رئیس جمهوری روسیه در مهترین نطق سالانه خود که به سخنرانی «وضعیت کشور» مشهور است مواضع خاصی را اعلام کرد که برای اولین بار در تاریخ این کشور مطرح شده است. او متحدان روسیه را زیر چتر اتمی این کشور برد و در اظهاراتی که توجه محافل رسانه‌ای را به خود جلب کرد گفت: «روسیه هرگونه حمله هسته ای در هر سطحی را علیه روسیه و متحدان این کشور، چه با استفاده از سامانه‌های کوتاه برد و چه میان‌برد و هر گونه حمله را تهاجم هسته‌ای علیه روسیه تلقی خواهد کرد و فورا پاسخ متقابل خواهد داد، بدون توجه به اینکه عواقب آن چه خواهد بود».

قدرت نمایی پوتین در برابر آمریکا

قدس آنلاین-رئیس جمهوری روسیه در مهترین نطق سالانه خود که به سخنرانی «وضعیت کشور» مشهور است مواضع خاصی را اعلام کرد که برای اولین بار در تاریخ این کشور مطرح شده است. او متحدان روسیه را زیر چتر اتمی این کشور برد و در اظهاراتی که توجه محافل رسانه‌ای را به خود جلب کرد گفت: «روسیه هرگونه حمله هسته ای در هر سطحی را علیه روسیه و متحدان این کشور، چه با استفاده از سامانه‌های کوتاه برد و چه میان‌برد و هر گونه حمله را تهاجم هسته‌ای علیه روسیه تلقی خواهد کرد و فورا پاسخ متقابل خواهد داد، بدون توجه به اینکه عواقب آن چه خواهد بود».

این اظهارات در حالی بیان شد که این روزها اختلافات کره‌شمالی و آمریکا شدت گرفته و هر دو کشور یکدیگر را به حمله اتمی تهدید کرده‌اند.

پوتین در کنار آن هشدار همچنین از قدرت‌های جدید نظامی این کشور هم رونمایی کرد و از سامانه‌های جدید دفاعی سخن گفت که از جمله  می‌توان به کلاهک اتمی جدیدی اشاره کرد که برای نخستین بار روی موشک‌های کروز نصب می‌شود و همچنین یک زیردریایی بدون سرنشین و بدون کوچکترین صدا که قادر است تا اعماق بسیار زیاد اقیانوس پایین رفته و اهدافی را با فاصله بسیار دور در سطح دریا نشانه بگیرد.

پوتین از ایران نام نبرد اما صراحتا به چین و هند اشاره کرد و گفت: «ما به منافع دیگر کشورها بر اساس قانون بین‌المللی احترام می‌گذاریم و آنها نیز باید چنین رفتاری در مقابل روسیه داشته باشند و در اینجا سازمان ملل باید نقشی مهم ایفا کند. به خاطر همین سیاست و رویکرد است که می‌توانیم رابطه‌ای برابر با اغلب کشورهای جهان داشته باشیم، به عنوان مثال می‌توانم به رابطه با مردم شریک و دوست استراتژیک خود، چین اشاره کنیم و یا روابط استراتژیک با کشور هند. ما روند جدیدی در روابط خود با کشورهای جهان ایجاد کرده‌ایم».

مقامات آمریکایی اما سخنان پوتین را تلاش برای جلب توجه رای دهندگان روسی در آستان انتخابات ریاست جمهوری این کشور دانستند. فاکس نیوز وابسته به وزارت دفاع آمریکا به نقل از یک منبع نامشخص نوشت: آنچه پوتین اعلام کرده عملیاتی نیست و در مرحله تحقیق و بررسی است. «دانا وایت» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا هم به سخنان پوتین واکنش نشان داده و گفته: «از شنیدن سخنان امروز وی، تعجب نکردیم، اما روس‌ها بدانند که هدف سامانه دفاع موشکی ما، آنها نیستند.»

کمپانی «ریتون» آمریکا پاییز امسال قراردادی ۱۰.۵ میلیارد دلاری با همسایه غرب‌گرای روسیه یعنی لهستان امضاء کرد که به موجب آن، یک سامانه پیشرفته دفاع موشکی در این کشور مستقر خواهد شد.

مقامات نظامی روسیه اما بعد از سخنرانی پوتین، سخنان او را تایید و تاکید کرده‌اند سامانه نظامی آمریکا عملاً دربرابر توان جدید مسکو بی‌خاصیت است

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.