با توجه به این شرایط، دعوت مقامات سعودی برای سفر حریری به این کشور می‌تواند در راستای طرح و برنامه جدیدی از سوی عربستان و آمریکا علیه حزب الله و ایران باشد و باید منتظر ماند و دید که پس از سفر حریری به عربستان چه تغییر و تحولاتی رخ خواهد داد و وی پس از این سفر چه مواضعی را اتخاذ می‌کند.

برنامه جدید سعودی ها برای سعد حریری!

قدس آنلاین- در چهارم نوامبر (آبان ماه امسال) سال ۲۰۱۷ میلادی بود که سعد حریری طی سفری که به عربستان سعودی داشت در برابر رسانه‌های عربستانی ظاهر شد و گفت در اعتراض به دخالت‌های ایران در امور کشورهای عربی، از مقام نخست وزیری استعفا می‌دهد. اقدامی که به اذعان بسیاری از تحلیلگران دلیل آن تهدید و فشارهای مقامات سعودی است.

چنانچه رویترز در گزارشی در این باره گفت که استعفای ناگهانی سعد حریری در کشور به این گمانه‌زنی دامن زده است که او «در جنگ عربستان سعودی علیه ایران و تهدید فشار گذاشتن وی برای اتخاذ سیاست ضد ایرانی گرفتار و مجبور به استعفا شده است».

 حال پس از گذشت سه ماه، دفتر نخست وزیری لبنان روز دوشنبه از دعوت عربستان سعودی برای سفر او به ریاض خبر داده است.  طبق اعلام دفتر الحریری، این دعوت را سفیر عربستان سعودی در بیروت انجام داده است. به گفته  این دفتر، نخست‌وزیر لبنان «در اسرع وقت» دعوت مذکور را پاسخ داده و به عربستان سعودی سفر خواهد کرد.

مهره ای برای پیاده کردن سیاست های عربستان

سعد حریری از لحاظ سیاسی ارتباطات نزدیکی با دولت سعودی دارد و همواره تحرکات و تصمیمات خود را با حمایت سعودی‌ها انجام می‌دهد، همین موضوع نکته‌ای است که سبب شده تا سعودی‌ها و همچنین مقامات آمریکایی از وی به عنوان مهره‌ای برای پیاده کردن سیاست‌های خود در منطقه و در برابر محور مقاومت با رهبری ایران استفاده کنند.

چنانچه وی در تازه‌ترین اظهاراتش درباره عربستان سعودی، در یک مصاحبه گفته بود برعکس آنچه گفته می‌شود، او رابطه خوبی با عربستان سعودی و شخص ولیعهد این کشور دارد. این در حالی است که در همان مدت حضور خود در عربستان که بسیاری آن را نوعی بازداشت سیاسی حریری از سوی سعودی‌ها می‌دانند، به گفته هثر نوئرت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا کاردار این کشور با حریری دیدار کرده است.

البته در این مورد، مقامات جمهوری اسلامی نیز به استعفای حریری و اظهارات وی درباره ایران واکنش نشان دادند. علی شمخانی در همین زمینه گفت: اعلام این استعفا در ریاض «قسمتی از نقشه علیه ملت‌های آزاده» است.

به نظر می‌رسد عربستان سعودی برای مقابله با نفوذ و اقتدار منطقه‌ای ایران و همچنین حزب الله بنا دارد از افراد و گروه‌های متمایل به خود برای سرکوب استفاده کند؛ بنابراین سفر قبلی حریری به عربستان و این دعوت نیز  با این هدف صورت می‌گیرد و این تحت فشار گذاشتن عربستان برای همراهی حریری با سیاست‌های عربستان و آمریکا به مسئله‌ای اساسی برای نخست وزیر لبنان تبدیل شده است. چنانچه رویترز در این باره نوشت: حساسیت‌های عربستان سعودی در مورد نفوذ و اقتدار ایران و حزب‌الله عامل اصلی بحران لبنان تلقی می‌شود که باعث بروز نگرانی شدیدی در مورد ثبات اقتصادی و سیاسی این کشور شده است.

به اذعان بسیاری، استعفای حریری در سفر به عربستان را می‌توان نوعی پیام از سوی این کشور به دیگر بازیگران تأثیرگذار منطقه‌ای و نیز گروه پر نفوذ حزب الله در لبنان دانست تا بگوید دولت سعودی از قدرت کنترل اوضاع و بازیگری در امور داخلی لبنان برخوردار است و در مقابل محور مقاومت، مواضع سعودی‌ها تعیین کننده عرصه داخلی لبنان است. بنابراین با توجه به این شرایط، دعوت مقامات سعودی برای سفر حریری به این کشور می‌تواند در راستای طرح و برنامه جدیدی از سوی عربستان و آمریکا علیه حزب الله و ایران باشد و باید منتظر ماند و دید که پس از سفر حریری به عربستان چه تغییر و تحولاتی رخ خواهد داد و وی پس از این سفر چه مواضعی را اتخاذ می‌کند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.