اردبیل-ایجاد منطقه آزاد تجاری ، صنعتی اردبیل از همان زمان طرح به‌عنوان یکی از امیدها و آرزوهای اهالی استان برای خروج از بن‌بست اقتصادی و حرکت چرخ روبه‌جلوی توسعه منطقه مطرح شد اما وجود برخی تردیدها و مخالفت‌ها تاکنون نتیجه مناسبی برای آن رقم نزده و شهروندان اردبیلی همچنان چشم به تصویب نهایی آن در مجلس دارند.

اردبیل چشم‌انتظار تحقق روی‌ای منطقه آزاد

قدس: استان اردبیل دارای ۳۸۰ کیلومتر مرز خشکی با جمهوری آذربایجان است که دو طرح منطقه آزاد تجاری، صنعتی و نیز بندر خشک برای ایجاد در مناطق مرزی استان در مجاورت این جمهوری پیشنهاد و از سوی دولت مصوب شده است.

در حال حاضر بیش از هر زمان دیگر بستر و زمینه مناسب برای ایجاد منطقه آزاد تجاری، صنعتی در استان اردبیل مهیا شده و وجود شرکت کشت و صنعت مغان ، وجود اراضی پایاب سد خدا فرین ،فرودگاه پارس‌آباد مغان و وجود اراضی حاصل خیزدر بیله سوار وپارس آباد پتانسیل عظیمی است که در کمتر استانی می‌توان این مزیت‌ها را پیدا کرد.

استان اردبیل یکی از استان‌های مستعد در بخش کشاورزی و گردشگری است که ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی در این استان به دلیل هم‌جواری با کشورهای حوزه قفقاز می‌تواند علاوه بر رونق اشتغال‌زایی سرمایه‌گذاری‌های کلانی را در بخش‌های مختلف اقتصادی به دنبال داشته باشد .

مطالبه اصلی مردم

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه اردبیل تصویب منطقه آزاد تجاری و صنعتی اردبیل را یکی از مطالبات اصلی مردم استان عنوان می‌کند و می‌گوید: همیشه در آستانه رأی‌گیری برای منطقه آزاد خاص به‌صورت سازمان‌دهی شده مقالات مفصلی را علیه منطقه آزاد منتشر می‌کنند و این حرکت اخیراً نیز شروع‌شده است و متأسفانه یک وزارتخانه با جمع‌آوری آمار عملکرد این مناطق با نمایندگان لابی‌گری غیرمستقیم کرده تا آن‌ها از رأی دادن اجتناب کنند.

آیت‌الله سید حسن عاملی اظهار می‌کند: شبهاتی که مخالفان برای رد منطقه آزاد می‌آورند همه با قوانین مجلس و دولت کاملاً و به‌راحتی قابل‌حل است اما با این روند تصویب را با مشکل مواجه ساخته‌اند و تصویب آن در چنین اوضاعی به یک اقدام فوق‌العاده احتیاج دارد.

منطقه آزاد نسخه اقتصاد شفابخش

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اردبیل در این رابطه معتقد است: تصویب لایحه منطقه آزاد اردبیل با توجیه تولید، فرآوری، بسته‌بندی و استانداردسازی محصولات کشاورزی باهدف صادرات به کشورهای آسیای میانه و به‌ویژه روسیه در منطقه مغان و شهرهای استان اردبیل جان دوباره‌ای برای امید به اشتغال جوانان در این استان مرزنشین می‌دهد.

ایجاد منطقه آزاد می‌تواند فرصتی برای اشتغال‌زایی و رفع محرومیت مناطق مرزی باشد و از این فرصت برای رفع بیکاری مردم منطقه بهره بردبهروز پورسلیمان عنوان می‌کند: این طرح می‌تواند گامی در مسیر توسعه عدالت اجتماعی و اقتصادی با گسترش رونق اقتصادی و توسعه زیرساخت‌ها و افزایش تعاملات اقتصادی با کشورهای همسایه شود.

وی با تأکید بر این موضوع که تجار و بازرگانان خواستار تسریع درراه اندازی منطقه آزاد و صنعتی اردبیل هستند یادآورمی  شود: استان اردبیل به لحاظ اینکه از قطب‌های مهم کشاورزی کشور محسوب می‌شود در بسیاری از بخش‌ها رشد نکرده لذا انتظار می‌رود موضوع راه‌اندازی صنایع تبدیلی در حوزه کشاورزی به‌زودی رفع شود.

وی یکی از راهکارهای لازم برای توسعه مراودات اقتصادی با کشورهای همسایه را ایجاد و راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری و صنعتی می‌داند و تأکید می‌کند: ایجاد منطقه آزاد اردبیل امید به اشتغال جوانان را افزایش می‌دهد.

فرصتی برای اشتغال

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه منطقه آزاد اردبیل فعلاً در گروه اقتصادی مجلس در حال بررسی است اظهار می‌کند: بسیاری از مردم و مسئولان سؤال‌های مکرری از ایجاد منطقه آزاد در اردبیل رادارند که باید بدانند که تصویب این منطقه باید پروسه قانونی خود را طی کرده و به تصویب برسد که ما هم در این راستا امیدواریم با تصویب آن زمینه اشتغال جوانان در منطقه فراهم شود.

سید حمایت میرزاده اظهار می‌کند: ایجاد و فراهم‌سازی زیرساخت‌های مناطق آزاد یک ضرورت است که از این زیرساخت‌های ضروری در اردبیل می‌توان به احداث فرودگاه و گمرک در محدوده منطقه آزاد اشاره داشت .

وی عنوان می‌کند: قرارگیری کشت و صنعت در محدوده منطقه آزاد یکی دیگر از ضرورت‌ها به شمار می‌آید که بی‌شک منطقه آزاد برکات قابل‌توجهی برای استان اردبیل به دنبال خواهد داشت.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه منطقه آزاد می‌تواند فرصتی برای اشتغال‌زایی و رفع محرومیت مناطق مرزی باشد ادامه می‌دهد: از این فرصت به نحو احسن بهره‌مند شده و بیکاری منطقه را برطرف کرد.

وی اذعان می‌کند: اگرچه در چند ماه اخیر بنا بر نظرات منتقدان از مناطق آزاد در سطح استان اردبیل به‌ویژه در شهرستان گرمی این‌طور برداشت می‌شد که مناطق آزاد بیش از توجه به اشتغال‌زایی در حوزه صادرات به اشتغال‌زایی در راستای واردات کالا توجه دارند اما این میزان حساسیت در خصوص مناطق آزاد نیز قابل‌قبول نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.