بجنورد- مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان شمالی از افزایش بیش از دو برابری ظرفیت تصفیه خانه های استان در سال آینده خبر داد.

ظرفیت تصفیه خانه های خراسان شمالی افزایش می یابد

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی، مهندس غلامحسین ساقی در جلسه مجمع عمومی سهامداران شرکت آب و فاضلاب استان گفت: در حال حاضر در شرکت آب و فاضلاب استان فضای خوبی حاکم است و با زحمات همه پرسنل طی این مدت این شرکت تاکنون در شاخص های مختلف حائز رتبه های برتر در سطح کشور و استان شده است.

وی اظهار کرد: جمعیت تحت پوشش شبکه توزیع آب شهری در استان ۱۰۰ درصد است و در حال حاضر ۲۱ شهر تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب شهری استان قرار دارد و یک شهر دیگر نیز در سال ۹۷ به این شرکت تحویل خواهد شد.

وی شاخص برخورداری جمعیت شهری از تاسیسات فاضلاب در استان خراسان شمالی را ۳۱ درصد عنوان کرد و افزود: این رقم در کشور ۴۸ درصد است و در حال حاضر از میانگین کشوری ۱۷ درصد عقب هستیم .

وی ادامه داد: بر اساس تکلیف ماده ۳۷ برنامه ششم توسعه میانگین شاخص بهره مندی از خدمات فاضلاب در کشور باید ۲۵ درصد افزایش یابد بنابراین هدف شرکت در بخش فاضلاب ۱۷ به علاوه ۲۵ درصد است تا هم برنامه ششم تحقق پیدا کند و هم عقب ماندگی موجود جبران شود که برای رسیدن به این هدف در حال حاضر ۱۱۵ کیلومتر شبکه فاضلاب در استان در دست اجراست در حالیکه این رقم طی ۲۷ سال گذشته ۴۰۰ کیلومتر بوده است.

مهندس ساقی تصریح کرد: در همین راستا ایجاد تصفیه خانه فاضلاب آشخانه و شیروان و همچنین ارتقای ظرفیت تصفیه خانه فاضلاب اسفراین در دستور کار قرار گرفت که در سال ۹۷ وارد مدار بهره برداری خواهد شد و ظرفیت تصفیه خانه های استان در سال آینده به بیش از دوبرابر افزایش خواهد یافت.

وی به پایش کیفیت آب در استان اشاره کرد و گفت: پایش کیفیت آب از طریق ارگانهای نظارتی و شرکت آب و فاضلاب شهری انجام می شود و خوشبختانه وضعیت خوبی در این زمینه داریم.

وی با بیان اینکه در راستای برنامه ریزی و اجرای طرح های کاهش هدررفت آب دفتر بدون درآمد این شرکت در سال جاری نیز ۴ شرکت برتر کشور شناخته شد، افزود: در همین راستا حوزه کاهش آب بدون درآمد برنامه های محوری را در دستور کار خود قرار داده است که تکلیف برنامه ششم تا پایان سال ۹۷ تعویض ۲ هزار و ۹۰۲ فقره کنتور خراب بود که طی ۹ ماهه سال جاری ۴ هزار و ۹۱۷ کنتور خراب در استان تعویض شده است.

مهندس ساقی با اشاره به اینکه در حوزه پدافند غیرعامل تکلیف سال ۹۶ تهیه و تدوین دستورالعمل بود ، گفت: در سال جاری این دستورالعمل توسط دفتر مدیریت بحران تهیه شده در همین راستا نصب تجهیزات حفاظت الترونیکی در مخازن استان در دو شهر فاروج و آشخانه انجام شده است و تجهیز دو تصفیه خانه شهر اسفراین و شیروان و یکی از مخازن عمده شهر بجنورد به این سیستم در برنامه سال ۹۷ قرار دارد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان شمالی به ارتقای مدیریت عرضه و تقاضا و ارتقای فرهنگ مصرف نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۲۸ هزار و ۲۰۰ مشترک در استان بیشتر از الگوی مصرف ، آب استفاده می کنند که طی ۱۰ سال باید کاهش داده شود که عملکرد سال ۹۵ و ۹۶ نشان از این دارد که جلوتر از اهداف حرکت می کنیم.

دکتر گیاهی رئیس مجمع عمومی نیز در این جلسه گفت: یکی از تکالیفی که برای شرکت آب و فاضلاب استان خراسان شمالی تعیین می شود رصد برنامه ماهیانه در هیات مدیره و تحقق بودجه سال ۹۷ است و باید برای کسب درآمد برنامه ها و پیش برنامه ها تحت کنترل باشد.

وی اظهار کرد: شرکت آب و فاضلاب استان خراسان شمالی در بحث فاضلاب باید جدیت بیشتر داشته باشد به خصوص در مسکن مهر که استان خراسان شمالی عقب است و باید هرچه زودتر گام های رو به پایان را بردارد.

دکتر گیاهی به اهمیت پژوهش اشاره نمود و گفت: با توجه به درجه ای حرفه شرکت آب و فاضلاب استان خراسان شمالی و وجود نیروی جوان و تحصیل کرده این شرکت به یک پژوهشکده تبدیل شده و این انتظار را در سطح مدیران عالی تقویت نموده که باید پژوهشهای کاربردی در این شرکت انجام گیرد.

وی تصریح کرد: شرکت آب و فاضلاب استان خراسان شمالی یکی از استان های پیشگام در سرمایه گذاری به روش بی او تی است و می تواند الگوی دیگر استان ها باشد.

وی همچنین به استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در پروژه های شرکت آب و فاضلاب استان خراسان شمالی تاکید کرد.

در پایان بودجه شرکت آب و فاضلاب استان خراسان شمالی بلاتکلیف تصویب شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.