بجنورد- مدیرامور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: ۷۰۰ هزار اصله نهال میوه برای توزیع میان باغداران این استان آماده شده است.

۷۰۰هزار اصله نهال میوه آماده توزیع در خراسان شمالی

به گزارش قدس آنلاین، محمدعلی شریکیان اظهار کرد: این میزان نهال میوه در ۱۹ نهالستان سطح استان تولید شده است و به عنوان نهال های شناسه دار برای ایجاد و توسعه باغ های استان توزیع می شود.

وی افزود: از باغداران انتظار می رود نهال های مورد نیاز خود را از نهال های شناسه دار و تولید شده در نهالستان های دارای مجوز تهیه کنند.

وی با اشاره به اینکه نهال های گردوی پیوندی امسال از همدان وارد استان می شود خاطرنشان کرد: برخی دیگر از گونه ها همچون انار و زیتون که در داخل استان تهیه نمی شود از سایر استان ها وارد می شود.

وی از باغداران خواست تا نهال های مورد نیاز خود را از نهال های شناسه دار تهیه کنند.

مدیرامور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: سرمازدگی نهالستان های انار در سال ۹۵، سبب شد تا نهال ها دچار آسیب جدی شوند از این رو باغداران حتما در تهیه نهال دقت لازم را داشته باشند.

شریکیان با اشاره به اینکه رویکرد ما در توزیع نهال ها، توسعه و ایجاد باغ های همگون است افزود: به همین منظور باغداران از هر گونه، دست کم ۵۰ اصله نهال خریداری کنند تا کاشت نهال ها به ایجاد باغ همگون و یکدست بیانجامد.

وی تصریح کرد: ایجاد باغ های مخلوط و با گونه های متنوع، به هیچ عنوان به لحاظ اقتصادی، توصیه نمی شود و برای اقتصادی کردن فعالیت های باغداران، باید باغ های همگون ایجاد شود تا انجام اقدامات همچون مبارزه با آفات و بیماری ها و تقویت درختان به راحتی میسر باشد.

به گفته مدیرامور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی امسال ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال یارانه برای توزیع نهال های میوه در میان باغداران استان اختصاص یافته است که بخش عمده ای از یارانه نهال های میوه به توسعه باغ ها در زمین های شیبدار و کاشت گونه انگور و بادام اختصاص می یابد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.