کرمان-استان کرمان در هفته ای که گذشت میزبان همایش جامعه ایمن بود، موضوعی که با وجود افزایش تصادفات و در صدر قرار دادن این استان به دلیل تعداد متوفیان ناشی از سوانح رانندگی چندان نیز نم یتوان آن را ایمن خطاب کرد.

کرمان روی خط حادثه

قدس: مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان با عنوان اینکه عامل انسانی ۷۰ درصد در تصادفات جاده‌ای نقش دارد می گوید: بیشترین تصادفات استان کرمان در محور بم ـ کرمان رخ می‌دهد.

خداداد مقبلی با بیان اینکه از ۱۶ هزار فوتی در اثر تصادفات در کشور ۲۰ درصد آن به تصادفات جاده‌ای تعلق دارد، اظهار می کند: ۴۵ درصد وسایل نقلیه که در تصادفات نقش دارند پراید و پژو ۴۰۵ هستند.

وی با عنوان اینکه در حوادث جاده‌ای ۷۰ درصد رفتار رانندگان و عوامل انسانی تاثیر دارد، تصریح  می کند: بیشترین تصادفات استان کرمان در محور بم-کرمان رخ می‌دهد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان با اشاره به اینکه عمده تصادفات در جاده‌ها ناشی از خواب‌آلودگی است، ابراز می کند: رانندگی در جاده نیاز به فرهنگ‌سازی و آموزش‌های لازم دارد تا حوادث و تلفات جاده‌ای کاهش یابد.

وی تاکید می کند: حادثه خیز ترین محور، مسیر کرمان - بافت حد فاصل شهر نگار تا سه راه جوپاری است و عمده تلفات این محور در این محدوده رخ می دهند که عمدتا ناشی از سبقت و انحراف به چپ است.

رئیس پلیس راه شمال استان کرمان بیان کرد: در پنج ماه نخست سال جاری پر حادثه ترین جاده های روستاهایی و فرعی شمال استان کرمان؛ شرف آباد - زنگی آباد - کاظم آباد، چوشان - گلباف و سیرج، سیریز در شهرستان زرند، ده بالا در کرمان، گلزار- بهرام جرد بردسیر، بافت به خَبر، ارزوئیه سوغان را به خود اختصاص داده اند.

افزایش فوتی ها

رئیس پلیس راه شمال کرمان تعداد فوت شدگان در تصادفات رانندگی کرمان را فقط در طی پنج ماه نخست امسال ۳۵۵ نفر عنوان می کند و می گوید: این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۶ درصد افزایش یافته است.

عمده ترین دلیل تصادفات در جاده های شمال استان کرمان واژگونی و خروج خودرو از جاده با فراوانی ۴۵ درصد استسرهنگ یوسف نجفی وضعیت جاده های کرمان در پنج ماه نخست سال جاری را نگران کننده  می داند و می گوید: اصلی ترین عوامل موثر در وقوع حوادث رانندگی عامل انسانی است و لذا باید در این زمینه آموزش و اطلاع رسانی صورت گیرد.

وی عنوان می کند:  بر اساس آمار پنج ماه نخست سال جاری در کل استان کرمان ۲۴۵ فقره تصادف فوتی رخ داده که نسبت به مدت مشابه سال قبل دو درصد افزایش یافته و همچنین در این مدت هزار و ۱۴۶ فقره تصادف جرحی رخ داده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

نجفی بیان می کند: در پنج ماه نخست سال جاری تعداد فوت شدگان در تصادفات رانندگی استان کرمان ۳۵۵ نفر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۶ درصد افزایش یافته و تعداد مجروحان هزار و ۸۹۷ نفر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل سه درصد افزایش یافته است

واژگونی در صدر حوادث

رئیس پلیس راه شمال استان کرمان عمده ترین دلیل تصادفات در جاده های شمال استان کرمان واژگونی و خروج خودرو از جاده به میزان ۴۵ درصد نام می برد.

وی ابراز می کند: عمده ترین دلایل تصادفات در جاده های جنوب استان کرمان برخورد دو خودرو با یکدیگر، برخورد وسیله نقلیه با عابر پیاده یا موتور سیکلت است.

نجفی  مهم ترین علت های تصادفات در جاده های یک طرفه به دلیل سرعت غیرمجاز، خستگی و خواب آلودگی، استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی است عنوان می کند و می افزاید: مهمترین علت تصادفات در جاده های دو طرفه استان کرمان که عمدتا مسیرهای خوش آب و هوا و ییلاقی هستند سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ است.

وقوع ۶۵ درصد تصادفات در محورهای شهری

نجفی تاکید می کند:  ۶۵ درصد تصادفات در محورهای بین شهری و ۳۵ درصد در محورهای روستایی اتفاق افتاده است.

رئیس پلیس راه شمال استان کرمان بیان می کند: در ۲۸ درصد تصادفات موتورسیکلت ها، ۹ درصد وانت بارها و هشت درصد کامین ها نقش داشتند.

وی با اشاره به اینکه بهترین زمان تردد در جاده ها برای سفر ساعت هفت صبح تا قبل از ظهر است، تصریح می کند: بیشترین ساعت تصادفات بین ساعت ۱۶ تا ۲۰ شب با ۲۵ درصد، ۲۰ تا ۲۴ شب با ۲۳ درصد رخ داده است.

نجفی ادامه می دهد:  در پنج ماه نخست سال جاری محور کرمان - بم با ۱۵ فقره تصادفات فوتی و ۵۶ فقره جرحی، کرمان - سیرجان، کرمان - رفسنجان با ۶۰ فقره تصادف فوتی و جرحی، انار -  رفسنجان با ۴۸ فقره تصادف، بافت - کرمان با ۳۹ فقره تصادف، سیرجان - شهربابک ۳۲ فقره تصادف، سیرجان - بندرعباس ۲۰ فقره تصادف و سیرجان - بافت ۱۳ فقره تصادف بیشترین تعداد تصادفات را به خود اختصاص داده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.