بشرویه- رئیس امور آب منطقه ای فرودس با تاکید بر صرفه حویی آب در بشرویه گفت: تعداد قنوات بالای ۱۰ لیتر آب در بشرویه  به ۵ رشته هم نمی رسد که این خود گویای وضعیت بحرانی دشت ممنوعه بشرویه است‌.

دشت ممنوعه بشرویه به ممنوعه بحرانی تنزل یافت

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از بشرویه ، "مهندس رحیمی" صبح امروز در نهمین نشست  شورای حفاظت آب  شهرستان بشرویه با اشاره به وضعیت بارندگی ها گفت:وضعیت بارندگی در ایران کاهش یافته که این میزان در بشرویه در ۱۰ سال گذشته ۶۶ میلیمتر بوده و کمتر از یک دهم میانگین  جهان است ولی ۴ برابر متوسط جهانی تبخیر داریم .

رئیس آب منطقه ای فردوس  افزود: بارندگی بشرویه در سال ۹۶ و ۹۷،  ۱۱ میلیمتر و کل بارندگی استان ۲۳ میلیمتر است و به نسبت میانگین های گذشته شرایط بارندگی بسیار پایین است، با این حال فقط ۹ درصد بارندگی به سفره های زمین نفوذ میکند .

وی با اشاره به حجم برداشت آب از سفره های زیرزمینی در بشرویه هم گفت: تعداد۲۷۶ حلقه چاه که ۲۲۱ چاه فعال است  و میزان تخلیه  یا حق آبه ۷۲ میلیون متر مکعب  در سال ۹۶ است.

رحیمی افزود: ۱۰۰میلیون متر مکعب در سال در بشرویه تخلیه آب از سفره ها داریم و آمار تخلیه آن در سطح استان رتبه  اول بوده و افت آب به ۶۶ سانتیمتر رسیده است که کنترل های هوشمند در صرفه جویی کار خوبی انجام داده است.

رئیس آب منطقه ای فردوس با اشاره به اینکه با افت شدید آب های زیرزمینی مواجه هستیم گفت: افزایش سطح ایستادگی در دشت بشرویه نداریم و متاسفانه با افت شدید مواجه هستیم.

وی با اشاره به برنامه نصب کنترهای هوشمند بیان کرد: با نصب کنتور های هوشمند سطح آب به ۲۰ میلیون متر مکعب صرفه جویی شده ودر آینده هم امید است این اقدام انجام شود و  باید این واقعیت را پذیرفت که این صرفه جویی برای خود مردم بشرویه است.

رحیمی افزود: کل برداشتی آب از دشت بشرویه در سال ۹۶،  ۹۰ میلیون متر مکعب  و کسری مخزن دشت بشرویه حدود ۲۰ میلیون متر مکعب بوده است که نشان میدهد داریم از جیب می خوریم و همچنان کمبود داریم.

رئیس آب منطقه ای فردوس  با اشاره به مقایسه استحصال آب از دشت بشرویه از سال ۹۰ تا ۹۶ گفت: در سال ۹۰ ، میزان ۱۱۸ میلیون متر مکعب و سال ۹۶ ، ۹۰ میلیون متر مکعب بوده است.

وی افزود: بخش اعظم آب بشرویه صرف کشاورزی میشود،کیفیت آب دشت بشرویه از سال ۹۰ تا ۹۶ بسیار فرق کرده که با افت شدید کیفیت آب نیز روبرو هستیم .

رحیمی تصریح کرد: هجوم آب های شور به سمت  شیرین در منطقه ارسک بشرویه به صورت پایلوت بررسی شده نشان میدهد که آب های شیرین در حال حذف  شدن هستند و علاوه بر کاهش آب، کیفیت هم در حال آفت بسیار شدید است.

 رئیس آب منطقه ای فردوس  با اشاره به خشک شدن قنات ها گفت: ۳۳رشته قنات در بشرویه خشک شده و ۴۲۰ روستا در استان با تانکر آبرسانی میشود از طرفی ، نشست زمین در شهرک امام خمینی رخ داده که نشان میدهد که برخی سفره های زیرزمینی دیگر به انتها رسیده است و دلیل ان اضافه برداشت بوده است.

 وی با اشاره به اینکه با تخریب آبخوان ها به وسیله اضافه برداشت، دیگر آبخوان ها قادر به ذخیره سازی آب ها نخواهند بود گفت: آبخوان های بشرویه  و خلل ها فرو نشسته و حتی اگر زمانی برسد که هزار میلیمتر هم بارندگی بیاید دیگر در بشرویه ذخیره نمیشود چرا که ابخوان ها فرو ریخته و از بین رفته است.

رحیمی افزود: مدیریت منابع آب و تامین آب شرب وظیفه امور آب منطقه ای است و موظف هستیم تا این وظیفه را در طول سال ها انجام دهیم .

رئیس آب منطقه ای فردوس با اشاره به وضعیت بحرانی دشت بشرویه هم گفت: دشت بشرویه  از ممنوعه به ممنوعه بحرانی تنزل و تغییر وضعیت داده  و  به آخرین گرید در وزارت نیرو رسیده است که بهترین نوع مدیریت ،همین کنتر های هوشمند است.

وی با تقدیر از کشاورزان بشرویه گفت: از کشاورزان بشرویه باید تقدیر کرد چرا که همکاری بسیار خوبی با مسولان مربوطه داشته اند و خود کشاورزان به خوبی به وضعیت آب و نوع مدیریت آگاه هستند  و من تا کنون نسبت به اصل طرح و نصب کنتر های هوشمند اعتراضی نشنیده ام و این نشان میدهد خود مردم به وضعیت آگاه هستند و لازم میدانم از همکاری صمیمانه آنان تقدیر کنم.

رحیمی افزود: باید شرایط فعلی را تحمل کنیم اگر میخواهند کشاورزی نیم نفسی در بشرویه بکشد چرا که وضعیت آب و دشت بشرویه  بحرانی است.

رئیس آب منطقه ای فردوس خاطر نشان کرد: ۹۵درصد منابع آبی بشرویه توسط ۵۰درصد کشاورزان مصرف میشود و باید مدیریتی اعمال شود که ۵۰درصد دیگر بشرویه از این منابع در آینده محروم نباشند.

وی  با اشاره به وضعیت حق آبه بیان کرد: طبق تصمیمات گرفته شده  از اعمال ۱۵درصد صرفه نظر شده و کل شارژ در پروانه برای کشاورزان داده شود و مثل گذشته اعمال شود، حدود ۷۰ درصد حق آبه  اعمال میشود و مابقی ۳۰درصد نیز در ادامه و طبق روال مربوطه اعمال میشود و شناور است.

رحیمی با تاکید بر صرفه حویی آب در بشرویه گفت: تعداد قنوات بالای ۱۰ لیتر آب در بشرویه  به ۵ رشته هم نمی رسد که این خود گویای وضعیت بحرانی دشت ممنوعه بشرویه است‌.

 رئیس امور آب منطقه ای فروس افزود: با این حال ساعت کارکرد دشت ممنوعه بشرویه در استان اول است و تخلیه بسیار بالایی دارد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.