خرم اباد: معادن الیگودرز زمانی بهترین سنگ‌ کشور را ازلحاظ رنگ و نوع ارائه می‌کرد که با توجه به استفاده در ساختمان‌ها بازار خوبی نیز داشت.

لرستان در صدد احیای اقتصاد معادن

قدس: اغلب سنگ‌های سفیدی که در ساختمان‌ها استفاده می‌شود  متعلق به الیگودرز در استان لرستان هستند و بنا بر آمار رسمی  ۲۴ درصد تولید سنگ‌ ساختمانی در استان لرستان  است که این معادن در الیگودرز متمرکزشده است.   

متأسفانه طی سال‌های گذشته عدم‌حمایت از معدن کاران و افزایش حامل‌های انرژی باعث شد تا قیمت سنگ نیز بالا برود و درنهایت باعث رکود بازار سنگ در رقابت با دیگر سنگ‌های تزئینی رقم بخورد و از طرفی ورود سنگ‌های گرانیت سبز و خاکستری به دلیل مشتری‌پسندی بر رکود سنگ الیگودرز و افت آن دامن بزد.

اما در سال‌های اخیر فعالیت معادن سنگ تزیینی موسوم به معادن «کوپ» در الیگودرز دچار رکود شده و متأسفانه روزبه‌روز این رکود تشدید می‌شود، ‌طوری که بسیاری از معادن کوپ و کارخانه‌های تولید سنگ شهرستان تعطیل‌شده‌اند

خام‌فروشی سنگ‌های تولیدی، نبود چارچوب‌های قانونی برای فروش و نداشتن اتحادیه صنفی‌ از مسائلی هستند که باعث می‌شوند صنعت سنگ شهرستان الیگودرز روزبه‌روز ضعیف‌تر شود

 در چنین شرایطی فرصت اشتغال در بخش معادن سنگ تزیینی ازدست‌رفته و کارکنان، عوامل فنی، کارگران و سرمایه‌گذاران همگی به علت بیکاری این شهرستان را ترک کرده‌اند. بسیاری از نیروهای   فعال لرستان یا در معادن سنگ استان‌های همسایه مشغول به کارشده‌اند یا تغییر شغل داده‌اند

تلاش برای بازگشت به رونق

استاندار تازه منصوب‌شده لرستان که حالا در فکر توسعه و کمک به رونق استان است سعی دارد تا رونق گذشته معادن سنگ را به این استان بازگرداند.

موسی خادمی در این رابطه با اشاره به این موضوع که الیگودرز یکی از مناطق مستعد و برخوردار  از سنگ‌های مرغوب است اظهار می‌کند: برای سنگ‌های قدیمی و سنتی توصیه می‌شود در جهت تولید پودر سنگ میکرونیزه که دارای کاربردهای متفاوت صنعتی هستند به صنایع پایین‌دستی تبدیل شوند.

وی با تأکید بر این موضوع که باید بازار سنگ الیگودرز را به جایگاه اصلی خود برگردانیم ادامه می‌دهد: با کمک سازمان ایمیدرو قرار شده یک واحد تولید کاغذ از سنگ در این شهرستان ایجاد شود.

 وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر در مرحله انتخاب زمین و برگزاری مناقصه برای انتخاب شریک سرمایه‌گذار هستیم.

حمایت از تولید

معاون امور معادن و صنایع معدنی لرستان که اعتقاد دارد بهره‌برداری و مطالعه به همراه برنامه‌ریزی نقش مؤثری در تولید ثروت ملی با استخراج معادن این استان به همراه دارد اظهار می‌کند: استان لرستان دارای معادن و ظرفیت‌های بسیار مناسبی برای تولید و اشتغال به‌ویژه در حوزه معدن است که در این رابطه گام‌های مؤثر و قابل‌توجهی نیز برداشته‌شده است.

جمال مومیوند با اشاره به اینکه  بیشتر معادن ما در مناطق جنگلی و حفاظت شده قرار دارند و لذا  برداشت از آنها موجب تخریب محیط زیست می‌شود بیان می کند: باید با استخراج به صورت زیرزمینی از این کار جلوگیری کرد که در این راستا قرار است یکی از معادن را به این صورت مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

وی تصریح می کند: در این رابطه مذاکراتی داشته‌ایم و طرح اولیه آن تهیه شده و این کار در کشور برای اولین بار است که انجام می‌شود.

تشکیل اتاق فکر

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان همچنین از تشکیل اتاق‌های فکر در این رابطه خبر می دهد و می افزاید: در این اتاق‌ها از اساتید و دانشمندان حوزه‌های اقتصاد و صنعت استفاده شده و ارتباط تنگاتنگی با دانشگاه‌ها داریم.

وی با بیان اینکه همچنین  با همکاری اداره کل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی استان روی کانی‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی مطالعه کردیم ادامه می دهد: مطالعه معادن فلزات را در دست اقدام داریم که با تأمین اعتبار در اسرع وقت پیگیری می‌شوند.

بازاریابی

مومیوند فرآوری سنگ را بسیار حائز اهمیت عنوان می کند و می افزاید: حلقه مهم چرخه سنگ موضوع فروش آن است که باید به صورت جدی پیگیری شود تا به سهم واقعی خود در کشور و دنیا دست پیدا کنیم.

وی یادآور می شود: در هیمن راستا نخستین مجوز پایانه سنگ از سوی سازمان توسعه تجارت اخذ شده تا در این حوزه، محلی برای صادرات ویژه سنگ داشته باشیم.

وی در خصوص مزایای این پایانه عنوان می کند: این مکان می‌تواند جایی برای صادرات و برند سنگ استان باشد و افراد مطمئن شوند سنگی که از این پایانه می‌آید، تأییدیه فنی دارد و قطعاً سنگ خود استان است.
وی می گوید: البته این تنها اقدام برای حل مشکل فروش نبوده بلکه در رابطه با بازار هدف و فناوری آن با یک سرمایه‌دار چینی جلسه داشتیم که روی مصارف، تولید و تکنولوژی آن صحبت کردیم.

تولیدات جدید

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان پی‌جویی و اکتشاف معدنی را بسیار دارای اهمیت و ضرورت می خواند و یادآور می شود: متأسفانه موضوع استخراج و روش‌های آن در استان تا اندازه‌ای قدیمی هستند و باطله‌های زیادی دارند.

وی با بیان اینکه در کشورهای با تکنولوژی استخراج بالا، باطله سنگ وجود ندارد، افزود: بهره‌برداری لازم از معادن استان نیاز به مطالعات بیشتری دارد و باید روی آن گسترده تر کار کرد.

مومیوند همچنین از از تولید کاغذ سنگ با استفاده از کربنات کلسیم معادن استان خبر می دهد و می گوید: این کاغذ ضد آب بوده و پس از آسیاب سنگ آهک و ترکیب آن با یک نوع پلیمر به دست می‌آید که به صورت ویژه پیگیر آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه تکنولوژی این کار بسیار بالاست و ما منابع بسیار غنی بخصوص در الیگودرز از سنگ آهک داریم که می‌توانیم با تولید این نوع کاغذ از قطع بی‌رویه درختان نیز جلوگیری کنیم ادامه می دهد: این فناوری یکی از طرح‌های حامی محیط زیست بوده که تکنولوژی آن تنها در اختیار چند کشور است.
وی از دیگر اقدامات در این حوزه به مطالعه روی معادن قیر طبیعی استان  و همچنین مطالعه روی آهک هیدراته پلدختر اشاره می کند.

مومیوند وجود معادن سرب و روی در نواحی شمال استان  و همچنین گمانه‌زنی‌هایی در رابطه با وجود طلا در استان را به عنوان سایر طرح های اقتصادی و در دست مطالع عنوان می کند و می گوید: البته این مطالعات در گرو تأمین اعتبار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.