هشت درصد از کل مصرف ما در بخش شرب و بهداشت است، اما به دو دلیل تأکید بر صرفه جویی آب در این بخش مهم است؛ نخست آنکه شهرهای ما در جاهایی مستقر شده‌اند که امکان جابه جایی جمعیت وجود ندارد و باید آب را برای آن‌ها تأمین کرد و بیشتر روش‌های ممکن هم که تا کنون اجرا شده مثل تهران، دیگر منبع وسیع جدیدی وجود ندارد که بتوانیم به کار گیریم، بنابراین باید نحوه مصرف تغییر کند.

رضا اردکانیان ادامه می‌دهد: مسئله دوم جنبه فرهنگی موضوع است. به هر حال حتی کشاورز هم مصرف خانگی دارد و ما باید آب شرب و بهداشت را به روستا هم برسانیم و لازم است در زمینه مصرف فرهنگ سازی در همه بخش‌ها با هم صورت گیرد، ولی از طرفی این موضوع نیز درست است که ما حتی با کمی صرفه جویی در بخش کشاورزی می‌توانیم ظرفیت‌های وسیعی از منابع برای توسعه کشاورزی و صنعت و حتی تأمین آب شرب داشته باشیم.

وی ادامه می‌دهد: بهره وری آب موضوع بسیار مهمی است. در کنار آن اصلاح الگوی کشت، تعیین محل مناسب کشت و... نکات ارزشمندی است که در این دوره سعی کرده‌ایم در ارتباط نزدیک با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست طراحی هایی را انجام دهیم. مجموعه این ارتباطات منجر به تهیه گزارشی شده که به امضای من، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر صنعت و معدن و تجارت و رئیس سازمان محیط زیست رسیده و آن را به رئیس جمهوری ارائه کرده‌ایم.

در این گزارش ۱۳ گام را برای اصلاح شیوه مصرف آب پیشنهاد داده‌ایم که در استان‌های مختلف تمرکز روی شیوه‌های خاصی باشد و امیدواریم این کار به ثمر برسد. در آینده جزئیات بیشتری از این طرح را اعلام می‌کنیم. در اجرای این طرح‌ها که من آن را زیر سرفصل مدیریت مصرف و تقاضا قرار می‌دهم، مشارکت فعال استانداران، دستگاه‌های ارتباط جمعی و مردم تعیین کننده است. امیدواریم در آینده نزدیک هم این طرح‌ها را معرفی و هم اجرای آن را آغاز کنیم.

وزیر نیرو در پاسخ به این پرسش که با وجود گذشت ۲۰ سال از تأسیس مرکز تحقیقات بارورسازی ابرها در ایران، این مرکز با وجود محروم بودن از حداقل تجهیزات لازم، چه توفیقاتی در این خصوص داشته است، می‌گوید: این مرکز محدودیت‌های وسیعی داشته، اما اگر بخواهیم از منظر علمی به تأثیرگذاری این روش به این موضوع نگاه کنیم و درصد موفقیت پروژه‌های باروری ابرها را بررسی کنیم به ۱۵ تا ۲۰ سال زمان نیاز داریم تا بتوانیم در مورد آن قضاوت کنیم، اما به دلیل تجهیز نکردن مرکز ملی تحقیقات باروری ابرها، در حال حاضر نمی‌توانیم یک قضاوت ۱۰۰ درصد داشته باشیم. قطعاً به عنوان یک تکنیک و روش این راه را ادامه خواهیم داد، ولی به دنبال آن هستیم تا با تجهیز امکانات بتوانیم جامعه آماری مورد نیاز را برای رسیدن به یک تحلیل دقیق آماده کنیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.