قزوین: استان قزوین با جمعیت بالغ‌بر یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار نفر که نیمی از آن در مرکز استان و شهر قزوین سکونت دارند هم چنان در آرزوی بهره‌مندی از یک فرودگاه است.

توسعه قزوین بال پرواز می‌خواهد

قدس: در حال حاضر خط آهن قزوین - تهران بنا بر گفته بسیاری از شهروندان تعداد سفر کمی دارد و اتوبان قزوین - تهران هم براثر ترافیک همیشگی کارایی یک آزادراه که هیچ، گاهی اوقات کارایی یک جاده را هم ندارد و موجب اتلاف وقت بسیاری از مردم می‌شود.

استان قزوین یکی از قطب‌های صنعتی کشور بوده و به لحاظ گردشگری آوازه جهانی نیز دارد و به‌جرئت می‌توان گفت که در صورت تأسیس فرودگاه مسافربری در قزوین، این مجموعه قابلیت فوق‌العاده‌ای برای تبدیل‌شدن به یک فرودگاه بین‌المللی را خواهد داشت، خصوصاً این‌که قزوین با استان‌های بسیاری هم‌جوار بوده و در مسیر اتصال شرق و غرب و شمال و جنوب کشور قرار دارد.

برای قزوینی‌ها که امروز مسئولانش به‌قرار گرفتن آن در سال‌های دور در مسیر جاده ابریشم افتخار می‌کنند شاید این واقعیت ازنظر دیگران مطلوب نباشد که حتی از داشتن فرودگاه نیز محروم است.

قزوین به عنوان پنجمین مقصد گردشگری ایران  و با برخورداری از جمعیت بیش از یک میلون ۳۰۰ هزار نفر خواهان فرودگاه است

استفاده مردم قزوین از فرودگاه تهران برای سفر به سایر نقاط کشور باوجود ترافیک سنگین آزادراه کرج-تهران عملاً کارایی اصلی سفر هوایی یعنی سرعت و سهولت را از بین برده است و فراتر از آن مسئولین توجه ندارند که استفاده جمعیت بالغ‌بر ۱/۳ میلیون نفری استان قزوین از فرودگاه تهران و بلعکس استفاده سایر شهروندان از سایر استان‌ها که مقصدشان قزوین است منجر به افزایش ترافیک و آلودگی بیش‌ازپیش تهران و رفت‌وآمد بی‌دلیل به تهران می‌شود.

درحالی‌که اگر در قزوین فرودگاه مسافربری وجود داشت اثر محسوسی بر روی کاهش ترافیک و آلودگی تهران می‌گذاشت و کاملاً صرفه اقتصادی نیز در پی دارد.

شاید کمتر شخصی بداند که قزوین به لحاظ آماری پنجمین مقصد گردشگری ایران به شمار می‌رود؛ و همچنین ۵۰ هزار نفر دانشجو در استان قزوین مشغول به تحصیل هستند.

توسعه گردشگری باند پرواز می‌خواهد

شهرداری قزوین که به‌عنوان یکی از متقاضیان اصلی ایجاد فرودگاه در شهر قزوین است تاکنون قدم‌های زیادی نیز برای ایجاد این مطالبه مردمی برداشته است اما ظاهراً این اقدامات تاکنون نتیجه‌ای نداشته است و همچنان بدون حاصل مانده است.

در همین رابطه یکی از اعضای شورای شهر قزوین می‌گوید: به‌منظور راه‌اندازی فرودگاه قزوین، شهرداری تاکنون هزینه‌های بسیاری را متحمل شده است و این هزینه‌ها از اموال مردم و بیت‌المال بوده است.

محسن حق‌شناس بیان می‌کند: در دولت نهم سازمان خصوصی‌سازی برای فروش فرودگاه به شهرداری وارد مذاکره شد و شهرداری موافقت خویش را مبنی بر خرید فرودگاه اعلام کرد که به دنبال این توافقات در بودجه نیز هزینه‌های خرید فرودگاه پیش‌بینی شد.

وی عنوان می‌کند:  در مراحل اولیه راه‌اندازی فرودگاه ، شهرداری مبلغی بیش از ۴ میلیارد و۸۰۰ میلیون تومان تقبل کرد تا پرداخت کند  و از طرفی ۲۰ میلیارد تومان نیز مقرر شد از طلب‌های که از دستگاه‌های دولتی دیگر وجود داشت از بابت هزینه خرید محاسبه شود.

وی اذعان می‌کند: متأسفانه شهرداری به علت عدم تعهدات خویش مبنی بر پرداخت هزینه‌های موردتوافق در قرارداد فی‌مابین با بخش خصوصی‌سازی  موجب تأخیر درراه اندازی این پروژه عظیم شد که در پی آن بخش خصوصی‌سازی نیز از ادامه قرارداد سرباز زدند.

وی تأکید می‌کند: لذا در همین راستا اعضای شورا نباید از این هزینه‌ها چشم‌پوشی کنند و باید با تأمل و تفکر به دنبال راه‌حلی جدی برای رفع عدم راه‌اندازی این پروژه باشند.

وی یادآور می‌شود: اگر می‌خواهیم گردشگری را در این استان توسعه دهیم بدون شک بدون راه‌اندازی فرودگاه این هدف میسر نیست.

دولت باید پیش‌قدم شود

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر قزوین نیز با اشاره به این موضوع که ما ادعا داریم قزوین مقصد گردشگری است عنوان می‌کند: این شهر آیا بدون زیرساخت، مقصد گردشگری می‌شود؟

زهرا یوسفی اظهار می‌کند:نخستین اقدام در ایجاد زیرساخت داشتن یک فرودگاه است چون توریستی که به تهران می‌رسد اگر قرار باشد آن اتوبان شلوغ  و پرخطر را طی کند تا به قزوین برسد، ممکن است میانه راه پشیمان شده و به این شهر سفر نکند.

وی می‌گوید: شهرداری قزوین پنج میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این پروژه داشته است و شرکت هواپیمایی را تحویل گرفته و برای کارکنان آن‌هم سه تا چهار میلیارد تومان هزینه کرده است.

وی ادامه  می‌دهد: دولت زمانی اعلام کرده سیاست من خصوصی‌سازی است و می‌خواهم فرودگاه را به بخش خصوصی بدهم و لذا زمانی گفته این بحث حاکمیتی است که نمی‌توان فرودگاه را به بخش خصوصی واگذار کرد.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر قزوین با اشاره به اینکه این تغییر سیاست، کار دولت بوده نه شهرداری، بنابراین هزینه‌ای که باید پرداخت شود را دولت باید پرداخت کند و مربوط به شهرداری نیست.

یوسفی اذعان می‌کند: بنابراین پیشنهاد می‌کنم از هواپیمایی کل کشور درخواست کنیم که به دنبال راه‌اندازی فرودگاه مسافربری در قزوین باشد و از استاندار، نمایندگان مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی و نماینده ولی‌فقیه در استان بخواهیم به جد این مهم را پیگیری کنند تا با استفاده از اعتبارات ملی بتوانیم در قزوین فرودگاه مسافربری داشته باشیم.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر قزوین عنوان می‌کند: چه‌بسا اگر این قرارداد را به نحوی ساماندهی کنیم، بتوانیم با مرکز هواپیمایی کشور برای تبدیل آن به فرودگاه مسافربری وارد مذاکره شده و گام نخست را برداریم؛ شورای شهر به‌عنوان شورای شهر قزوین و نه شورای شهرداری، این موضوع را می‌تواند و باید پیگیری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.