قزوین_ با نزدیک شدن به چهارشنبه آخر سال، ترقه بازی های در کوچه و پس کوچه های هر شهر و استان به گوش می رسد و چه خوب است که با بازخوانی آداب و رسوم گذشته ایرانیان، چهارشنبه سوری را به چهارشنبه سوزی تبدیل نکنیم.

چهارشنبه سوری را چهارشنبه سوزی نکنیم

قدس آنلاین_ گروه استان ها: آخرین روزهای اسفندماه که فرا می رسد، شور و هیجان خاصی بین مردم برای وداع با سال و استقبال از سال جدید ایجاد می شود و آداب و رسوم و سنت های اصیل ایرانی واپسین روزهای این ماه را زیباتر می کند؛ خانه تکانی، خرید لباس، میوه و آجیل شب عید و البته دورهمی به بهانه بزرگداشت چهارشنبه آخر سال همه در آخرین روزهای آخر اسفندماه، شور و نشاط مردم را برای رسیدن سالی جدید بر می انگیزد.

یکی از آیین‌های سالانه‌ی ایرانیان «چهارشنبه سوری» یا به عبارتی دیگر «چارشنبه سوری» است؛ ایرانیان آخرین سه‌شنبه‌ی سال خورشیدی را با بر افروختن آتش و پریدن از روی آن به استقبال نوروز می‌روند؛ چهارشنبه سوری، یک جشن بهاری است که پیش از رسیدن نوروز برگزار می‌شود و مردم در این روز برای دفع شر و بلا و برآورده شدن آرزوهایشان مراسمی را برگزار می کنند که ریشه‌اش به قرن‌ها پیش باز می گردد.

مراسم ویژه‌ی آن در شب چهارشنبه صورت می‌گیرد و برای مراسم در گوشه و کنار کوی و برزن نیز کودکان آتش‌های بزرگ می افروزند و از روی آن می پرند و ترانه (سرخی تو از من، زردی من از تو) را می‌خوانند.

سنت زیبای چهارشنبه سوری ایرانیان گویا سالهاست دیگر معنای واقعی خود را ندارد و این سنت در واقع به سنت «چهارشنبه سوزی» تبدیل شده چراکه سنت گذشته و ابزار آتش سوزی و برگزاری مراسم چهارشنبه آخر سال، امروز به ترقه بازی و مواد محترقه تبدیل شده است و خسارت های جانی و گاها فوت را به همراه دارد.

با نزدیک شدن به چهارشنبه آخر سال، این روزها شاهد ترقه بازی های کودکان و نوجوانانی هستیم که تا پاسی از شب هم آرامش را از خانه نشینان سلب کرده و امنیت آنها را مختل کرده اند.

* چهارشنبه آخر سال ۹۵، بلای جان ۸۱ نفر از مردم قزوین شد

چهارشنبه آخر سال از یک سنت به یک تهدید برای خانواده ها تغییر یافته است؛ تهدیدی که با روشن کردن انواع و اقسام مواد منفجره جان فرزندان را به خطر می اندازد و شیرینی دورهمی خانوادگی را به تلخی مبدل می کند؛ با تغییر سبک برگزاری این آئین دیرینه ایرانیان، هر سال شاهد خسارت ها و تلفات جانی در بین آتش بیاران معرکه بوده ایم که خاطرات ناخوشایندی را برای خانواده ها در چهارشنبه آخر سال رقم زده است.

رییس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی استان قزوین در این خصوص در گفت وگو با خبرنگار قدس آنلاین با اشاره به آمار خسارت های چهارشنبه آخر سال گذشته اظهار داشت: ۸۱ نفر در این مدت مصدوم شدند که از این آمار، ۶۶ نفر مربوط به مردان و ۱۵ نفر هم مربوط به بانوان است.

پیمان نامدار افزود: همچنین در چهارشنبه آخر سال ۹۵، ۷۰ نفر به صورت سرپایی درمان، ۱۱ نفر بستری، ۷ نفر دچار خراشیدگی، ۳۱ نفر دچار سوختگی و ۳۳ نفر هم دچار بریدگی و پارگی شدند و آمار فوتی در این مدت نداشته ایم.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه در آستانه چهارشنبه آخر سال قرار داریم، مورد خاصی از مصدومان به مرکز حوادث و فوریت های پزشکی استان قزوین تا به امروز گزارش نشده است.

* مرکز آموزشی درمانی شهید رجایی استان قزوین به عنوان تنها مرکز ترومای این استان محسوب می شود، سالیانه بخش قابل توجهی از مصدومان چهارشنبه آخر سال به این مرکز برای درمان منتقل می شوند و براین اساس بخشی قابل توجهی از مصدومان چهارشنبه آخر سال از این مرکز اعلام می شود.

مدیر مرکز شهید رجایی استان قزوین نیز  در گفت وگویی با خبرنگار قدس آنلاین در خصوص وضعیت مرکز در خصوص پذیرش مصدومان گفت: موردی از مصدومیت های چهارشنبه آخر سال تا به امروز به این مرکز اعلام و مراجعه نشده است.

در این روزهای پایانی سال که مردم در تب و تاب خریدهای عید هستند، برخی از ارگان ها همراهی مناسبی را با این مردم به منظور ایجاد رفاه آنها دارند و همه در تلاش اند تا مردم در سایه امنیت و آرامش این روزها را سپری کنند و به استقبال سال جدید بروند.

* اجرای طرح تشدید برخورد با توزیع کنندگان مواد محترقه در دستور کار پلیس

رسالت نیروی انتظامی در آخرین روزهای سال به ویژه چهارشنبه سال بر کسی پوشیده نیست و این نیروها در راستای سلامتی مردم و حفظ امنیت تلاش می کنند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان قزوین در گفت وگویی با خبرنگار قدس آنلاین از کشف ۱۱ هزار و ۲۰ عدد انواع مواد محترقه در این استان خبر داد.  

سرهنگ ایمانعلی محمد زاده، شناسایی و دستگیری قاچاقچیان به منظور مبارزه با قاچاق و عرضه مواد محترقه غیر مجاز را از جمله اقدامات در دستور کار عوامل انتظامی عنوان و مطرح کرد: مأموران انتظامی کلانتری ۱۲ بازار حین گشت زنی موفق به شناسایی یک نفر توزیع کننده مواد محترقه شدند و در بازرسی از وسایل همراه وی توانستند تعداد ۲ هزار و ۳۷۰ عدد انواع موادمحترقه غیرمجاز کشف و متهم را دستگیر کنند. 

وی اضافه کرد: همچنین مأموران کلانتری ۱۳ در اقدامی دیگر با انجام اقدامات اطلاعاتی از فعالیت یک واحد صنفی در شهر قزوین در خصوص فروش مواد محترقه مطلع و در یک عملیات غافلگیرانه در بازرسی از واحد صنفی تعداد ۸ هزار و ۶۵۰ عدد انواع مواد محترقه کشف کردند. 

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان قزوین خاطرنشان کرد: به منظور پیشگیری از بروز خطرهای احتمالی موادمحترقه در آخرین روزهای سال، اجرای طرح تشدید برخورد با تهیه و توزیع کنندگان این مواد در دستور کار پلیس است.

وی ضمن ارائه هشدارهایی به شهروندان در خصوص چهارشنبه آخر سال یادآور شد: توصیه می شود تا والدین و مسئولان واحدهای آموزشی با هشدار به نوجوانان و جوانان آنها را از خطرات و عوارض وحشتناک بازی با آتش، ترقه و مواد محترقه آگاه کنند و هیچ گاه برای سرگرمی آتش روشن نکنند.

محمدزاده عنوان کرد: شهروندان در صورت بروز هرگونه آتش‌سوزی و حادثه دیگری ضمن حفظ خونسردی با شماره تلفن ۱۲۵ سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تماس بگیرند و فرزندانشان را از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش بازی دستی حتی در مقادیر بسیار کم در جیب لباس و کیف منع کنند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان قزوین تصریح کرد: کبریت و مواد آتش‏زا از جمله نفت و امثال آن را از دسترس کودکان دور و مراقبت کنید که با آتش زدن بوته یا هیزم در محیط خانه و گذرگاه‌های عمومی برای جان خود و دیگران و نیز محیط زیست ایجاد خطر نکنند و ترقه و دیگر مواد محترقه نوعاً به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، این مواد در اثر جابجایی، حمل و نقل، ضربه و حرارت عمل می‌کنند و منفجر می‌شوند.

وی اضافه کرد: نگهداری این مواد در مکان‌ها و ظروف غیر استاندارد ناایمن است و در اثر شرایط مساعد بدون دخالت انسان می‌تواند خودبه خود حتی هنگام جا به جایی با دست و یا در داخل ساک و کیف در اثر حرارت و یا ضربه منفجر شود و مواد محترقه را هیچگاه در ظروف شیشه‌ای یا فلزی نگهداری نکنید زیرا در صورت انفجار ذرات آن موجب آسیب جانی می‌شود.

بنا به این گزارش، چهارشنبه آخر سال سنت به یادگار مانده نیاکان و بزرگان است که با اندکی رعایت توصیه های پلیس و توجه به هشدارهای لازم، می توان دورهمی این شب را به ماندگارترین شبها و لحظه ها برجای گذاشت و با خاطرات ماندگار در این شب به استقبال سال جدید و نوروز رفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.