کرمان - استاندار کرمان در جلسه کمیسیون راهها خواستار افزایش کنترل های فیزیکی توسط پلیس در جاده های برون شهری استان کرمان شد.

افزایش ۲۵ درصدی تلفات جاده ای در استان کرمان

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا رزم حسینی صبح شنبه در کمیسیون راه ها با تاکید بر افزایش علایم راهنمایی و رانندگی در جاده های استان کرمان، تصریح کرد: باید در ایام افزایش تردد جاده ای استان بتوانیم از نیروی کمکی پلیس استفاده کنیم.

رزم حسینی گفت: پلیس باید کمبودهایش را رفع و کنترل فیزیکی و سختگیرانه را درجاده ها افزایش دهد تا آمار تصادفات کاهش یابد .

وی با اشاره به اینکه در دنیا با تخلفات رانندگی به شدت برخورد می کنند و اجازه نمی دهند یک راننده متخلف جان دیگران را به خطر اندازد خواستار توجه بیش از پیش رسانه ها و به ویژه صدا وسیما به موضوع تصادفات و تلفات جاده ای شد.

وی افزود: باید کنترل های فیزیکی توسط پلیس در جاده های برون شهری استان کرمان افزایش پیدا کند و این موضوع نیز در کشورهای پیشرفته به وضوح قابل مشاهده است.

رزم حسینی خاطرنشان کرد: هم اکنون استان کرمان رتبه سوم کشور در میزان جاده‌های استان را دارد اما در وجود امکانات بین راهی رتبه بیست و چهارم کشور را به خود اختصاص داده که هیچگونه همخوانی با یکدیگر ندارند و  باید در صدور مجوزات برای ایجاد اقامتگاه ها کمتر سختگیری صورت گیرد.

 ۷۵.۷ درصد تصادفات استان مربوط به افغانی‌کش‌ها است
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار نیز در این جلسه گفت: استان کرمان در تعداد پاسگاه پلیس راه رتبه ۳۰ کشور و در امداد جاده‌ای رتبه ۱۵ کشوری را دارد.

مصطفی آیت‌الهی‌موسوی با بیان این مطلب که بیشترین تصادفات در استان‌هایی است که بیشترین طول راه‌ها را دارند، تصریح کرد: متاسفانه بیشتر تصادفات استان در مسیر عبور و مرور افغانی کش‌ها است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان بیان کرد: تصادفات محور کرمان – بم در سال جاری۶۰ درصد افزایش یافته است که ۹۰ درصد تلفات جاده‌ای این مسیر مربوط به افغانی‌کش‌ها بوده است.

وی ادامه داد: در مسیرهایی که دوربین پایش تصویری نصب است، رشد تصادفات آن منفی است، به‌طوری‌که فوتی‌های این محورها ۶۷ درصد کاهش یافته است.

آیت‌اللهی ‌موسوی عنوان کرد: تعداد تصادفات مربوط به افغانی‌کش‌ها ۷۵.۷ درصد افزایش یافته است که ۹۰ درصد آن مربوط به جاده کرمان - بم است.

افزایش ۱۸ درصدی در توقیف رانندگان متخلف
سرهنگ یوسف نجفی فرمانده پلیس راهور شمال استان نیز در این جلسه گفت: در سال جاری۱۶ درصد افزایش برخورد رخ به رخ داشته‌ایم، ضمن این که در تصادفات ناشی از استفاده از تلفن همراه ۱۱ درصد افزایش داشته ایم، همچنین در حرکات مخاطره آمیز ۲۸ درصد افزایش تصادف داشته‌ایم، ضمن آنکه در توقیف خودروها ۱۸ درصد افزایش داشته‌ایم.

وی از لزوم شناسایی متغییرها در راستای کاهش تصادفات سخن به میان آورد و بیان کرد: تلفات استان کرمان در سال قبل حدود ۹۰ نفر کمتر بوده که در مقایسه با سایر استان‌های دیگر جزء بهترین استان‌های کشور بوده است.

فرمانده پلیس راهور شمال استان کرمان از افزایش ۱۰ میلیونی تردد خودروها در سال جاری و افزایش سرعت را از جمله دلایل افزایش تصادفات استان برشمرد و عنوان کرد: به دلیل آنکه در استان های همجوار ما دوربین‌های پایش تصویری نصب شده است اما جاده های استان کرمان به این دوربین‌ها مجهز نیستند لذا کرمان حیاط خلوت سرعت رانندگان است.

وی از تاثیر افغانی کش‌ها در تصادفات سخن گفت و بیان کرد: در چند روز قبل یک تصادف که به دلیل انحراف به چپ تریلر بود و متاسفانه در آن حادثه ۵ نفر سرنشین خودروی سواری کشته شدند، پس از بررسی‌ها مشخص شد که یک خودروی افغانی کش در همان زمان از این محل تردد کرده است.

نجفی با بیان این مطلب که در سال جاری تعداد تلفات در تصادفات خودروهای افغانی کش صد در صد افزایش داشته است، ادامه داد: در سال گذشته بیشتر خودروهایی که واژگون شدند تک سرنشین بوده‌اند اما متاسفانه در سال جاری اینگونه نبوده است، ضمن

این که قابل توجه است که در سال جاری افزایش چندانی در تعداد فقره تصادفات نداشته‌ایم اما در شدت تصادفات و درنتیجه تعداد فوت شدگان افزایش داشته‌ایم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در اقدامات بازدارندگی و امدادی دستگاه‌های مربوطه افزایش داشته‌ایم، لذا باید روی رفتار مردم مطالعاتی صورت گیرد تا علت افزایش تصادفات مشخص شود.

رتبه دوم کشور در تعداد فوتی های جاده ای
 مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان نیز در این جلسه تصریح کرد: در ۹ ماه گذشته سال جاری، ۶۷۲ نفر فوتی در راه های برون شهری استان کرمان داشته ایم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵.۶ درصد افزایش داشته است.

محمدرضا بلوردی با بیان اینکه استان کرمان در تعداد فوتی های جاده ای هم اکنون رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: در سال گذشته میزان فوتی های جاده‌ای استان ۵۳۵ نفر بوده استف ضمن آنکه تعداد شدت تصادفات نسبت به سال گذشته بیشتر شده است که شاید یکی از این دلایل افزایش سرعت خودروها در جاده های استان بوده است.

بلوردی با بیان اینکه در سال جاری شاهد ۲۴۹ نفر فوت در صحنه در جاده های برون شهری استان بوده ایم اظهار کرد:، در هر تصادف برون جاده ای استان، متوسط ۱.۵ نفر کشته می شوند و این در حالی است که فقره های تصادفات جرحی و فوتی استان، ۲.۴ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد تصادفات برون شهری استان در محورهای اصلی و ۴۹ درصد در محورهای روستایی بوده است، تصریح کرد: از این بین ۶۰ درصد تصادفات منجر به فوت استان در جاده های اصلی بوده که ۲۳۸ مورد ناشی از واژگونی خودرو بوده است.

بلوردی با بیان اینکه نزدیک به ۵۰ درصد از تصادفات استان در بین ساعت های ۱۶ تا ۲۰ بوده است، اظهار کرد: طبق آمار تردد شمارهای استان، در استان کرمان براساس تردد شمارها ۸۲ میلیون تردد صورت گرفته است که نسبت به سال گذشته ۱۰ میلیون تردد افزایش پیدا کرده است.

نصب ۱۳۰ دوربین کنترل سرعت تا اردیبهشت ۹۷ در استان
خداداد مقبلی در کمیسیون راه های استان با بیان اینکه در سال جاری ۳۰۰ کیلومتر روکش آسفالت جاده های استان کرمان صورت گرفته است، گفت: هم اکنون در محور کرمان به سیرجان ۱۶ مورد و محور بم به کرمان ۱۴ مورد، بعنوان دو محور حادثه خیز استان، دوربین های کنترل سرعت نصب شده است و امیدواریم تا اردیبهشت ماه سال آینده، ۱۳۰ دوربین دیگر در محورهای اصلی استان نصب شوند.

دکتر حمیدرضا رشیدی نژاد رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در این جلسه با بیان اینکه ۶۰ درصد فوت شدگان محورهای برون شهری استان در سال جاری در محل حادثه بوده است، تصریح کرد: متوسط فوت شدگان تصادفات در بیمارستان ها در کشور در حدود۴۰ و در استان کرمان ۳۶ درصد بوده که نشان می دهد حضور اورژانس در سر صحنه ها به موقع بوده است و باید تجهیز و توسعه ناوگان پلیس صورت گیرد.

منبع: سیمای مرکز کرمان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.