بندر عباس-مانور های زلزله در حالی در مدارس کشور با هدف آموزش مقابله با حوادث غیر مترقبه برگزار می شود که در برخی از استان ها به ویژه هرمزگان بسیاری از دانش آموزان در زیر سقف های لرزان و غیر ایمن درس می خوانند.

مشق ایمنی زیر سقف های ناایمن مدارس

قدس: با آغاز فصل تحصیلی بسیاری از گزارش های رسانه ها به طور معمول نیم نگاهی به مشکلات و کمبود ها می اندازد اما با فاصله گرفتن از مهر ماه این مشکلات نیز در میان وعده ها و مشغله های مدیران به دست فراموشی سپرده می شود تا اینکه زلزله و یا بارندگی باری دیگر پای فرسودگی مدارس و سقف های غیر ایمن را به میان می کشد.

 وجود مدارس کپری و همچنین کلاس های درسی فرسوده یکی از مشکلات شرقی‌ترین منطقه هرمزگان  است و این مشکل به ویژه در روستاهای شرق جاسک به خوبی نمایان است.

در حال حاضر بیشترین مدارس تخریبی هرمزگان در شهرستان های بندرعباس،میناب و رودان وجود دارد و بنا گفته مدیر آموزش و پرورش بشاگرد ۵۴ مدرسه تخریبی،کپری، کانکسی و اجاره ای در شهرستان بشاگرد وجود دارد که باید بازسازی شود.

وضعیت نگران کننده است

در شرایط کنونی هنوز تمامی مدارس واقع در روستاهای استان هرمزگان ایمن نیستند، همچنین در تعدادی از مدارس بیم وقوع حوادث ناگوار وجود دارد، وجود مدارسی که قدمتی ۵۰ ساله دارند و قابل بازسازی هم نیستند یکی از نگرانی‌های مسئولان استانی است که همواره تلاش‌هایی برای نوسازی آنها وجود داشته؛ ولی تاکنون موفقیت در این زمینه کامل نبوده است.

علاوه بر اینها تعداد زیادی مدرسه در روستاهای این استان وجود دارد که در سال‌های گذشته حتی تعمیر هم نشده‌اند، وضعیت این مدارس به نحوی است که امکان وقوع حوادث ناگوار در آنها وجود دارد، وضعیت این مدارس نگران کننده است و پیگیری برای بازسازی و بهبود شرایط فیزیکی آنها ضروری است.

 به‌ رغم تمام اظهارات در زمینه تحول در نظام آموزشی کشور، هنوز هم بزرگ‌ترین مشکل دانش‌آموزان به‌ویژه در نقاط محروم، فضای فیزیکی مدارس است چنان که در اوایل اسفند ماه سال گذشته مدرسه «میرزای شیرازی» روستای زهوکی میناب با قدمتی بیش از ۴۰سال فرو ریخت که شهرستان میناب بعد از بندرعباس رتبه دوم مدارس تخریبی را دارا است.

۱۵۹۸کلاس درس تخریبی

سرپرست اداره‌کل نوسازی و تجهیز مدارس هرمزگان در این رابطه بیان می کند: چهار هزار و ۲۵ کلاس درس غیراستاندارد در هرمزگان نیازمند بازسازی و مقاوم‌سازی است که از این تعداد یک هزار و ۵۹۸ کلاس درس تخریبی و دو هزار و ۴۲۷ کلاس درس نیازمند مقاوم‌سازی است.

چهار هزار و ۲۵ کلاس درس غیراستاندارد در هرمزگان نیازمند بازسازی است که از این تعداد یک هزار و ۵۹۸ کلاس درس تخریبی استنوید احمدی با بیان اینکه بیشترین مدارس غیراستاندارد هرمزگان در شهرستان‌های بندرعباس، میناب، رودان و بندرلنگه قرار دارند اظهار می کند: بیش از ۱۰۰ هزار دانش آموز هرمزگانی در کلاس‌های درس غیراستاندارد درس می‌خوانند که برای بازسازی و مقاوم‌سازی این کلاس‌ها به ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

سرپرست اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس هرمزگان در خصوص جذب اغتبارات نیز می گوید: امسال از محل اعتبارات ملّی ۷۱ میلیارد تومان، اعتبارات استانی ۲۱ میلیارد تومان و تعهد خیّران ۳۱ میلیارد تومان برای نوسازی و مقاوم‌سازی مدارس هرمزگان مصوب شده است که تا کنون ۲۷ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

وی عنوان می کند: اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس هرمزگان امسال ۲۰۱ طرح نیمه تمام با ۸۵۰ کلاس در دست ساخت و مقاوم سازی دارد که این طرح‌ها تا مهرماه سال ۹۷ به بهره برداری می‌رسد

کلاس های مخاطره آمیز

مدیرکل آموزش‌وپرورش هرمزگان وضعیت بسیاری از مدارس استان هرمزگان را مخاطره آمیز می خواند و عنوان می کند: تشکیل کلاس درس در چنین فضاهایی بسیار خطرآفرین است و هرلحظه امکان وقوع یک فاجعه را باید انتظار داشت.

هاشمی پور با بیان اینکه سال گذشته سقف یکی از مدارس شهرستان میناب کامل فروریخت، ابراز می کند: اگر در چنین موقعیتی دانش آموزان در کلاس بودند فاجعه‌ای عظیمی رخ می‌داد که حتی تصور آن نیز ناخوشایند و نگران‌کننده است.

وی با اشاره به ویژگی خاص استان هرمزگان به‌عنوان یکی از استان‌های زلزله‌خیز عنوان می کند: به‌طور مرتب شاهد تخریب کلاس‌های فرسوده هستیم که این مهم به دغدغه اصلی مسئولان استان، اولیا و دانش آموزان تبدیل‌شده است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش هرمزگان خاطرنشان می کند: برای این چالش باید نگاه ویژه‌ای را به اعتبارات نوسازی مدارس استان داشت چراکه با روند فعلی بودجه و تخصیص آن تا چند دهه دیگر نیز نمی‌توان به شاخص استاندارد در توسعه فضاهای فیزیکی مدارس رسید و الزاماً باید در روند تخصیص اعتبارات به استان هرمزگان یک تجدیدنظر اساسی صورت پذیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه هم‌اکنون در استان هرمزگان ۳۸۷مدرسه دو شیفت هستند، یادآور می شود: برای رفع مشکل مدارس دو شیفت که بیانگر کمبود فضای آموزشی است ۴۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش هرمزگان ادامه می دهد: هم‌اکنون تراکم دانش‌آموزی در مدارس دو شهرستان پرجمعیت استان یعنی بندرعباس و میناب بالای ۴۳ تا ۴۵ نفر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.