قم-وقوع زمین لرزه که تاکنون بسیاری ازاستان های کشور از غرب تا شمال را به لرزش انداخته است بسیاری از مسئولان و کارشناسان را به تکاپو انداخته تا موضوع مقاوم سازی ساختمان ها، بافت فرسوده و همچنین امکانات حاضر در حوزه مقابله با این پدیده غیر مترقبه را بیشتر مد نظر قرار دهند.

پایه های لرزان بافت فرسوده در برابر زلزله

قدس: این زمین لرزه و زمین لرزه های دیگر در برخی مناطق کشور نه تنها مسئولان، بلکه همه اقشار جامعه را به تکاپو انداخته و همه می خواهند بدانند که در شهر محل سکونت آنها، میزان آمادگی برای مقابله با زلزله احتمالی تا چه اندازه است

قم در معرض تهدید

زلزله یکی از ۱۸ بلایای طبیعی است که استان قم را به شدت تهدید می کندو هم جواری با استان تهران یکی دیگر از تشدید کننده های این خطر پنهان است.

روح‌الله ندری، زمین شناس و استاد دانشگاه با اشاره به وضعیت تکنوتیکی شهر قم می‌گوید: یکی از مهم‌ترین گسل‌ها در محدوده جغرافیایی قم، گسل خضر است که در منطقه شهرک قدس به طول ۱۰ کیلومتر واقع شده است.

بارها کارشناسان و همچنین رسانه ها در مورد بافت فرسوده قم به مسئولین شهری قم هشدار داده اند اما تا کنون اقدام خاصی برای ایمنی بافت فرسوده در قم انجام نشده است،  برخی کوچه ها و خانه های هسته مرکزی شهر قم هیچ نشانی از کلان شهر ندارند، خانه های کاه گلی با ترک های بزرگی که هر لحظه احتمال فرو ریختن دارد.

یکی از معضلات محله های قم بافت قدیمی و کوچه ها باریک این محله است و گاهی این کوچه های عجیب در مرکز کلان شهر قم باعث تعجب است! کوچه هایی با بافت قدیمی خانه ها و عرض کم و تیر چراغ برق های پوسیده چوبی که عمرشان سالهاست گذشته اما هنوز هم به تعداد زیاد در این کوچه ها ایستاده اند.

زیر ساخت ها نیازمند بازسازی است

 مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قم در این رابطه می گوید: به نظر می رسد برای جلوگیری از خسارات احتمالی در وهله نخست باید این زیرساخت ها مورد بازبینی قرار گرفته و نواقص موجود برطرف شود.

وجود یک هزار و ۸۰۰ هکتار بافت فرسوده و اسکان حدود ۲۹۰ هزار تن از شهروندان در این بافت ها یک تهدید بزرگ استمحمد گلفشان اظهار می کند: در مرحله قبل از بحران، زیرساخت ها مانند شریان های حیاتی نقش بسزایی دارند، باید زیرساخت های ساختمانی، وضعیت لوله های آب و فاضلاب، گاز و برق و... به روز شود تا در صورت وقوع حادثه بتوانند خوب عمل کنند.

وی ادامه می دهد: در منطقه سرپل ذهاب تنها تعداد  ۱۲ هزار نفر زندگی می کردند ولی در استان قم ۳۰۰ هزار خانوار ساکن هستند و روزانه این شهر مذهبی میزبان زائرانی از سراسر کشور است، بنابراین نباید خدای ناکرده حوادث را دست کم بگیریم و بدانیم شرایط قم با سرپل ذهاب از بعد جمعیتی بسیار متفاوت است.

وی خاطرنشان می کند: جمعیت هلال احمر به صورت رایگان آموزش های ویژه بحران و خروج اضطراری و چگونگی امداد رسانی را ارائه می کند و برای تشویق مردم حتی هزینه هایی را صرف تبلیغات می کند و اگر مردم آموزش ببینند تلفات بسیار کمتر می شود.

گلفشان گفت: بیشتر افرادی که در زلزله سرپل ذهاب جانباختن کسانی بودند که از زلزله فرار می کردند و اگر آنان آموزش می دیدند تلفات کمتری رخ می داد.

وی همچنین خاطرنشان می کند:همکاری نهادها و تخصیص امکانات و اعتبار برای نهادهای درگیر با حادثه و ارتقای جایگاه مدیریت بحران استان قم نیز از مسائل بسیار مهمی است که در مرحله قبل از بحران باید مورد توجه قرار گیرد.

غبار فرسودگی بر بافت شهری قم

مدیرکل مدیریت بحران استان قم  بافت فرسوده قم را تهدید جدی عنوان می کند و در همین راستا اظهار می کند: وجود یک هزار و ۸۰۰ هکتار بافت فرسوده و اسکان حدود ۲۹۰ هزار تن از شهروندان در این بافت ها یک تهدید بزرگ است.

محسن اوروجی با بیان این موضوع که در صورت بحران این بافت ها و ساکنان آن بیشترین آیب را متحمل خواهند شد اظهار می کند: ضروری است تا زمانی که نسبت به بازسازی این بافت ها اقدام شود حداقل تدابیری برای اسکان موقت و اضطراری و سایر تمهیدات از این دست اندیشیده شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۴۳ بلای طبیعی در جهان شناخته شده که ۳۴ مورد از آنها در ایران مشاهده شده و از این میزان ۱۸ مورد آن نیز در قم تجربه شده است اظهار می کند: سیل، زلزله، خشکسالی، طوفان، برف و کولاک، سرمازدگی و گردو خاک از شایعه ترین این بلاهای طبیعی است.

آمادگی مقابله در برابر حوادث غیر مترقبه

وی اذعان می کند: برای مقابله با حوادث احتمالی در هشت منطقه شهرداری قم ستاد بحران را تشکیل شده که ضمن برگزاری مانورهای مختلف، سوله های چند منظوره ساخته شده و همچنین سوله های ورزشی و مدارسی که مقاوم سازی شده در زمان حادثه در خدمت دستگاه های خدمت رسان قرار می گیرد.

وی ادامه داد: آموزش های امداد و نجات در مدارس و مکان های مختلف برگزار شده، ساختمان های آتش نشانی سبک سازی ومقاوم سازی شده است و اولین استانی هستیم که تعدادی از ساختمان های آتش نشانی آن در زمان بحران، در اختیار ستاد بحران قرار می گیرد.

وی یادآور می شود: همچنین ما در قم شش ایستگاه شتاب نگار و همچنین دستگاه های لرزه نگار داریم که دنبال افزایش آنها هستیم.


 

/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.