۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 591266

دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین از جزئیات معامله قرن که دولت آمریکا می‌خواهد به زودی ارائه دهد، پرده برداشت.

عریقات: معامله قرن طرحی ویرانگر است

به گزارش قدس آنلاین، صائب عریقات تاکید کرد که رهبران فلسطینی مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده اند و منتظر طرح آن از سوی دونالد ترامپ و افشای جزئیات آن نمی مانند.

عریقات این اظهارات را در کنفرانس سیاسی شورای انقلابی جنبش فتح در شهر رام الله تحت عنوان "دیکته های دونالد ترامپ، مرحله ای جدید برای تحمیل راه حل" بیان کرد.

وی اظهار داشت که این طرح (معامله قرن) شامل شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به این شهر خواهد بود و مسئله قدس اینگونه پایان می یابد و قرار است دولت آمریکا منطقه ای را در اطراف قدس به عنوان پایتخت کشور فلسطین پیشنهاد دهد که کیلومترها دورتر از اراضی اشغالی ۱۹۶۷ خواهد بود.

در این طرح که احتمالا ظرف ۲ تا ۳ ماه دیگر ارائه شود، دونالد ترامپ با الحاق شهرک های صهیونیست نشین به اسرائیل موافقت کرده است. نتانیاهو پیشنهاد الحاق ۱۵ درصد از کرانه باختری را داده بود اما ترامپ با ۱۰ درصد از آن موافقت کرده است و قرار است دولت آمریکا پس از آن یک "مفهوم امنیتی مشترک" را برای کشور "اسرائیل" و فلسطین به عنوان شرکای صلح ارائه دهد که شامل تشکیل کشور فلسطین عالی از هرگونه سلاح با نیروهای پلیس بین الملل و همکاری امنیتی دوجانبه منطقه ای و بین المللی با مشارکت اردن، مصر و آمریکا و برخی کشورهای دیگر که خواستار آن باشند، خواهد بود و نیروهای اسرائیلی هم در امتداد رود اردن و کوه های مرکزی به منظور تامین امنیت دو کشور مستقر خواهند شد.

طبق پژوهش سیاسی عریقات که طی آن به افشای جزئیات معامله قرن پرداخته است، مسئله صلاحیت های امنیتی رژیم صهیونیستی در حالت های فوق العاده کاملا محفوظ خواهد بود و ارتش اسرائیل به تدریج عقب نشینی کرده و به مواضع قبل خود خارج از مناطق "الف" و "ب" باز خواهد گشت و در بخش های جدیدی از منطقه موسوم به "ج" مستقر خواهد شد که این بستگی به عملکرد طرف فلسطینی دارد و زمانی برای آن تعیین نشده است تا در نهایت کشور فلسطین این مرزها را تعریف کند.

همچنین به موجب طرح مدنظر آمریکا، کشورهای جهان باید رژیم صهیونیستی را به عنوان وطن قوم یهود به رسمیت بشناسند و همزمان با آن، کشور فلسطین را به عنوان وطن و میهن فلسطینیان به رسمیت بشناسند.

بر همین اساس، رژیم صهیونیستی باید آزادی عبادت در تمامی اماکن مقدس را برای تمامی طرف ها تضمین کند و تغییری در اوضاع ایجاد نکند و بخش هایی از بنادر اشدود و حیفا و فرودگاه اللد را برای استفاده فلسطینیان اختصاص دهد اما امنیت این مناطق همچنان در دست این رژیم خواهد بود و یک گذرگاه امن هم باید بین کرانه باختری و نوار غزه تحت سیطره رژیم صهیونیستی ایجاد شود و گذرگاه های مرزی بین المللی نیز با مشارکت طرف فلسطینی و نهایت صلاحیت امنیتی اسرائیل اداره شوند.

همچنین به موجب این طرح، آب های منطقه ای، حریم هوایی و امواج الکترومغناطیسی تحت نظارت و مراقبت طرف صهیونیستی خواهد بود بدون اینکه لطمه ای به نیازهای طرف فلسطینی در این زمینه وارد شود و راه حلی عادلانه هم برای مسئله آوارگان فلسطینی از طریق کشور فلسطین اندیشیده خواهد شد.

صائب عریقات خاطر نشان کرد که مسئله مرزهای نهایی و مسائل راه حل نهایی هم به دو طرف فلسطینی و صهیونیستی واگذار خواهد شد تا طبق جدول زمانی مشخصی در مورد آن به توافق برسند.

عریقات این طرح را یک طرح تحمیلی و نابودگر خواند که در حقیقت به معنی کشوری واحد با دو نظام سیاسی است و هدف آن مشروعیت بخشی به نظام آپارتاید رژیم صهیونیستی و شهرک سازی این رژیم با معیارها و استانداردهای آمریکا است.

وی بار دیگر بر مخالفت قاطع طرف فلسطینی با این طرح تاکید کرد.

منبع: مرکز اطلاع رسانی فلسطین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.