اهواز- اینجا در اهواز سوار شدن درون یک خودروی شخصی که نسبتی با شما ندارد نه تعجب آور است، نه ابهام برانگیز و نه شکایت کسی را دربر دارد، این جزو روزمرگی های کلانشهر اهواز است.

ایستگاه تاکسی های شهری جولانگاه مسافربران شخصی/ قلدری زیر چتر صاحبخانه

قدس آنلاین- گروه استانها- طیبه قاسمی؛ کنار خیابان راه می روی و یک خودروی شخصی که نسبتی با شما ندارد می ایستد و سوار می شوید؛ اگر این اتفاق در شهرهای دیگر رخ دهد، تاکسی ها جلوی این راننده را می گیرند یا شهروندان با تاکسیرانی تماس می گیرند و تخلف را گزارش می دهند، اگر چنین نباشد لابد ریگی به کفش مسافر و راننده است، اما اینجا در اهواز سوار شدن درون یک خودروی شخصی نه تعجب آور است، نه ابهام برانگیز و نه شکایت کسی را دربر دارد، این جز روزمرگی های کلانشهر اهواز است، اتفاقی عادی که خیلی ها را متضرر کرده هرچند کنارش عده ای هم سود برده اند؛ حادثه ای در میدان ساعت شهرستان اهواز باعث کلید خوردن این گزارش شد؛ وقتی سوار یک تاکسی شدیم خودروهای شخصی که در آن مکان در نوبت سوار کردن مسافر بودند، جلوی تاکسی را گرفتند که به چه حقی در محدوده آنها اقدام به سوار کردن مسافر کرده است؛ بحث بالا گرفت و متاسفانه راننده شخصی با ضربه ی پای خود آینه بغل تاکسی را شکست!

هرچند مسافران تاکسی از اوج گرفتن دعوا جلوگیری کردند اما واضح بود اگر راننده تاکسی اقدامی علیه راننده شخصی می کرد با آن تعدادی که به طرفداری از مسافربر شخصی آمده بودند علاوه بر خسارتی که دیده باید کتک مفصلی هم می خورد. این مسئله به همین جا ختم نمی شود اهواز از معدود شهرهایی است که تعداد شخصی های مسافرکش آن آنقدر زیاد است که ناخودآگاه باعث شده مردم نیز با جابجایی با اتومبیل های سواری کنار بیایند، در شهرهای دیگر اگر شما دوست یا یکی از نزدیکان خود را سوار بر یک اتومبیل شخصی ببینید متعجب می شوید اما در اهواز از پراید تا پژو پارس و ۲۰۶ و...همه مسافر کشند همین باعث شده شما هرگز برای رفتن به قسمت دیگر شهر احساس امنیت نداشته باشید به خصوص وقتی که تمام مسافرها وسط راه پیاده شوند، از امنیت که بگذریم خیلی از تاکسی های شهری به راحتی شغل خود را از دست داده اند و اگر خیال اعتراض هم داشته باشند گروه هایی که این رانندگان شخصی تشکیل داده اند که بی شباهت به مافیا نیست این اجازه را به آنها نمی دهد.

سالهاست اهواز درگیر شخصی های مسافربر است

یکی از رانندگان تاکسی شهری که حتی با خسارتی که دیده از ترس برخورد و یا اخراج راضی به فاش کردن نام خود نیست، به خبرنگار قدس آنلاین می گوید: معضل اقدام به مسافرکشی توسط اتومبیل های شخصی سالهاست اهواز را درگیر کرده است و در ابتدا جدی به این مسئله نگاه نکردیم و همین باعث رشد این معضل شده و برای ما رانندگان تاکسی مشکلات عدیده ای را بوجود آورده است.

این شهروند که حتی قادر به کنترل بغض خود نیست، ادامه می دهد: کار ما آنقدر کساد شده که حتی برای تهیه پوشاک فرزند خود باید شرمنده زن و بچه باشیم، صدایمان به جایی نمی رسد و مسئولان امر توجهی به این موضوع ندارند شاید هم به نظر آنها این مشکل پیش پا افتاده تر از آن است که اقدامی کنند، زورمان هم به مافیای ایجاد شده در قسمت هایی از اهواز توسط رانندگان شخصی نمی رسد.

حقی که امنیت را می گیرد

یکی از مسافران در ادامه صحبت های راننده می گوید: چه کاری می توان کرد؟ دیدید که یک راننده تاکسی با اینکه احقاق حق دارد مجبور شد آینه شکسته اش را زیر بغل بگیرد و بیاید، ما مردم هم در این مورد مقصریم اگر حتی به ازای از دست رفتن وقت هم شده سوار شخصی ها نشویم امنیت خود را نیز تضمین کرده ایم، و بعد گویی با خودش حرف می زند ادامه می دهد: هرچند فرزندان امروز به خاطر عجول بودن و اینکه عصر تکنولوژی و سرعت است حوصله ما را ندارند، اتفاقاتی هم رخ داده که متاسفانه همه تاکسی ها را هم امن نمی دانند.

وقتی با رییس سازمان تاکسیرانی کلانشهر اهواز درباره شخصی های مسافرکش می پرسم اظهار می کند: تمام مشخصات قسمتی از مسافر کش های شخصی که ساماندهی شده اند در سازمان تاکسیرانی وجود دارد و اگر تخلفی را مرتکب شوند سازمان در اسرع وقت با آنها برخورد می کند، درست مثل تاکسی های زرد هیچ تفاوتی نمی کند، منتها اگر خودرویی به صورت غیرمجاز در حال فعالیت باشد نیاز است پلیس راهور ما را کمک کند تا این خودروها در درجه اول ساماندهی شود نه اینکه خدای نکرده آنها را متوقف کنیم. پلیس راهور تاکنون هم به ما کمک کرده اما ما انتظار داریم این همکاری ها بیشتر شوند.

ساماندهی به کنترل رانندگان کمک می کند

محمد رستم منش نظر به اینکه ساماندهی ها باعث می‌شود بتوانیم آنها را کنترل کنیم؛ اذعان می کند:  به این طریق خانم ها و دختر خانوم ها بدون دغدغه سوار این خودروها می شوند، به هر حال آنها نوامیس ما هستند و باید بدون دلهره و آرامش خاطر از وسایل شهری استفاده کنند، از سوی دیگر خانواده ها نیز با خیال آسوده تری فرزندان خود را به مدارس  و دانشگاه و مکان های مورد لزوم می فرستند.

در این مورد رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای کلانشهر اهواز در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین با اشاره به اینکه تعداد این شخصی های مسافر کش زیاد و تحت کنترل هم نیستند؛ تاکید می کند: شهرداری به تنهایی قادر به کنترل آنها نیست، درست که ما متولی حمل و نقل و ترافیک هستیم اما باید ابزار آن را داشته باشیم، باید قوه قضائیه و نیروی انتظامی در این زمینه با ما همکاری کنند  ما یک اکیپ متشکل از نیروهایی برای برخورد با آنها داریم حتی محل تجمع، آمار، تعداد این راننده ها و آمادگی مقابله با آنها را داریم اما این موضوع نیاز به ابزار قانونی دارد تا نیروهای ما بتوانند با آنها برخورد کنند.

کتک خوردن بازرس ها!

رحیم کعب عمیر عنوان می کند: بازرسی تاکسی ها چند باری که برای این موضوع اقدام کرده اند تا سرحد مرگ کتک خورده‌اند، بنابراین لازم به ورود نیروی انتظامی، شورای ترافیک استان و  قوه قضاییه است تا مجموعه‌ای تشکیل شود و مسافربرهای شخصی را ساماندهی کنند، این درست که  ما متولی این موضوع هستیم ولی وقتی کسی حرف ما را گوش نمی دهد کاری نمی‌توان کرد، باید قانون اعمال شود و قانون گذاری بیاید ما امکانات را در اختیار آنها قرار می دهیم. همکاری در این زمینه هست اما کافی نیست و باید برنامه ای منسجم در نظر گرفته شود.

او ب با بیان اینکه از کل استان و حتی از استان های دیگر برای مسافرکشی به اهواز می آیند بنابراین بایستی نه فقط در اهواز، در شهرهای دیگر هم اقداماتی انجام داد؛ تصریح می کند: این کار بسیار دشواری است، هرچند مسافربران شخصی کار کم کردن حجم حمل مسافر و ترافیک را انجام می دهند منتها باید آن ها را قانونمند کنیم تا از نظر ایمنی و امنیت مشخص باشد، از نظر ترافیک نیز بررسی شود جای پر ترافیک و جای کم ترافیک نباشند یعنی باید تحت نظر ما باشند تا توزیع عادلانه امکانات در شهر سطح شهر داشته باشیم.

این عضو شورا با بیان این که رعایت مسائل ترافیکی و بحث های امنیتی و ایمنی مسافر و قانون مند شدن آن نیازمند همکاری نیروی انتظامی و قوه قضاییه با شهرداری است؛ اضافه می کند: شهرداری به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد، فوق آخر این است که ما به عنوان متولی ترافیک و مدیر تاکسیرانی شکایت کنیم اما بازهم کار مثبتی انجام نمی شود. البته ما روی اصلاح معضلات و مخصوصاً معضل حمل و نقل در حال پیگیری هستیم جلساتی با تاکسیرانی انجام شده که همراه با معاون دادستان و نیروی انتظامی بوده و امیدواریم نتیجه خوبی از آن حاصل شود.

او در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین که آیا در این مورد درخواستی داشته اید که مورد توجه قرار نگرفته باشد؟ می‌گوید: کار ما تازه شروع شده است باید این سوال را از شهرداری سابق پرسید؛ برای هر کسی که وارد هر جایگاهی می‌شود ۶ ماه وقت لازم است (که به آن موتور شناخت می‌گویند) برای شناخت مسائل، تا بعد از تصمیم گیری مقتضی را انجام دهد، همین شناخت است که باعث می شود این تصمیم گیری ها درست باشند.

مسافر بری شخصی، خلاف است

وقتی به سراغ یکی از اعضای شورای اسلامی کلانشهر اهواز می روم، او با تاکید بر اینکه در هر شهری سازمان حمل و نقل، اتوبوسرانی و تاکسیرانی داریم، توضیح می دهد: متولی تاکسی های درون شهری سازمان تاکسیرانی است و تاکسی هایی که در شهر کار می کنند  به چند شکل هستند، یک دسته تاکسی های زرد رنگی که از قدیم الایام بودند، یک دسته دیگر با یک نوار زرد مشخص هستند که هردو این ها شناسنامه دارند و زیر نظر تاکسیرانی اند، دسته دیگری هم به صورت اورژانسی یا متفرقه کار می کنند که آنها هم زیر نظر تاکسیرانی هستند و متولی شان سازمان تاکسیرانی است، اما اینکه وسیله های شخصی و سواری در سطح شهر مسافرکشی می‌کنند خلاف است، و متاسفانه بی توجه به مقررات سازمان تاکسیرانی عمل می‌کنند.

محمد رضا ایزدی بر حق مردم در بی اعتمادی به شخصی های مسافرکش تاکید می کند و می گوید: اگر کسی بخواهد مسافرکشی کند باید خود را به سازمان تاکسیرانی معرفی کند و با مجوز از سازمان فعالیت کند، مردم نباید هم اعتمادی به ماشین های سواری داشته باشند، البته اشخاص عمدتاً سوار چنین ماشین هایی نمی شوند.

او یکی از دلایل استفاده از شخصی ها در حال حاضر را کمبود زیاد اتوبوس در شهر نام می برد و خاطر نشان می کند: در شهر یک میلیون و ۱۸۰ نفری اهواز باید تعداد حدودی ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس داشته باشیم در صورتی که اتوبوس های فعال ما ۱۸۰ دستگاه است و این جوابگوی مردم نیست، بنابراین این تعداد کم توانایی سرویس دهی به مردم را ندارند، اگر اتوبوس باشد به دلیل بالا بودن هزینه ایاب ذهاب مردم از اتوبوس ها استفاده بیشتری می کنند به لحاظ اینکه هزینه اتوبوس ها اندک است.

توسعه ی سطحی

این مقام مسئول اظهار می کند: با توجه به شکل توسعه‌ای شهر اهواز که در سطح است و صرف نظر از بعضی مناطق آپارتمانی؛ عمده شهر ما به صورت سطحی یعنی طول و عرض توسعه یافته است، همین مسئله باعث شده است که مسیرهای ما طولانی باشد و مسیر طولانی مستلزم پرداخت زیادی برای ایاب ذهاب است و اگر ما بخواهیم این بار را از روی دوش مردم کاهش دهیم باید اتوبوس‌های شهری را افزایش دهیم. اخیراً ۵۰ دستگاه اتوبوس خریداری شده و وارد ناوگان شهری شده است، برای ۶۰ دستگاه نیز شهرداری در حال پیگیری است، امیدواریم سالانه بخشی از این کمبود دستگاه‌ها تامین شود تا به حد استاندارد آن برسیم.

او در مورد شکایاتی که مردم از شخصی های مسافرکش دارند؛ تصریح می کند: مردم هر گونه شکایتی داشته باشند می توانند به ۱۳۷ زنگ بزنند و مطمئن باشند که به شکایت آنها رسیدگی می‌شود و سازمان تاکسیرانی یکی از وظایف کنترل و ساماندهی ماشین های سواری در امرمسافرکشی در سطح شهر است.

ایزدی با بیان اینکه وقتی ماشین های سواری در قالب تاکسی «چه معمولی، ویژه و سرویس آژانس» شناسنامه دار باشند، مردم اعتماد خاصی به آنها پیدا می کنند، خاطر نشان می کند: وقتی کنترل روی همه آنها هست و مجوز از شهرداری دارند، برای سرویس دهی به مردم می توان روی آنها تضمین داشت، همین کنترلی که صورت می‌گیرد باعث اعتماد مردم می‌شود و آنها عمدتا ترجیح می دهند از تاکسی های شناسنامه دار استفاده کنند.

او با توجه به کمبود تاکسی های خط دار در شهر و اشاره به اینکه یک زمانی بنزین ۷۰۰ تومان بود و تاکسی‌ها ۴۰۰ تومان سهمیه داشتند، اما الان چند سال است نرخ بنزین برای همه یکسان و یکنواخت شده و این نیست که یک تاکسی بتواند بنزین ارزان بگیرد، گران بفروشد و کار مسافرکشی را کنار بگذارد؛ اذعان می دارد: برای تاکسی های از رده خارج نیز صحبت‌های شده که یک سری از آنها را تبدیل به خودروهای نو کنیم.

خارج کردن شخصی ها به کمبود وسایل حمل و نقل می انجامد

ایزدی می افزاید: روال کار به این صورت است که تاکسی دارها با مراجعه به نمایندگی های خاص و با رایزنی‌های انجام شده توسط شهرداری، به نمایندگی ها معرفی می شوند تا بتوانند به صورت تقسیطی تاکسی ها را تبدیل به نو کنند، خیلی از افراد موافق این طرح اند اما به لحاظ مشکلات مالی نمی‌توانند این کار را انجام دهند و اگر شهرداری الان اقدام به کم کردن تاکسی‌های خارج رده کند با کمبود اتوبوس، معضل دیگری  اضافه می شود، بنابراین ابتدا به ساکن لازم است تاکسی ها جایگزین شوند.

با توجه به اینکه شهر اهواز وسعت زیادی دارد و امنیت و آرامش لازمه هر شهری است و بی سر وسامانی در هر قسمتی از آن پیامدهای بدی به دنبال دارد، یکی از مهمترین خدمات شهری هم مسلما حمل و نقل است که لازم است به صورت درست و مطمئن وجود داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.