ایرانشهر-کارگاه کشوری آموزش و پیشگیری تالاسمی با حضور مدیر عامل انجمن تالاسمی ایران واساتید مجرب کشوری باهمکاری مشارکتهای اجتماعی، معاونت بهداشتی ومعاونت درمان دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر برگزار شد.

کارگاه کشوری آموزش و پیشگیری تالاسمی در ایرانشهر برگزار شد

به گزارش خبرنگار قدس انلاین، کارگاه کشوری آموزش و پیشگیری تالاسمی با حضور مدیر عامل انجمن تالاسمی ایران واساتید مجرب کشوری باهمکاری مشارکت های اجتماعی، معاونت بهداشتی ومعاونت درمان در شهرستان ایرانشهر برگزار  شد.

عرب مدیر عامل انجمن تالاسمی ایران از فعالیت ها و اقدامات انجمن در کشور و فعالیت هایی که در دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر برای پیشگیری و کاهش بیماری  تالاسمی در این منطقه تمام تلاش خود را در راستای برنامه ها انجام خواهند داد تشکر کرد و از عاقدین خواست تا قبل از برگزاری خطبه عقد حتما زوج ها آزمایشات قبل از ازدواج را انجام داده باشند .

 دکتر آراسته پزشک معتمد فدراسیون جهانی تالاسمی بطور شفاف این بیماری را تشریح و همچنین در زمینه شرایط سقط درمانی بیماران تالاسمی، پیوند مغز و استخوان که در سال حدود ۱۶۰ عمل پیوند مغز و استخوان را بیماران تالاسمی تشکیل می دهند که در شهرهای شیراز، مشهد و تهران انجام می شود، توضیحاتی ارائه داد.

وی همچنین یک خبر خوب برای شهرستان ایرانشهر و بیماران تالاسمی  به ارمغان اورد که تا اردیبهشت سال اینده که نرم افزاری را که میزان رسوب آهن در قلب کبد شناسایی می کند، در ام ار ای شهرستان ایرانشهر به اجرا درخواهد اورد که بسیاری از مشکلات بیماران تالاسمی برطرف خواهد شد.

  دکتر اراسته  به بحث ازدواج بیماران تالاسمی پرداخته و بیان کرد: باید بیماران در زمان مشخصی ازمایشات مختلف را انجام دهند که در این صورت می توانند فرزندی سالم را به جامعه اهدا کنند و یا حداقل با تالاسمی خفیف(مینور) که در این صورت بچه های تالاسمی میتوانند با هم ازدواج کنند و از راه های مختلفی صاحب فرزند شوند مثل استفاده از لقاح احیا شده.بیماران باید همیشه در تحرک باشند و به طور جدی به بحث ورزش بپردازند.

در ادامه این کارگاه دکتر آراسته به ویزیت رایگان بیماران تالاسمی پرداختند.

دکتر فرهاد دادگر سرپرست معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر گفت: بیماری تالاسمی فقط پیشگیری دارد و درمان آن سیر بسیار سختی دارد که تقریباً به نتیجه حاصل نخواهد رسید، متاسفانه کشور ما در کمربند تالاسمی دنیا قرار دارد و همچنین استان سیستان و بلوچستان جزو استان هایی است که بیشترین میزان بروز تالاسمی را دارد.

 وی افزود :با همه اقداماتی که از سال ۸۰ به طور جدی کشور وارد مقوله تالاسمی شده تا بتوانند پیش بینی کنند بعد از ۱۵ سال کار مداوم هنوز میزان بروز تالاسمی ما چیزی حدود ۲۰ مورد در ده هزار تولد زنده است.

دکتر دادگر بیان داشت :اگر ما نسبت به این آمار فقط دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر را در نظر بگیریم سالیانه نزدیک به ۴۰ تا ۵۰ نفر بیمار تالاسمی ماژور به جمعیت ما اضافه می‌شود که این جمعیت بسیار بزرگی است بابت اینکه یک بیمار تالاسمی کافی است که یک خانواده را فلج کند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر گفت : یک بیمار تالاسمی به طور  متوسط ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان در سال هزینه دارد.

وی افزود : از علماء ، روحانیون و عاقدین محلی هم تقاضا داریم که در این امر ما را یاری نمایند و حتما قبل از خطبه عقد باید زوج ها آزمایشات لازم در زمینه تالاسمی انجام دهند.

همچنین دکتر آقا بابایی مسئول بخش تحقیقات بالینی شرکت داروسازی اکسیر ،از فعالیت های شرکت دارو سازی اکسیر اعلام امادگی در جهت خدمات به مردم بلوچستان مطالبی عنوان وهدایایی نیز از طرف شرکت به کودکان تالاسمی اهدا نمود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.