اهواز- این روزها اقتصاد خوزستان دچار گرد و غبار شده است و برخی از سرمایه گذاران به دنبال فرصت برای خروج از این استان زرخیر هستند.

تاثیر آلودگی هوا بر اقتصاد خوزستان/ اقتصاد در پیچ و خم حرف های ضد و نقیض

 قدس آنلاین_ گروه استانها_ حدیث کریمی؛ از آنجایی که استان خوزستان ۸۰درصد نفت کشور را تامین می کند و جزو استان های برتر در تولیدات کشاورزی است و یک سوم آب های جاری کشور را داراست این روزها اقتصادش دچار گرد و غبار شده است و برخی از سرمایه گذاران به دنبال فرصت برای خروج از این استان زرخیر هستند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی شهرستان اهواز در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین، پدیده گرد وغبار را یکی از عوامل تهدید اقتصاد خوزستان عنوان می کند و با بیان اینکه این پدیده،  تاثیر مستقیم و زیان باری بر اقتصاد و اشتغال خوزستان دارد، اظهار می کند: حوزه اشتغال و صنایع کوچک استان به طور مستقیم مورد تهدید و خطر ریزگردها قرار دارد.

فرامرز احمدی نژاد تصریح می کند: کاهش انگیزه و ‌علاقه برای سرمایه گذاری در خوزستان، تهدید بزرگتر این پدیده است به طوری که سرمایه گذار وقتی می بیند نمی تواند در خوزستان به نتیجه مطلوب دست یابد و ماندنش در استان به سلامتی خود و خانواده اش آسیب می رساند، لذا دچار بی انگیزگی و بی رغبتی در سرمایه گذاری  می شود و ترجیح می دهد که در جای دیگری  سرمایه اش را هزینه کند تا با آسایش بیشتری به کسب در آمد بپردازد

احمدی نژاد ادامه می دهد: این ها زیان های جبران ناپذیری است که به دلیل وقوع پدیده ریزگردها نصیب استان شده است، به همین دلیل باید مشوق‌هایی برای جایگزینی این خسارت ها دیده شود و ادارات خدمات دهنده دولتی، نسبت به روالی که در گذشته داشتند؛ تجدید نظر کنند اما  شاهد هستیم زمانی که پدیده گرد و غبار، صنایع استان را به صورت قهری تهدید می کند، دستگاه های خدماتی به جای اینکه وضعیت را به حالت عادی برگردانند تا مردم در آسایش باشند و صنعتگر هم به کار خود ادامه دهد، نسبت به این موضوع بی تفاوت هستند.

این مقام مسئول می افزاید : شدت ریزگردهای سال ۹۶  نسبت به گذشته به صورت پیوسته و ممتد افزایش داشته و به همین دلیل تعطیلات بیشتری در استان داشتیم، این تعطیلات ضررهای اقتصادی است.

این صنعتگر با اشاره به پدیده شوم و سونامی بهمن ماه سال گذشته می گوید: آن زمان همه فعالیت های تولیدی صنعتگران برای چند روز مختل شد اما امسال این پدیده از حد مجاز گذشت و شدت آن نیز افزایش پیدا کرد، به تبع آن زندگی هم مختل شد.

بارسنگین اشتغال بردوش سرمایه گذاران

نائب رئیس اتاق بازرگانی شهرستان اهواز ادامه می دهد: امروز سرمایه گذاران در شهرک صنعتی استان و دیگر حوزه ها و نواحی صنعتی به کار تولید مشغول هستند و بخشی از بار سنگین اشتغال را به دوش می کشند اما با این تهدیدها و خطرها مواجه هستند و مسئولان به جای اینکه صنایع را به حال خود رها کنند باید برای این موضوع چاره اندیشی کنند نه اینکه دست روی دست بگذارند تا دستی از غیب این مشکلات را حل کند، این شدنی نیست.
 

احمدی نژاد می افزاید: با وقوع این پدیده، مشاغل مورد تهدید قرار می گیرند، باید چاره اندیشی شود تا سرمایه گذاران بتوانند در استان کار خود را با آسودگی پیش ببرند.

او با بیان این که پدیده ریزگردها نیروی کار را نیز با مشکل مواجه می کند، می گوید: با وقوع این پدیده، نیروی کار دچار سرفه های ممتد، سوزش چشم و تنگی نفس می شود و همین موضوع باعث عدم کارایی و نارضایتی از کار و فعالیت آنها می شود و انگیزه برای کار کردن را از بین می برد. به طوری که در برخی موارد، بدون مرخصی و کسب اجازه، کار را ترک می کنند یا بدون هماهنگی به خود مرخصی می دهند و تا مساعد شدن هوا در محل کار حاضر نمی شوند، زمانی که علت را جویا می شویم می گویند بخاطر گرد و غبار دچار بیماری شده و توانایی آمدن به محل کار را ندارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه این پدیده، تهدید بسیار بزرگی برای کسب و کار تولید کنندگان است، اذعان می کند: به هرحال واحد تولیدی یک سری تعهدات برای خود ایجاد می کند و ممکن است با ادارات، شرکت ها و بازاریان، قراردادهایی تنظیم کرده باشد که باید در مدت زمان معینی به قرارداد خود عمل کند و تحویل کالا داشته باشد اما با وقوع این پدیده و مشکلاتی که به وجود می آورد، منابع انسانی نمی توانند به صورت چابک و شرایط عادی به کار خود ادامه دهند!  همچنین مسائلی از جمله قطعی آب و برق و ارائه نشدن خدمات عمومی، آثار خود را در کسب و کار تولید کننده هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت نشان می دهد.

تعیین جایگزین

نائب رئیس اتاق بازرگانی شهرستان اهواز اظهار می کند: سرمایه گذاری با این وضعیت در استان خوزستان تهدید می شود اکنون تضمینی برای امنیت سرمایه گذاری در خوزستان وجود ندارد لذا دولت باید جایگزینی برای آن تعیین کند، همچنین نرخ ارائه تسهیلات در استان خوزستان متفاوت با دیگر مناطق باشد، تعرفه آب و برق که برای استان در نظر گرفته می شود نباید با سایر استان ها یکسان باشد، برق باید به صورت رایگان باشد.

احمدی نژاد با بیان این که این یک استان استراتژیک است و نباید کاری کنیم که مردم این استان به فکر مهاجرت باشند، تصریح می کند: بدتر از آن این است که  صنعتگران و سرمایه گذاران از این استان رخت ببندند. آیندگان در باره این بی تدبیری ها قضاوت می‌کنند.
 

میانگین روزهای گرد وخاک دو سال اخیر خوزستان  ۵۳.۵ و ۴۹.۵ است

کارشناس آمار سازمان هواشناسی استان خوزستان در پاسخ به این سوال که از بهمن ماه سال ۹۵ تا دی ماه امسال چند روز هوای گرد و غبار داشته ایم؟ با بیان اینکه خوزستان در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به طور میانگین به ترتیب ۵۳.۵ و ۴۹.۵ تعداد روزهای همراه با پدیده گرد و خاک داشته است، اظهار می کند: در سال ۲۰۱۶ نیز اهواز با ۷۷، امیدیه۷۱، بوستان۹۹، آبادان۷۱، هندیجان۴۰، مسجدسلیمان۳۶، حسینیه۳۹، ماهشهر ۵۴، کشاورزی اهواز۵۷، بهبهان ۵۴، شادگان۵۱، دزفول۴۳، دهدز۶۲، لالی۳۹، رامهرمز۳۹، آغاجاری ۳۷، شوشتر ۲۹ و ایذه ۲۹ عنوان کرد.
زهره صالح زاده در ادامه تعداد روزهای همراه با پدیده گرد و خاک در سال ۲۰۱۷ شهرهای استان خوزستان؛ اهواز۸۵، امیدیه۸۲، بوستان۷۹، آبادان۷۲، هندیجان۵۸، مسجدسلیمان۵۷، حسینیه۵۶، ماهشهر۵۴، کشاورزی اهواز۵۳، بهبهان۴۹، شادگان۴۹، دهدز۴۸، دزفول ۴۸، لالی۴۴، رامهرمز۴۰، آغاجاری۳۴، شوشتر ۳۱ و ایذه ۲۳ برشمرد.

ریزگردها بر روند گردشگری خوزستان تأثیر منفی می گذارد

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با بیان اینکه پدیده‌ی ریزگردها به عنوان یکی از موانع زیست محیطی توسعه‌ی گردشگری، چندسالی است که دامن‌گیر تعدادی از استان ها به خصوص خوزستان شده است. اظهار می کند: نکته ای که حائز اهمیت این است که موانع اقلیمی و زیست محیطی از قبیل: (سرمای شدید، سیل، زلزله، آلودگی های صنعتی و غیره) در تعداد زیادی از مقاصد گردشگری داخل کشور و موانع خارجی (سونامی، طوفان و سیل) در مقاصد گردشگری بین المللی در خارج از کشور وجود دارد، اما چگونگی واکنش جامعه‌ ی میزبان، نحوه‌ی برخورد و مقابله با آن و از همه مهم تر شیوه‌ی انعکاس این موانع زیست محیطی است که بیشترین تأثیر را برفرآیند گردشگری و تعداد گردشگران داخلی و خارجی دارد.

کاهش۱۰درصدی بازدیدکنندگان جاذبه های خوزستان

محمدعلی خلیلی ادامه می دهد: بنابراین هرچه این رخدادهای طبیعی و پیامد های منفی بهداشتی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن بارزتر و برجسته تر تفسیر و انعکاس یابد به همان میزان تأثیر آن بر کاهش تعداد گردشگران و مسافران نوروزی بیشتر است. به عنوان مثال وقوع پیاپی پدیده‌ی ریزگردها در ماه‌های پایانی سال ۹۵ که متأسفانه با قطعی برق نیز همراه بود می تواند تأثیر زیادی بر کاهش ۱۰ درصدی تعداد بازدیدکنندگان از جاذبه های استان در نوروز ۹۶ نسبت به نوروز ۹۵ داشته باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه خواه ناخواه ریزگردها بر روند گردشگری خوزستان تأثیر منفی خواهد گذاشت، عنوان می کند: با سیاست گذاری، برنامه ریزی، سازمان دهی، هدایت و کنترل پیامدهای ناشی از آن می توان تا حدود زیادی تأثیر آن منفی ریزگردها بر صنعت گردشگری استان را کاهش داد که این مهم مستلزم تعامل و همکاری تمامی عوامل تأثیر گذار جامعه میزبان اعم از بخش های دولتی، خصوصی و مردمی با هدف ارایه‌ی تصویر و چهره ای زیبا و مطلوب از ظرفیت ها و قابلیت های گردشگری استان در فصول رونق گردشگری (آبان‌ماه هر سال تا فروردین ماه سال بعد) است.

نیاز هماهنگی بین دستگاهی 

 معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان می گوید: برای ارایه‌ی چهره ای مطلوب از استان دستگاه‌ های دولتی بسیار تأثیرگذار خواهد بود و به ویژه دستگاه های دولتی فرهنگی و حتی صنعتی می توانند بر اساس یک تقویم زمانی رویدادهای فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، صنعتی و غیره که عمدتاً در نیم سال دوم در خوزستان برگزار می شود طوری برنامه ریزی کنند که این موارد در جذب گردشگر تاثیر بسزایی داشته باشند

خلیلی تصریح می کند: بر این اساس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان رویدادهای فرهنگی و گردشگری متنوعی را تحت عنوان «نوروزگاه» برای ایام تعطیلات نوروز ۹۷ برنامه ریزی کرده است که در صورت تأمین اعتبار و حمایت فرمانداری های شهرستان ها در اکثریت این شهرستان های خوزستان برگزار می شود.

ریزگردها تاثیری بر اقتصاد استان نداشت

سید علی بحرینی مقدم در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین در ارتباط با اینکه تاثیر گرد و غبار بر اقتصاد خوزستان چگونه بود، بیان می کند: تولید در بخش های مختلف از جمله معادن، نفت، پتروشیمی، فولاد و کشاورزی است و خوشبختانه در همه این موارد نیز آمارهای ما خوب است و ریزگردها تاثیری روی این موضوع نداشته است. او ضمن ابراز امیدواری ادامه می دهد: امیدواریم با تدابیری که شرکت‌ها و سازمان‌ها برای مقابله با ریزگردها اندیشه شده است تاثیر منفی حداقلی را در این زمینه داشته باشیم. سال گذشته به لحاظ اتفاقی که افتاد باعث قطعی برق و آن هم به دلیل اینکه عدم آمادگی بود، مشکلاتی را ایجاد کرد. اما امسال خوشبختانه شرایطی پایدار خوبی است، هم به لحاظ غلظت و هم به لحاظ تعداد روزها و پیش‌بینی‌هایی که صورت گرفته بود، گزارشی مبنی بر این که اختلالی ایجاد شده باشد را نداریم.

این مقام مسئول در پاسخ به اینکه سرمایه گذاری امسال چگونه بوده است، اذعان می کند: سرمایه‌گذاری در بخش خارجی و داخلی داریم، گزارش های موجود نشان می دهد که برای مثال در خوزستان سال گذشته ۷۰۰ میلیون دلار مجوز سرمایه‌گذاری صادر شده بود و امسال نیز پیش‌بینی این است که پایان سال این اتفاق می‌افتد و معمولاً پایان سال جمع‌بندی صورت می‌گیرد.

او اظهار می کند: موضوع ریزگرد ربطی به استقبال سرمایه‌گذاران از استان ندارد، ممکن است به لحاظ روحی و روانی بار منفی داشته باشد اما به لحاظ اختلال در سرمایه گذاری چنین نیست.

استانی که کشور را تغذیه می کند این روزها حال هوای صنعت گرانش گرد وغباری است و سرمایه گذاران در حال فرار از آنند،  اما در مصاحبه هایی که انجام شد،  یکی از رخت بستن سرمایه گذاران می گوید و دیگری ازاینکه تاثیری نداشته است حالا مانده ایم که کدام صحیح است؟

      

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.