کرج -مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با بیان اینکه در سفر رئیس جمهوری به استان اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان در طرح بیابان زایی اختصاص یافته است، گفت: تاکنون در ۴۵۰ هزار هکتار ازعرصه های بیابانی استان نهال و گونه های سازگار کاشته شده است.

کاشت گونه های گیاهی در ۴۵۰ هزار هکتار عرصه های بیابانی البرز

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، حامد فرضی صبح  امروز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته منابع طبیعی و درختکاری اظهار کرد: رسالتی که بر عهده منابع طبیعی است اطلاع رسانی و فرهنگ سازی با استفاده از ظرفیتهای خوب استان است که در این زمینه گام های بسیاری را برداشته ایم.

وی با اشاره به اینکه اولین گام در این حوزه همکاری همیاران طبیعت و مردم است، گفت: یکی از منابع اصلی برای اجرای طرح های جنگل کاری استان در نهالستان بزرگ کرج انجام شد وبه عنوان یکی ازظرفیت های خوب استان محسوب می شود.

فرضی افزود: در این نهالستان ظرفیت تولید ۲ میلیون اصله نهال وجود دارد که علاوه بر اینکه می تواند نیازهای استان را برطرف سازد به دیگر استان ها نیز صادر می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با بیان اینکه در سال جاری تولید یک میلیون اصله نهال  داشته ایم، گفت: این نهال ها در اختیار شهرستان های استان و ادارات دولتی و خصوصی قرار گرفت.

فرضی با اشاره به اینکه استان البرز کانون اصلی ریزگردها است، گفت: ۵۴ هزارهکتار سطح عرصه های بیابانی استان می باشد  و از این میزان عرصه های بیابانی، ۲۵ هزار هکتار به عنوان کانون داخلی تولید ریزگرد محسوب می شود.

وی اضافه کرد: در سفر سال گذشته رئیس جمهوری اعتبار بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان در طرح بیابان زایی و از محل اعتبارات استانی نیز ۳ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

فرضی با اشاره به اینکه تاکنون ۴۵۰ هزار هکتار ازعرصه های بیابانی کاشت نهال و گونه های سازگار با بیابان صورت گرفته است خاطرنشان کرد: عملیات قرق عرفی در مراتع هم از برنامه های اداره منابع طبیعی بود واین طرح  برای جلوگیری از ورود دام به عرصه ها است تا ریزگرد کنترل شود.

این مسئول یکی دیگر از  معضلات اصلی در این زمینه را کمبود شدید منابع آبی دانست  وتصریح کرد: با وجود دو سد بزرگ طالقان و کرج این استان از لحاظ منابع آبی دچار فقر است.

فرضی به جنگل داری اشاره کرد وگفت: در سطح استان ۱۵ هزار هکتار جنگل های طبیعی به عنوان ذخیره گاه و ۵ هزار هکتارهم جنگل دست کاشت داشته ایم که این جنگل های دست کاشت در شهرستان های نظر آّباد و اشتهارد بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز یکی از اقدامات جدی استان را  تثبیت حاکمیت دولت در اراضی ملی و دولتی دانست و گفت: دربحث اخذ سند اصلاح هندسی و رفع تداخلات اراضی دولتی و مردمی اقدامات بسیاری انجام شده به طوریکه در تکالیف محوله۱۰۰ درصد برنامه ها محقق شده است و در این بخش بالغ بر ۳۰ هزارهکتاراصلاح هندسی شده و ۲۵ هزار سند تک برگی اخذ شده است.

فرضی با بیان اینکه بالغ بر ۲۰ هزار هکتار در رفع تداخلات از اراضی ملی و مردم با همکاری جهاد کشاورزی صورت گرفته است، در ادامه افزود: در بحث برون سپاری پاسخ به استعلامات در کشور پیشرو هستیم و در اجرای طرح سامط برای حدود ۳۰۰ نفر اشتغالزایی انجام شده است.

فرضی در خصوص کنترل دام در استان البرزگفت: تا سال ۹۴ میزان دام دو برابر ظرفیت مراتع بود و این در حالی است که این دام ها در بالادست مناطق مسکونی آسارا و طالقان در بهترین فصل مستقر می شدند واز علوفه و گیاهان مراتع می خوردند ودرنهایت خاک مستعد تخریب و هنگام بارش ها شاهد سیلی مثل سیجان بودیم.

این مسئول در پایان گفت: اکنون میزان دام کمتر از ظرفیت مراتع است که باید تثبیت و حفظ شود و در کنار این کاهش دربحث بازنگری دراجرای طرح های مرتع داری بسترهای جدیدی فراهم شد به طوریکه شرایط تولید گیاهان دارویی به وجود آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.