خرم اباد- استان لرستان به علت قرارگیری بر روی منطقه لرزه‌ای زمین‌ساخت زاگرس از نواحی زلزله‌خیز کشور است که وقوع زمین‌لرزه‌های مخرب در دره سیمره، سیلاخور و بروجرد در ادوار گذشته بهترین گواه لرزه‌خیزی این استان است

لرستان روی گسل زلزله‌ها

قدس: لرزش زمین در طی دو روز گذشته و نخستین روزهای آذرماه سال جاری که تا صبح جمعه افزون بر ۷ مرتبه لرزه بر اندام این استان انداخت خواب را از چشمان مردم در شهرهای مختلف به‌ویژه بروجرد ربود و تنی چند از هم‌وطنان را مجروح کرد.

بنا بر اعلام موسسه ژئوفیزیک ساعت ۱۲ و ۱۷ دقیقه و ۳ ثانیه ظهر روز پنجشنبه، زلزله‌ای به قدرت ۳.۵ ریشتر بروجرد را لرزاند، زلزله دیگری در ساعت ۱۳ و ۳۹ دقیقه و ۴۹ ثانیه با شدت ۲.۷ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری سطح زمین در این شهرستان به وقوع پیوست.

ساعت ۱۶ و ۵۶ دقیقه و ۳۹ ثانیه بعدازظهر پنجشنبه نیز زلزله ۲.۱ ریشتری بار دیگر بروجرد را تکان داد؛ وقوع زلزله ۴.۳ ریشتری در ساعت ۲ و ۵۱ ثانیه بامداد جمعه و پس‌ازآن وقوع زلزله دیگری باقدرت ۳.۱ ریشتر در اشترینان بروجرد، درنهایت منجر به تشکیل جلسه شورای مدیریت بحران این شهرستان شد.

ساعت ۴ بامداد روز جمعه علی کورانی فر فرماندار بروجرد جلسه شورای مدیریت بحران این شهرستان را با حضور اعضای آن در محل فرمانداری ویژه بروجرد تشکیل داد و دستگاه‌های مختلف به حالت آماده‌باش درآمدند.

مصدومیت ۲۷ شهروند

تعدد زمین‌لرزه‌ها که بزرگ‌ترین آن به قدرت ۳/۴ریشتر در بروجرد موجب خسارات سطحی به بناها شد تعداد ۲۷ نفر از اهالی این شهر را مصدوم ساخت.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان از مصدوم شدن ۲۷ نفر در زلزله بروجرد خبر داد و گفت: در جریان وقوع این زلزله به تعدادی واحد مسکونی هم خسارت وارد شد.

رضا آریایی اظهار داشت: در شهرستان بروجرد تعداد ۲۷ نفر از اهالی به هنگام خروج از منزل دچار جراحت و در بیمارستان پذیرش شدند که تنها ۲ نفر از این تعداد در بیمارستان بستری‌شده و بقیه به‌صورت سرپایی درمان و مرخص شدند.

لرستان و هرروز زلزله

زلزله فروردین‌ماه سال ۸۵ شهرستان بروجرد یکی از زلزله‌های شدید سال‌های اخیر در استان لرستان بود که موجب خسارات جدی به شهرستان‌های بروجرد، دورود، خرم آباد و الشتر شد.

در جریان زلزله دشت سیلاخور در سال ۸۵ بیش از ۴۰ هزار واحد خانه روستایی و شهری در شهرستان‌های مختلف استان به‌ویژه بروجرد تخریب شد که در مدت‌زمان کوتاهی نزدیک به ۳۰ هزار واحد آن در روستاها مقاوم‌سازی و نوسازی شد.

این زلزله بزرگ منجر به وارد آمدن بیش از ۵۵۵ میلیارد تومان خسارت به این شهرستان و توابع آن شد تا نشان دهد که لرستان هیچ‌گاه از هراس وقوع زلزله در امان نخواهد بود، موضوعی که باید موردتوجه مردم و مسئولان درزمینهٔ بازسازی بافت‌های فرسوده شهری و روستایی قرار گیرد.

این در حالی است که مطابق آمار منتشرشده از مرکز لرزه‌نگاری و ستاد حوادث غیرمترقبه لرستان، به‌طور میانگین روزانه یک زلزله در لرستان ثبت می‌شود که این امر حکایت از فعالیت گسل‌های موجود در محدوده این استان دارد.

در این میان شهرستان دورود و دشت زلزله‌خیز سیلاخور به‌عنوان یکی لرزه‌خیزترین مناطق لرستان شناخته می‌شود، جایی که میزبان بزرگ‌ترین زمین‌لرزه لرستان طی دهه‌های قبل بوده است.

این در حالی است که وضعیت سکونتگاه‌های روستایی موجود در این منطقه و رشد جمعیت طی ۴۰ سال گذشته توجه به مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی در دشت سیلاخور را حیاتی کرده است، موضوعی که نیازند توجه و تدبیر متولیان امر است.

زندگی روی خط زلزله

مدیرعامل ستاد حوادث غیرمترقبه استان لرستان با اشاره به تعدد لرزش‌های زمین در طی سالیان گذشته اظهار می‌کند: در منطقه زاگرس که از آذربایجان شروع‌شده و تا بندرعباس ادامه دارد و دارای شش هزار کیلومتر طول است نیز هرروز یک زلزله رخ می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: دشت سیلاخور بروجرد نقطه‌ای است که بیشترین حجم زلزله استان در آن رخ می‌دهد و بیشترین تلفات انسانی و مالی نیز در زلزله سال‌های اخیر مربوط به این منطقه بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان تأکید می‌کند: برخی از سازه‌های استان به‌ویژه سازه‌های روستایی در برابر زلزله ناامن هستند.

آریایی دراین‌باره  می‌افزاید: در روستاهای جنوب استان سازه‌های خشتی و گلی زیادی وجود دارد که ۱۰۰ درصد این سازه‌ها در برابر زلزله نا مقاوم هستند.

وی ادامه  می‌دهد: با توجه به اینکه یکی از سیاست‌های دولت حذف سازه‌های خشتی و گلی است به دنبال این هستیم قبل از وقوع هرگونه اتفاق ناخوشایند از محل اعتبارات ملی و استانی تمامی این سازه‌های روستایی جنوب استان را مقاوم‌سازی کنیم.

بافت فرسوده

باوجود لرزه‌خیزی استان لرستان به گفته مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان بیش از ۲۰۰ هزار لرستانی در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند.

رضا آریایی در این رابطه توضیح می‌دهد: در حال حاضر هزار و ۱۳۰ هکتار بافت فرسوده و نا مقاوم در استان لرستان وجود دارد.

وی با اشاره به تعداد جمعیتی که در این بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند عنوان کرد: هم‌اکنون بیش از ۲۲۰ هزار نفر در این بافت‌ها زندگی می‌کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان اذعان  می‌کند: خرم‌آباد و بروجرد بیشترین بافت فرسوده رادارند.

آریایی میزان بافت فرسوده شهرستان خرم‌آباد را ۲۵۷ هکتار عنوان کرده و می‌گوید: شهرستان بروجرد نیز ۲۶۵ هکتار بافت فرسوده دارد.

وی با تأکید بر اینکه برای نوسازی این بافت‌های فرسوده از سوی اداره کل مسکن و شهرسازی استان تسهیلاتی به متقاضیان پرداخت می‌شود عنوان کرد: متأسفانه از سوی صاحبان این بافت‌های فرسوده استفاده چندانی از تسهیلات برای نوسازی، مقاوم‌سازی و بهینه‌سازی ساختمان‌ها نشده است.

/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.