قزوین_ رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: در بودجه سال ۹۷، بیش از ۷۵ هزار میلیارد تومان به بخش بهداشت و سلامت اختصاص یافته که این امر نشان‌دهنده توجه ویژه مجلس به سلامت افراد جامعه است.

 قزوین ۱۵۰۰ تخت بیمارستانی کمبود دارد

به گزارش قدس آنلاین، داوود محمدی در نخستین مجمع سلامت استان قزوین که صبح روز پنج شنبه در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد، اظهار داشت: براساس آمارها استان قزوین نسبت به میانگین کشوری ۶۰ درصد تخت داشته این در حالی است که هر تخت ۵۰۰ میلیون هزینه دارد.

وی افزود: در حال حاضر استان قزوین یک هزار و ۵۰۰ تخت کمبود داشته که تأمین این میزان تخت هزینه بسیار بالایی را در پی دارد.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: انرژی و توان مردم باید در ارتقای سلامت جامعه بکار گرفته شود این امر در حالی است که تغییر سبک زندگی مهم‌ترین عامل در این سلامت به شمار می‌رود.

محمدی ادامه داد: در بودجه ۹۷ عوارض سنگینی برای دخانیات و همچنین نوشابه‌های قندی و گازدار در نظر گرفته شده که گامی مؤثر در سلامت جامعه است.

این مسؤول عنوان کرد: در بودجه سال ۹۷، بیش از ۷۵ هزار میلیارد تومان به بخش بهداشت و سلامت اختصاص یافته که این امر نشان‌دهنده توجه ویژه مجلس به سلامت افراد جامعه است.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به تعداد بالای کشته و زخمی در تصادفات جاده‌ای، پرونده‌ای با محوریت خودروسازان در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تشکیل و در حال پیگیری است.

محمدی توضیح داد: براساس آمارها طی ۲۰ سال در تصادفات بیش از ۴۲۰ هزار فوت کرده‌اند که این موضوع باید بررسی شود این امر در حالی است که جاده و خطای انسانی هم در بروز تصادفات نقش دارد اما توجه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس بر کیفیت خودروها است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین هم در این مجمع اظهار داشت: در دهه‌های گذشته میزان مرگ و میر از بیماری‌های عفونی و واگیر بسیار بالا بود در حالی که امروز بیماری‌های غیرواگیر عامل اصلی است.

منوچهر مهرام افزود: در جامعه کنونی سلامت شامل سه بُعد روانی، اجتماعی و معنوی بوده و تمام دستگاه‌های مربوط باید تعامل و همکاری ویژه‌ای داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: تمام تشکیلات متولیان سلامت تنها ۲۰ درصد بر سلامت اثرگذار بوده و ۸۰ درصد تحت تأثیر عوامل ژنتیک و اجتماعی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: توجه به ۸۰ درصد سلامت به ویژه عوامل اجتماعی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده که نیازمند اصلاح و بازنگری است.

وی ادامه داد: براساس آمارها ۵۵ درصد اثرگذاری سلامت مربوط به عوامل اجتماعی از جمله شیوه زندگی مردم، عدم تحرک بدنی، اعتیاد در بانوان، استرس بوده که باید مدنظر قرار گیرد.

مهرام تصریح کرد: ۷۸ درصد مرگ‌های استان قزوین مربوط به غیرواگیر است در حالی که ۲۴ درصد افراد بالای ۱۸ سال فشار خون بالا، ۶۰ درصد اضافه وزن، ۱۳ درصد مصرف سیگار و ۸۶ درصد کم‌تحرک هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین عنوان کرد: از مجموع ۲۶۷ هزار نفر در ارزیابی سلامت روانی و اجتماعی این استان در ۱۱ ماه امسال، ۲۴ درصد مشکل روانی و پنج درصد دارای مشکل در سلامت اجتماعی هستند.

وی با اشاره به اهمیت توجه به سلامت روانی و اجتماعی خاطرنشان کرد: شادی‌های مشروع و قانونمند بر شیوه زندگی افراد اثرگذار بوده و از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند.

مهرام گفت: تغذیه سالم، تحرک بدنی، پرهیز از دخانیات، کاهش استرس و فشار روانی چهار محور اصلی سلامت بوده که تحرک بدنی گفتمان اصلی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین بر زمینه‌سازی امکانات لازم برای سلامت و ورزش بانوان تأکید کرد و ادامه داد: تمام دستگاه‌ها، اصحاب رسانه، سمن‌ها در فرهنگ‌سازی مراسم چهارشنبه‌سوری اقدامات لازم را انجام دهند تا شاهد تلفات نباشیم.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.