سمنان-گرمسار، یکی از شهرستان‌های استان سمنان است که در همسایگی دماوند در شمال، شهرستان‌های اردستان و کاشان در جنوب، شهرستان سمنان در خاور، و شهرستان های ورامین و قم در باختر واقع شده است.

سردی صنعت گردشگری در گرمسار

قدس: از جاذبه های گرمسار می توان به مجموعه تاریخی سیاهکوه واقع در پارک ملی کویر، جاده سنگ فرش، دژ تاریخی استوناوند، خانه تاریخی باقری ها، مجموعه کارخانه و انبار پنبه، کاروانسرای شاه عباسی ایوان کی، منطقه نمونه گردشگری بن کوه و غارهای نمکی اشاره کرد.

روند کند توسعه

نماینده مردم گرمسار و آردان در مجلس شورای اسلامی، ضمن انتقاد از روند کند اعطای مجوز به طرح‌های گردشگری گرمسار، گفت: بسیاری از این طرح‌ها می‌توانند اشتغال و توسعه اقتصادی را به همراه آورند.

غلامرضا کاتب در نشست بررسی مشکلات بخش میراث فرهنگی و گردشگری گرمسار با حضور مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان، ضمن بیان اینکه امروز تعداد قابل‌توجهی طرح‌های گردشگری گرمسار به دلیل طولانی شدن سیر صدور مجوز اجرایی نشده‌اند، تأکید کرد: اجرای این طرح‌ها غالباً می‌تواند توسعه اقتصادی و رفع معضل بیکاری را به همراه آورد.

نماینده مردم گرمسار و آردان در مجلس شورای اسلامی، خواستار همراهی بیشتر مسئولان میراث فرهنگی سمنان با طرح‌های گردشگری غرب استان شد و افزود: طرح‌های زیادی در حوزه گردشگری گرمسار مطرح‌شده و امیدواریم روند اداری موردنیاز آن‌ها به‌زودی به اتمام برسند تا شاهد اجرای آن‌ها باشیم.

گردشگری نسخه شفا بخش اشتغال

عضو خانه ملت گردشگری را یکی از منابع توسعه اقتصادی در گرمسار دانست و تأکید کرد: این شهرستان دارای ظرفیت‌های خوب گردشگری است که با استفاده از جذب سرمایه‌گذار و بخش خصوصی در انتظار اجرای طرح‌هایی هستیم که بتواند در افزایش ماندگاری مسافران و همچنین زائران رضوی مؤثر واقع شود.

کاتب ضمن تأکید بر اینکه جذب سرمایه‌گذار می‌بایست موردنظر مسئولان ذی‌ربط با مقوله گردشگری قرار گیرد، تأکید کرد: بعضاً در بسیاری موارد دیده می‌شود که اعتبارات دولتی برای طرح‌های گردشگری کفاف نمی‌دهند و راهکار این امر استفاده از ظرفیت بی‌بدیل بخش خصوصی است که در این زمینه نیز باید اهتمام ویژه‌ای وجود داشته باشیم.

وی افزود: یکی از مزیت‌های گردشگری قطعاً می‌تواند درآمدزایی، اشتغال‌زایی، کاهش مهاجرت به شهرها، ایجاد مهاجرت معکوس و بازگشت به روستاها، آبادانی روستاها و بسیاری موارد دیگر باشد که مورد تأکید ویژه ما قرار دارد.

مهم‌ترین عامل مهاجرت در روستاها بیکاری است

این نماینده مردم در مجلس دهم، همچنین با انتقاد از عدم اجرای طرح‌های اشتغال‌زا در روستاها که باعث ایجاد مهاجرت به شهرها شده است، تأکید کرد: مهم‌ترین عامل مهاجرت در روستاها بیکاری است که گردشگری و بومگردی می‌تواند بخشی از آثار سوء آن را کاهش دهد.

اعتبارات دولتی برای طرح‌های گردشگری کفاف نمی‌دهند و راهکار این امر استفاده از ظرفیت بی‌بدیل بخش خصوصی استکاتب با بیان اینکه گردشگری می‌تواند اشتغال و توسعه پایدار را به روستاها آورد، گفت: جلوگیری از مهاجرت به شهرها باعث جلوگیری از بروز پدیده هایی مانند حاشیه نشینی و ... می شود که این امر نیز اهمیت ویژه ای دارد.

نماینده مردم گرمسار و آردان در مجلس شورای اسلامی، خواستار استفاده از ظرفیت زائران حرم امن رضوی نیز شد و ابراز داشت: سالانه ۲۰ تا ۲۵میلیون زائر از مسیر استان سمنان به مشهد مقدس مسافرت می کند و با وجود این ظرفیت نباید درگیر مشکلاتی مانند بیکاری باشیم

سرمایه های تلف شده

از دست رفتن سرمایه در بخش گردشگری یکی از مواردی است که فرماندار گرمسار نیز بر آن مهر تائید زده است.

داریوش طاهری پیش از این در جلسه پیگیری مشکلات مجتمع‌های گردشگری شهرستان گرمسار اظهار داشت: راه‌اندازی هتل‌ها و محل‌های اقامتی رفاهی در رونق اقتصاد و صنعت توریست و گردشگری در گرمسار نقش ویژه‌ای ایفا می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت توسعه زیرساخت‌های گردشگری در شهرستان گرمسار به منظور رونق صنعت توریسم تصریح کرد: امروز برای جذب گردشگر بیشتر راهی جز توسعه زیرساخت‌های حوزه گردشگری وجود ندارد.

طاهری با تأکید بر لزوم جذب گردشگر داخلی و خارجی به مناطق گردشگری شهرستان گرمسار بیان کرد: این شهرستان با توجه به موقعیت جغرافیایی همواره به‌عنوان معبر مسافران و زائران امام رضا (ع) قرار داشته است.

فرماندار گرمسار با تأکید بر اینکه این شهرستان باید از معبر به مقصد مسافران تبدیل شود گفت: شهرستان گرمسار ظرفیت‌های ویژه‌ای در حوزه گردشگری دارد که باید از آن بهره‌گیری کرد.

طاهری تسریع درروند اداری برای صدور مجوز و استعلامات سرمایه‌گذاری را مهم خواند و اذعان کرد: دستگاه‌های اجرایی برای رفع این مهم باید با سرمایه‌گذاران همکاری کنند.

فرماندار گرمسار یادآور شد: سرمایه‌های زیادی در بخش گردشگری تلف‌شده است و باید برای این مسئله تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.