بجستان_ معاون آب منطقه ای استان خراسان گفت: قنوات حاصل دسترنج پیشینیان ما است که برای احیای آن تلاش های زیادی صورت گرفته، حفر چاه در بالا دست قنوات باید متوقف شود.

حفر چاه در بالادست قنوات بجستان متوقف شود

به گزارش خبرنگار قدس انلاین، محمد علایی معاون آب منطقه ای استان خراسان رضوی عصر امروز در جمع مسئولان و شورای کشاورزی بجستان با توجه به تنش بوجود امده مبنی بر حفر چاه در بالادست قنوات بجستان گفت: تحت هیچ شرایطی نباید قنات آسیب ببیند قنوات یکی از ارزشمند ترین منابع آبی است که احیای آنها در سالیان قدیم کشته های زیادی داده است. 

معاون آب منطقه ای خراسان رضوی افزود: همه ما ودولت نیز برای خدمت به مردم و جلب رضایت مردم تلاش می کنیم و با توجه به اینکه هیچ چیز از مردم پنهان نبوده و نیست در این موضوع تنش ایجاد شده شفاف بوده و چون آب برای مردم هست اصلا مدیریت را باید به خود مردم بدهیم و خودشان موضوع را باید حل کنند.

علایی با اعتراض به مسئولان محلی که چرا در این زمینه به نظرات مردم نیز کم توجهی شده و اینکه مردم و مسئولان شورای کشاورزی رنجیده شده اند، گفت: در این زمینه عذرخواهی می کنیم ولی  تلاشهای زیادی برای آب بجستان صورت گرفته و من از سالیان گذشته در جریان آب این شهرستان هستم و با توجه به اینکه قحطی پول است ۴۰۰ میلیون اعتبار گرفته شده برای این موضوع نیز کاری بزرگ و از جهت دلسوزی و خدمت به مردم بوده.

وی تاکید کرد: برای قنات نوکاریز بجستان که ارزشمندترین قنات زنده این شهر است کارشناسان را به کمک می طلبم و از همه می خواهیم رگه های آبی این قنات را پیدا کرده و ما نیز هر کمک و اعتباری بیاید  که لازم باشد واز دستمان ساخته باشد برای احیا ء و زنده نگه داشتن آن تلاش و پی گیری خواهیم کرد.

علایی پیشنهاد کرد: چاه قبلی که در کنار چاه حفر شده فعلی می باشد بسته و چاه فعلی با حضور مسئولان و مردم بسته شود و اجازه برداشت داده نشود.

وی همچنین با قدردانی از مردم که زندگی در این منطقه با این مشکلات و کمبودها را فرض دانسته گفت: دست همه  را باید ببوسیم که اینجا را ترک نکنید ولی در طریقه مصرف آب با این حجم کم آب باید جدا بازنگری کرده حداکثر استفاده را بکنند این در حالی است که در کشورهای دیگر از جمله کشورهای پیشرفته از هر کیلو آب ۳ کیلو محصول بدست می آورند و در برخی کشورها ۴ کیلو ماده خشک تولید می شود ولی در کشور ما ۸۰۰ گرم تولید داریم و میانگین در امد در دنیا از هر کیلو آب ۱۲ هزار تومان و در کشور ما ۲۰۰ تومان می باشد و این تولید را با حضور کارشناسان باید مدیریت کنید.

حسین ابراهیمی فرماندار بجستان با تاکید بر مسئولیت هر مدیری که در حیطه کاری خود باید انجام وظیفه کندگفت: فرماندار شهرستان باید همه مسئولان را مدیریت و همه جوانب را ببیندتا مشکل حل و دغدغه مردم نیز بر طرف شود و در این زمینه حفر چاه در بالا دست قنوات با توجه به مشکل خشکسالی و بارندگی های بسیار کم در سالهای گذشته اصلا به صلاح نیست که چاهی حفر شود و زمینه کار انجام شده من از اول موافق نبوده ام و نباید صورت می گرفته است.

فرماندار بجستان افزود: بحران آب در همه شهرهای استان خراسان هست ودر بجستان نیز آب قنوات بجستان که به صورت خرده مالکی اداره می شود باید برای این آب خدادادی راهکار ارائه شود و من در آینده در جلساتی که با کشاورزان خواهم داشت باید این مهم را مدیریت کنیم زیرا مشکل کمبود آب نداریم ولی در کیفیت آب و طریقه مصرف آن مشکل داریم.

 ابراهیمی گفت: برای بهبود کیفیت آب شرب نیز همه  کشاورزان باید تلاش کنند ودر این زمینه نیز نیازمند به کمک هستیم ولی آنچه در توان من بوده انجام داده ام ولی به عنوان شهرستان خشک غفلتهایی صورت گرفته و در تغذیه منابع قنوات نیز و استفاده از روان آبها و آبهای سطحی مطالعات و کارهای خوبی صورت گرفته و این موضوع نیز باید مدیریت شود.

ابراهیمی در رابطه با چاه حفر شده در بالادست قنوات که نزدیک به ۵۰۰ متر فاصله با مادر چاه قنات نو کاریز دارد گفت: از جایی که بی نتیجه بوده و راه به جایی نمی رسد و با عث حساسیت می شود و تنش اجتماعی دارد به صلاح نیس دنبال آب در این دشت بگردیم و فعلا باید کار تعطیل و متوقف شودو آبی از این چاه برداشت نشودو به منظور حل نیاز آبی شهر بعد از این جلسه جلسات متوالی با شورای کشاورزی برای ارائه راهکار گرفته خواهد شدو امید است به نتیجه مطلوب برسیم.

قاسم علی اکبر زاده رئیس شورای شهر بجستان نیز گفت: به استناد شرح وظایف که شورای شهر باید پی گیر حل معضلات و مشکلات و ارائه برنامه باشد پی گیر مشکل آب شهر از ماهها قبل بوده ایم و همانطور که در شهرهای بزرگ آب با کیفیت ارائه می شود مردم بجستان نیز حق دارند از آب مناسب برخوردار شوندتا جلو مهاجرت گرفته شود و بتوانیم مردم را نگه داریم.

وی گفت: در جلسه مشهد راحت ترین راه برای حل مشکل آب دشت درزاب بوده که پیشنهاد شده به این دشت تنش زا وارد نشوند قرار بر این شد که از پایین دشت مشکل آب حل شود و جلسات متعددی نیز به این منظور گرفته شده و به لحاظ صبوری مردم که شایسته تقدیر نیز هستند وارد عرصه نشده و به مسئولان خود اعتماد کرده و عکس العملی نشان نداده اند.

علی اکبر زاده گفت: در بجستان صنعتی نداریم و ۸۰ درصد مردم از راه خرده مالکی ارتزاق می کنند و اگر کوچکترین اشتباهی صورت بگیرد فردا باید پاسخگو باشیم و مردم حق دارند پس از ۳۹ سال که از انقلاب می گذرد آب کشاورزی شان حفظ و آب شربشان نیز تامین شودو نباید بگذاریم مردم آسیبی ببینند.

رئیس شورای شهربجستان با تاکید بر اینکه نمی توانیم برای کشاورز تعیین تکلیف کنیم گفت: پیشنهادمی کنم این چاه حفر شده و برای آن هزینه شده و باید پلمپ شده و برای مواقع اضطراری اگر بحرانی صورت بگیرد با میزان و دبی مشخص استفاده شود.

علی اکبر زاده گفت: نه تنها قناتهای بجستان که در هیچ جایی نباید کشاورز احساس خطر کند و با توجه به تجاربی که به دست اورده ایم و دولت هم با توجه به هزینه های بسیار بالایی که با ارزش و فایده کمتر در جاهای دیگرمی کند برایش مقدور می باشد که با پیشنهاداتی که برای تامین آب شرب سالم شهر شده همکاری کند.

احمد رستم زاده عضو شورای کشاورزی به نمایندگی از کشاورزان گفت: با توجه به مراجعات مکرری که از روز اول حفر چاه صورت گرفته برای تعطیلی چاه بهانه گیری میشود و اقدامی صورت نگرفته.

وی افزود: این دشت در شورای تامین شهرستان دشت ممنوعه نیز اعلام شده و چه خوب بود اداره آب از شورای کشاورزی مشورت می گرفتند برای حفر چاه در بالادست قنوات که مشکل زودتر حل میشد و ما از مسئولان آب بجستان و آبفای گناباد نیز گلایه مندیم که به بدون مشورت با کشارزان به منطقه ممنوعه وارد شده اند.

عضو شورای کشاورزی شهر افزود: ما همه نوکر مردم هستیم و تلاشی که می کنیم باید رضایت مردم جلب شود و این قنات نو کاریز که آب بسیار خوبی دارد سالهاس که یک قطره کم یا زیاد نشده و این چیزی جز عنایت خداوند و ائمه نیست.

وی گفت: ۱۰۰۰ فنجان آب بجستان از استان قدس و وقفیات است و نیمی از آن مهریه زنان است چگونه میخواهید پاسخ امام زمان و ائمه را بدهید اگر خللی در آن ایجاد شود و اگر یک استکان آب از آن برداشت شود ضرر داشته و این روزی کشاورزان بجستان است و اجازه نمی دهیم در بالا دست قنوات چاهی حفر شود.

 در ادامه نیز اعضای دیگر شورای کشاورزی مطالبی مبنی بر عدم حفر چاه در بالادست قنوات ایراد و صحبتهای کشاورزان را بیان کردند و مقرر شد بزودی عملیات حفر چاه در حضور شورای کشاورزی متوقف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.