رشت-استان گیلان ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار دارد که از این اراضی، سالانه بیش از ۷۰۰ هزار تن برنج سفید بدست می آید و به بازار عرضه می شود که این مقدار، نزدیک به ۴۰ درصد برنج کشور است.

واردات برنج نشاء ناامیدی در دل شالیکاران گیلانی

قدس: گیلان دومین استان تولیدکننده محصول برنج از نظر مقدار، پس از مازندران است و برنج این استان، کیفی ترین و پر طرفدارترین برنج محسوب می شود.

فصل زراعی گذشته به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب، تابش کافی نور آفتاب و کاهش بارندگی ها یکی از سال های پر برکت و استثنایی از نظر تولید و برداشت برنج به شمار می رود و کشاورزان توانستند بدون خسارت های ناشی از بارندگی ها، هم از نظر مقدار و هم از نظر مرغوبیت، محصول خوبی تولید کنند.

با توجه به افزایش میل و ذائقه مصرف کنندگان ایرانی به رقم های داخلی برنج طی سال های اخیر، برنج تولید شالیکاران گیلانی از اقبال بیشتری نسبت به برنج های خارجی برخوردار بوده که همین موضوع، پشتگرمی و امیدواری شالیکاران را درپی داشت اما امسال وضعیت به گونه ای دیگر رقم خورد و بنا به اظهار دست اندرکاران تولید و فروش برنج در گیلان، وضعیت بازار باید به گونه ای باشد تا کشاورزان بتوانند به راحتی محصول خود را به نقدینگی تبدیل تا بخشی از مشکلات و بدهی های از قبل مانده خود را جبران و تسویه کنند.

جولان برنج های خارجی

اگرچه برنج داخلی، عطر و طعم ویژه ای دارد و به طور طبیعی، در استان تولیدکننده محصول برنج، نباید محصول مشابه خارجی عرضه شود ولی به دلیل قیمت پایین برنج های خارجی که بین ۳۵ هزار تا ۵۵ هزار ریال عرضه می شوند، این نوع برنج ها در بازارهای شرق گیلان جولان می دهند.

حبیب جهانساز معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در این ارتباط  می گوید: نا هماهنگی در زمان و میزان واردات برنج به کشور، همه ساله مشکلات فراوانی را در بخش فروش محصول برنج تولید داخل فراهم می کند.

وی خاطرنشان می کند: هر سال به مدت پنج ماه (از مرداد تا پایان آذرماه) واردات برنج به کشور با هدف حمایت از کشاورزان و فراهم آوری زمینه فروش محصول برنج تولید داخل ممنوع است و برای بقیه سال بر واردات برنج تقریبا نظارتی وجود ندارد.

به گفته جهانساز، فرمول کارشناسی برقراری تعادل در عرضه و تقاضای برنج در کشور این است که هر سال میزان تولید و مصرف داخلی برآورد و کسری آن از طریق واردات جبران شود در حالیکه اکنون پنج ماه واردات برنج ممنوع است و در بقیه سال، بیش از میزان نیاز کشور برنج وارد می شود که این بی برنامگی، رکود بازار برنج را در پی دارد.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف برنج کشور ۳۷ کیلوگرم در سال برآورد شده می افزاید: با این احتساب، میزان نیاز سالانه کشور حدود سه میلیون تن برنج است.

وی در مورد علت رکود بازار برنج  اظهار می کند: ۵۰ درصد برنج تولیدی امسال به دلیل تشنگی بازار به برنج مرغوب محلی، به فروش رفت و در حال حاضر با توجه به واردات برنج در بهار امسال و زمان اندک باقی مانده تا فصل جدید واردات برنج  بازار همچنان منتظر است تا وضعیت جدید عرضه و تقاضا را تجربه کند.

جهانساز تاکید می کند: دولت بایستی در شیوه فعلی واردات برنج بازنگری کرده و میزان نیاز واقعی کشور را در طول سال وارد کند که اگر اینگونه شود، هم دست دلالان و واسطه ها از بازار تا حدود زیادی کوتاه و هم تعادل و آرامش در بازار حکم فرما می شود و حقوق تولید کننده و مصرف کننده تا حدود زیادی رعایت خواهد شد.

واردات برنج بلای جان تولید کنندگان

نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از واردات برنج می گوید: مصرف سرانه برنج هر ایرانی ۳۶ کیلوگرم است و بر این اساس نیاز برنج کشور دو میلیون و ۸۰۰ هزار تُن برآورد شده و با توجه به تولید دو میلیون و ۴۰۰ هزار تُن برنج در کشور فقط به واردات ۴۰۰ هزار تن برنج نیاز است.  

مهرداد لاهوتی با انتقاد از واردات یک میلیون و ۶۰ هزار تن برنج در یک سال گذشته، اظهار می کند: امسال یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار برنج وارد کشور شد که این مقدار از نظر وزنی ۷۵ درصد افزایش یافته است.

وی با انتقاد از وزیر کشاورزی، تصریح می کند: ایشان در هنگام دریافت رأی اعتماد به نمایندگان استان های شمالی قول داده بود که داستان واردات برنج را مدیریت کند.

به گفته این نماینده مردم در مجلس دهم، نه تنها اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است بلکه دقیقا در زمانی که شالیکاران  می خواهند دسترنج شان را به قیمت مناسب بفروشند بازار پر از برنج خارجی است و این یعنی کاهش هزار و ۵۰۰ تا دو هزار تومانی قیمت برنج ایرانی می باشد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون یک میلیون تُن برنج وارد شده است می افزاید: تا پایان امسال  نیز یک میلیون تُن دیکر وارد می شود. در این میان یک میلیون تُن هم به صورت قاچاق وارد می شود، پس به باید به کشاورزان گفته شود شالیزارهای خود را فروخته و برنج نکارند.

اقدامات رمز آلود

وی ابراز می کند: به‌تازگی از آقای حجتی وزیر جهاد کشاورزی مطلبی را شنیدم که بسیار قابل تأمل بود و بنده در کمیسیون کشاورزی از ایشان سئوالی در مورد واردات بی‌رویه برنج داشتم و ایشان گفتند مقرر شده بود که تا پایان امسال مجدداً مقداری برنج به کشور وارد شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون ویژه حمایت از تولید بیان می کند: من از پاسخ وزیر قانع نشدم و به همین خاطر این سؤال به صحن علنی مجلس ارجاع داده شده است اما وی مطلبی در مورد تحت فشار بودن وزارت تحت امر خود توسط کسانی مطرح کرد که برای من بسیار قابل تأمل بود.

لاهوتی افزود: وزیر جهاد کشاورزی تمام مواردی را که مطرح کردم قبول داشت اما از تحت فشار بودن خود توسط  معاون اول رئیس جمهور سخن گفت همان‌طور که سال گذشته نیز پس از طرح این سؤال، ایشان از فشار افرادی مانند آقای شریعتمداری سخن گفته بود.

وی گفت: بنده از صحبت‌های وزیر جهاد کشاورزی چیزی متوجه نشدم زیرا برایم سخت بود که باور کنم فردی مانند معاون اول رئیس جمهور که خود باید در رأس اقتصاد مقاومتی باشد و با همه تأکیداتی که مقام معظم رهبری در این مورد داشته‌اند این‌گونه عمل کند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس افزود: به‌خاطر اعمال همین سیاست‌های غلط و رمزآلود است که برنج با افت شدید قیمت مواجه شده و شالیکاران شمالی نتوانسته‌اند محصولی را که حاصل کار و تلاش شب و روزشان است با قیمت مناسب بفروشند و متحمل ضررهای هنگفتی شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.