مشهد- دومین همایش تقدیر از افتخار آفرینان عرصه عدالت، با اهدای چکش زرین به دکتر حسین میر محمد صادقی که معاون حقوقی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده دارد، برگزار شد.

حقوقدان برتر سال ۱۳۹۶ معرفی شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ستاد خبری همایش اهدای چکش زرین عدالت، دکتر حسین میر محمد صادقی در دومین همایش اهدای چکش زرین عدالت به حقوقدان برتر کشور در سال ۱۳۹۶ که با حضور بیش از  هزار تن از اساتید مطرح کشوری در حوزه حقوق، وکلا، قضات، کارشناسان دادگستری از سراسر کشور، مدیران بخش های دولتی و خصوصی و همچنین حضور پر شور رتبه های برتر آزمون وکالت و قضاوت به میزبانی دهکده تخصصی سفید در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: مسائلی مانند داوری، وکالت و آموزش های حقوقی، از موضوعاتی هستند که نیاز به توجه بیشتری دارند. از این رو مجموعه های حقوقی باید اهتمام بیشتری نسبت به کار گروهی داشته باشند.

سخنگوی سابق قوه قضائیه و مدیر گروه حقوق جزا و جرمشناسی دانشگاه شهید بهشتی افزود: باید از تفکر افراط و تفریطی که پس از انقلاب در عرصه حقوق به وجود آمد، گذر کنیم و به سوی مسائل مهم تری برویم. اکنون یک روحیه ناامیدی در برخی از حقوقدانان دیده می شود که باید با آن مقابله کرد.

افزایش مراودات بین المللی با حقوقدانان دنیا

منتخب دومین همایش اهدای چکش زرین عدالت دهکده بین المللی سفید افزایش مراودات بین المللی با حقوقدانان دیگر کشورها را فرصتی برای توسعه علم حقوق دانست و گفت: دستاوردهای خوبی در حقوق و فقه اسلامی داشته ایم. با این وجود مراودات بین المللی با حقوقدانانی از دیگر کشورها می تواند به توسعه تخصصی شاخه های علم حقوق بیانجامد.

دکتر میر محمد صادقی در پایان اظهار کرد: امروزه علم حقوق به توسعه قابل توجهی دست یافته است. اکنون اندیشمندان عرصه حقوق به بررسی حقوق عصب شناختی و رابطه بین حقوق و سیستم عصبی می پردازند. این شاخه از علم حقوق، در حوزه جرم شناسی حرف های زیادی برای گفتن دارد. شاخه های قدیمی تر علم حقوق نیز اکنون بسط و گسترش قابل تاملی پیدا کرده اند.

رقابت ۷۰ هزار نفری در آزمون وکالت

رئیس اتاق فکر دومین همایش تقدیر از افتخار آفرینان عرصه عدالت و اهدای چکش زرین به حقوقدان برتر کشور در سال ۱۳۹۶ نیز اظهار کرد: همایش اهدای چکش زرین عدالت فرصت مغتنمی برای تقدیر از حقوقدانانی است که در یک رقابت ۷۰ هزار نفری شرکت نموده و موفق به کسب رتبه های برتر و افتخارآفرینی در سطح کانون های وکلای کشور شده اند.

دکتر مجید قاضی زاده با اشاره به افزایش چشمگیر پرونده های قضائی عنوان کرد: با نگاهی به آمار، می بینیم که در سال گذشته بیش از ۱۵ میلیون فقره پرونده قضایی به شعب دادگستری ارسال شده است. هر پرونده قضایی حداقل ۲ نفر به شرح خواهان و خوانده را با خود به مراجع قضایی می برد. این بدان معناست که حداقل ۳۰ میلیون نفر از جمعیت کشور، به طور مستقیم به محاکم قضایی مراجعه می کنند.

وی ادامه داد: از سویی دیگر با اعلام مرکز آمار ایران که جمعیت هر خانواده ایرانی ۳.۱ است، به راحتی می توان فهمید که مبتلایان به پرونده های حقوقی، از جمعیت کشور پیشی می گیرد. اگر فردی در دستگاه قضایی پرونده ای ندارد، افرادی هستند که به جای وی، دارای چندین پرونده قضایی هستند.

رئیس اتاق فکر دومین همایش انتخاب حقوق دان برتر کشور افزود: فعالان عرصه حقوق بدانند که افزایش پرونده های حقوقی، آثار نامطلوب اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متعددی را بر جامعه تحمیل می کند.

وی پیرامون اهمیت ارتقای فرهنگ حقوقی در جامعه تاکید کرد: دهکده سفید بر این عقیده است که باید به سوی ارتقای فرهنگ حقوقی و افزایش بهداشت حقوقی جامعه برویم. متاسفانه در فرهنگ عمومی ما این امر ترویج شده که زمان ابتلا به پرونده حقوقی و محکومیت قضایی، به حقوقدانان و وکلا مراجعه کنیم.

قاصی زاده ادامه داد: حضور تجار، مدیران دولتی، مدیران بخش خصوصی، قضات، حقوقدانان، وکلا و دیگر اقشار جامعه در این همایش، نشان از این دارد که ارتقای فرهنگ حقوقی یک کار گروهی است و همراهی تمامی اقشار را می طلبد.

افزایش بهداشت حقوقی

وی با اشاره به ضرورت کار گروهی و تخصصی در پیگیری های حقوقی بیان کرد: خلأیی در دارالوکاله ها دیده می شود و آن، دوری از کار گروهی و تکیه بر کار انفرادی است. تا هنگامی که خدمات حقوقی به صورت گروهی ارائه نشود، نمی توان انتظار خدمات تخصصی در این حوزه را داشت.

مجید قاضی زاده ساختارسازی در فعالیت های حقوقی را یگانه راه توسعه کارهای تیمی و تخصصی در حوزه حقوق دانست.

معاون بین الملل دهکده تخصصی ومعاون بین الملل دهکده تخصصی و آموزشی دهکده سفید و عضو هیئت داوران این همایش همچنین اظهار کرد: این همایش تنها تکریم از بزرگان و فرهیختگان عرصه حقوق نیست، بلکه یک گردهمایی معنوی و تخصصی است که نشان از رسالت صنفی و ایمانی جامعه حقوقی سراسر کشور دارد.

دکتر سعید حقیقی عنوان کرد: سال گذشته نخستین چکش زرین عدالت به دکتر سید محمود کاشانی تقدیم شد و امسال  به همت تلاش های دبیرخانه، هیات علمی و هیات داوران استاد دکتر حسین میر محمد صادقی به عنوان برترین حقوقدان سال ۱۳۹۶ معرفی می شوند.

وی در پایان اظهار کرد: دبیرخانه دائمی همایش اهدای چکش زرین عدالت در تلاش است تا بتواند پای خویش را از این حوزه فراتر بگذارد و در سال های آتی نسبت به معرفی حقوقدان برتر در سطح بین المللی نیز اقدام نماید.

تجلیل از خانواده معزز شهدا

در طی این مراسم که مصادف با سالروز بزرگدشت همسران و مادران شهدا بود، از خانواده شهید داریوش رضایی نژاد از شهدای انرژی هسته ای و خانواده شهید عبدالحمید سجادی از شهدای مدافع حرم در سوریه تجلیل شد.

هم چنین به همت دهکده بین المللی سفید، معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد، مدیر کل زندان های خراسان رضوی، مدیر عامل ستاد دیه استان، زمینه آزادی ۵ زندانی جرایم غیر عمد فراهم شد تا این افراد، به آغوش جامعه و خانواده بازگردند.

در این همایش با حضور اساتید، نخبگان و مقامات دولتی از تمبر رسمی و اختصاصی چکش زرین عدالت نیز رونمایی گردید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.