قدس: بازدید جاذبه‌ها و مکان‌های جدید، آشنایی با اقوام و آداب‌ورسوم مختلف، خرید سوغات و در رأس همه این موارد، کشف غذاهای جدید و چشیدن آن‌ها قطعاً یکی از زیباترین تجربیات سفر است مخصوصاً برای ما ایرانی‌ها که بیش از ۲۵۰۰ نوع غذا در فرهنگمان جای دارد.

«گردشگری غذا» تأثیرگذارترین عامل جذب گردشگران

قدس: غذا به‌عنوان نخستین نیاز هر انسان، فقط یک ماده مصرفی نیست بلکه در خود، فرهنگ و آداب‌ورسوم مردم بومی یک منطقه را جای‌داده است. بر همین اساس یکی از معیارهای مهم سفر، غذاست و گردشگری غذا یکی از انواع گردشگری است.

علاقه گردشگران به غذا و گردشگری غذا تا جایی پیش رفته که ۸۶ درصد گردشگران، غذا را به‌عنوان یکی از بهترین تجربیات گردشگری خود معرفی کرده‌اند. توجه به این آمار نشان می‌دهد غذا می‌تواند سمبل و نماد و برندی برای معرفی مقصد گردشگری باشد.

اما چرا باوجود تنوع غذایی که در ایران وجود دارد، باز شاهد منوهای تکراری در رستوران‌ها و هتل‌ها و سرو انواع کباب‌کوبیده و پنجه و جوجه‌کباب هستیم؟

ایران رنگین‌کمان غذا

در هر تور گردشگری وعده‌های غذایی یکی از برنامه‌های اصلی سفر است و متولیان و مسئولان تورهای گردشگری با گنجاندن غذاهای محلی هر منطقه،می‌توانند اقامت و سفر در منطقه موردنظر را برای مسافران لذت‌بخش‌تر کنند.

کشور ایران نیز با جاذبه‌های فرهنگی خود دارای تنوع غذایی بسیاری است:استان آذربایجان غربی با گاتخ شورباسی(آبگوشت ماست)و قورت شورباسی(ّآبگوشت کشک)  و همچنین آذربایجان شرقی؛کوفته تبریزی، اوماج آشی (آش اوماج ) اوماج حالواسی (حلوای اوماج)،قویماق و قایقاناق از جمله غذاهای سنتی آذربایجان همه ساله گردشگران زیاد یرا به خود جلب می کنند.

قم؛سوهان و آش و آبگوشت به اسم آش قنبید،استان کرمان؛با خورشت کنگر کدو، قیمه، به آلو، حلیم بادمجان و شیرینی های کلمپه، کماج، حاجی بادام، نان چرخی، پفک و برشتوک هم از شیرینی های سنتی و زیره، قاووت و پسته میزبان مسافران در این استان ها هستند.

همچنین استان همدان؛آش میوه، خورشت غوره بادمجان و آبگوشت کلم و آبگوشت سیب سیرغوره، استان فارس؛کوفته هلو، رب پلوشیرازی، آش انار، قنبرپلو، کلم پلوی شیرازی و دو پیازه و فالوده شیرازی، شکرپنیر و بادام سوخته و مسقطی از دسرهای معروف شیرازی اند.

انواع عرقیات معطر مثل بیدمشک و بهار نارنج از نوشیدنی های سنتی فارس است.

خراسان رضوی؛شیشلیک شاندیزش،خراسان جنوبی؛آش شلغم و خورشت ریواس و بلغور پلو یادتان نرود نان سمنو و نان زردی نیز از نان های معروف خراسان جنوبی است.

مازندران؛فسنجان با گوشت مرغابی، بورانی کدو حلوایی و بورانی بادمجان کبابی، ماست دلالی و نازخاتون که ترکیبی از بادمجان کبابی و سبزی معطر و آب غوره است،از جمله غذاهای استان نازندران محسوب می شوند.

گیلان؛کباب ترش گیلانی، شیش انداز، باقلاقاتوق، میرزاقاسمی و کوکوی خاویار ماهی از غذاهای معروف گیلانی است.زیتون پرورده هم یادتان نرود. حلوای درونگ، کلوچه و مربای ازگیل هم از شیرینی جات این استان است.

استان سمنان هم با غذاهایی مانند ته چین و چرتمه پلو،چهارمحال و بختیاری؛اسم کباب بختیاری کاچی و انواع لبنیات . زبانزد هستند.

در استان کرمانشاه نباید از خورشت خلال بادام، دنده کباب، سیب پلو و کوکوی پاغازه غافل شد و نان برنجی، روغن کرمانشاهی و کاک هم خوراکی های مقوی این استان است که در شیرین کردن ذائقه گردشگران بی تاثیر نیستند.

استان اردبیل با آش دوغ اش، پلو قیسی عسل سبلان، کردستان؛بریان کباب یا کباب ترکی از غذاهای سنتی رسمی کردستان است.

کنگرماست و کلانه که ترکیبی از نان محلی و پیازچه و کره محلی نیز از جمله غذاهای استان کردستان است.

خوزستان؛خوردن سمبوسه و فلافل ها،قلیه ماهی، پلو شوشتری، ماهی صبور و حریسه از غذاهای معروف خوزستانی ها است که هر یک از می توانند اوقات خوشی را برای مسافران به ارمغان بیاورند.

چلوکباب برند ایرانی

باوجود تنوع بسیار بالای غذاهای ایرانی اما بنا بر اظهارنظر یکی از استادان دانشگاه ما با ۷ هزار سال تمدن ۷ نوع غذا برای گردشگران خارجی ارائه نمی‌کنیم و توریست‌ها در ایران فقط چلوکباب را می‌شناسند.

علی زمانی یکی از فعالان دوره‌های آموزشی درزمینهٔ استانداردهای بین‌المللی رستوران‌داری و صنعت غذا اظهار می‌کند: اغلب ما نمی‌دانیم که ایران یکی از مکاتب مهم  آشپزی جهان است و از دیرباز تاکنون غذا، هم یک شاخصه‌ هویت ایرانی بوده است.

وی می‌افزاید: در ایران نزدیک به سه هزار خوراک وجود دارد، این در حالی است که  در بیشتر هتل‌ها و رستوران‌های ما غذاهای بین‌المللی سرو می‌شود و اگر گردشگری قصد سفارش خوراک ایرانی را داشته باشد، با فهرست تکراری چلوکباب و جوجه‌کباب مواجه می‌شود.

زمانی بی‌توجهی به آشپزی اقوام را ضعف بزرگی برای صنعت گردشگری ایران عنوان کرد و افزود: توجه به «فهرست‌های فرهنگی» و قرار دادن خوراک‌های ایرانی در فهرست منوی رستوران‌ها و هتل‌ها نه‌تنها ازنظر فرهنگی به نفع ماست بلکه سبب اشتغال‌زایی و به دنبال آن جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها می‌شود.

سبقت پیتزافروشی‌ها

زمانی تصریح کرد: در سال‌های اخیر شاهد رشد رستوران‌های بین‌المللی در کشور هستیم، تعداد پیتزافروشی‌های ما در تهران بیشتر از تعداد پیتزافروشی‌های کشور ایتالیا است.

وی یادآور می‌شود:  اگر بتوانیم باتدبیر و اتخاذ سیاست‌های درست رویکردمان را به سمت آشپزی اقوام ببریم شاهد رشد اقتصادی بسیار خوبی در کشور به‌ویژه در روستاها خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.