رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: سازمان مالیاتی آمادگی دارد نرخ مالیاتی بخش تولید را از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش دهد تا برای خروج از رکود و رونق اقتصادی گامی در بحث مالیات برداشته شود.

پیشنهاد کاهش نرخ مالیات تولید به ۲۰ درصد/ کشف ۱۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی

به گزارش قدس آنلاین، سید کامل تقوی‌نژاد رئیس سازمان امور مالیاتی کشور امروز در یازدهمین همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه مالیات یکی از متغیرهای کلیدی و تأثیرگذار در اقتصاد هر کشور است، اظهار داشت: بدون تردید هرگونه تلاش برای توسعه نظام مالیاتی بدون شناخت ارکان این نظام شاهد تولید ملی و نحوه توزیع آن، قوانین و مقررات مالیاتی و سازمان وصول مالیات و همچنین آگاهی از اهداف و کارکردهای مالیات غیرممکن بوده و تلاشی نافرجام خواهد بود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور به اهداف و ضرورت‌های اصلاح توسعه نظام مالیاتی اشاره کرد و گفت:‌ در رابطه با شاخص نسبت مالیاتی دستیابی به نرخ ۱۵ تا ۲۰ درصد و در مورد شاخص سهم مالیات از منابع بودجه عمومی دولت، به طور متوسط بین ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه‌های بودجه عمومی به عنوان معیارهای کفایت تأمین بودجه از طریق مالیات تلقی می‌شوند. این شاخص‌ها نه تنها با وضعیت فعلی نظام مالیاتی بلکه، با هدف‌گذاری‌های انجام شده در اسناد بالادستی فعلی در بخش مالیات نشان از ضرورت و اهمیت همه ارکان تصمیم‌گیر کشور به توسعه نظام مالیاتی کشور دارد.

وی در مورد چالش‌های توسعه نظام مالیاتی کشور، گفت: سه بخش کلی شامل، چالش‌های ناشی از وضعیت اقتصاد کلان کشور، چالش‌های مربوط به فرآیند سیاست‌گذاری، سیاست‌ها، قوانین و مقررات مالیاتی از جمله این‌ها است.

تقوی‌نژاد در مورد چالش‌های ناشی از ساختار اقتصاد کلان گفت: ترکیب نامناسب تولید ملی و نحوه توزیع آن در کشور سهم بالای بخش‌های اقتصادی غیر مشمول و معاف مانند سهم بالای بخش‌های نفت، انرژی و کشاورزی از تولید ناخالص داخلی، توزیع نامناسب درآمد بین گروه‌های درآمدی را ایجاد می‌کند.

وی افزود: همچنین گسترش اقتصاد زیرزمینی و شکل‌گیری شرکت‌های کاغذی، کدفروشی، کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای، حساب‌های اجاره‌ای،‌ قاچاق گسترده کالا و بازار زیرزمینی ارز در کنار بی‌ثباتی نرخ تورم رشد اقتصادی، قیمت جهانی نفت و ارز از جمله‌ این‌ها است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی رواج پرداخت‌های نقدی در اقتصاد، توسعه نیافتگی فرهنگ مالیاتی، نبود وفاق کلی در مورد ضرورت پرداخت مالیات میان ارکان تصمیم‌گیر و اثرگذار کشور را از دیگر چالش‌ها دانست و یادآور شد: عدم وجود یک پایگاه جامع اطلاعاتی از جریان کالا و خدمات کشور و نبود و ساز کار قانونی مؤثر تبادل خودکار اطلاعات بین بانک‌ها و دستگاه‌های دولتی با سازمان، عوامل دیگر این چالش‌ها هستند.

وی افزود: سازمان امور مالیاتی آمادگی دارد، نرخ مالیاتی بخش مولد را از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش دهد و این موضوع به مسئولان تصمیم‌گیر پیشنهاد شده است تا برای خروج از رکود و رونق اقتصادی گامی در بحث مالیات برداشته شود.

تقوی‌نژاد گفت:‌ علیرغم اقدامات مهم انجام شده و بهبودهای حاصل شده در اغلب شاخص‌های اصلی عملکرد نظام مالیاتی کشور طی سال‌های اخیر باور داریم هنوز از یک نظام مالیاتی کارا و مطلوب فاصله زیادی وجود دارد. نسبت پائین مالیات به تولید ناخالص داخلی حدود ۹ درصد، سهم پایین مالیات از منابع بودجه عمومی دولت با حدود ۳۶ درصد و سرانجام نسبت پایین مالیات هزینه‌های جاری با ۴۹ درصد گواه این مدعا است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی از شناسایی ۳۰۰ هزار مؤدی جدید و استفاده از نظام‌ها و اطلاعات مالیاتی خبر داد خاطرنشان کرد: حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان از کسانی که تا کنون سابقه پرداخت مالیاتی نداشته‌اند، مطالبه کردیم.

وی به محورهای برنامه اصلاح و توسعه نظام مالیاتی کشور اشاره کرد و بیان داشت: اصلاح سیستم مالیات بر درآمد مشتمل بر معرفی نظام مالیات در جمع درآمد اشخاص، اصلاح نظام معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی و کاهش همزمان نرخ مالیاتی بخش‌های مولد، اصلاح نظام دادرسی مالیاتی، اصلاح ساختاری سازمانی با محوریت بهبود تمکین، اصلاح نظام جذب و گزینش نیروی انسانی خاص سازمان، بهبود خدمات مؤدیان با محوریت خدمات الکترونیکی و توسعه و تکمیل نظام مالیاتی از جمله اهم محورها هستند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.