رشت- آتش در جنگل‌های رامیان، گالیکش، کردکوی و پارک ملی گلستان در خطه سرسبز شمال کشور و آن‌هم تنها در یک بازه زمانی در ماه گذشته ازجمله حوادثی است که موجب شد تا بخش عظیمی از ثروت ملی کشور به دلیل نبود امکانات اطفای حریق به تلی از خاکستر تبدیل شود.

جنگل‌های ایران با کمبود امکانات می‌سوزند و می‌سازند

قدس: بنا برآمار موجود در هفت ماه نخست امسال تعداد ۷ هزار و ۵۷۹ هکتار از منابع ملی دچار حریق شدند که شاید اگر امکانات اطفای حریق در این مناطق مهیا شده عمق خسارت کمتر از این بود.

بر اساس گزارش مسئولان کشوری هم‌اکنون از گستره بیش از ۱.۸ میلیون هکتار جنگل‌های هیرکانی شمال کشور ۲ پایگاه اطفای حریق یکی در گیلان و دیگری در استان گلستان به دلیل برخورداری از مناطق بحرانی و حساس جنگل ایجادشده است که این پایگاه‌ها حسب ضوابط باید در مواقع آتش‌سوزی جنگلی در سایر استان‌های شمالی خدمات ارائه دهند.

نکته مهم‌تر آنکه متأسفانه هرسال از این میزان گستره جنگل‌های کشور بنا به اظهارنظر مسئولان ذی‌ربط حدود ۱۵ هزار هکتار آن دچار آتش‌سوزی می‌شود که به علت ایجاد نشدن پایگاه‌های اطفای حریق در مناطق حساس و بحرانی در محدوده هراستان به‌ویژه مازندران اطفای حریق با تأخیر انجام می‌گیرد.

وضعیت مناسب است

درحالی‌که بسیاری از مسئولان استان‌های شمالی کشور از نبود امکانات و وسایل اطفای حریق شکایت دارند اما

خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل‌ها، مرتع و آبخیزداری از وضعیت مناسب تجهیزات اطفای حریق در سال جاری خبر داده است.

وضعیت نامناسب

این در حالی است که فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر می‌گوید: در شش ماه نخست امسال حدود ۲۱ فقره آتش‌سوزی در این منطقه رخ‌داده که سبب نابودی حدود ۳۰ هکتار از عرصه‌های مرتعی و جنگلی شده است.
سرهنگ مهدی عسگری وقوع آتش‌سوزی در ارتفاعات جنگلی را به دلیل اینکه نیروهای عملیاتی برای رسیدن به محل وقوع حادثه باید ساعت‌ها با پای پیاده طی کنند ازجمله موانع اطفای حریق عنوان می‌کند.

در ۷ ماه نخست امسال تعداد ۷ هزار و ۵۷۹ هکتار از منابع ملی دچار حریق شدند که شاید اگر امکانات اطفای حریق در این مناطق مهیا شده عمق خسارت کمتربودوی از همین رو خستگی ناشی از پیمودن این مسیرهای سخت و از طرفی دیگر کمبود امکانات و تجهیزات اطفای حریق  را موجب از بین رفتن منابع ملی عنوان می‌کند.

وی همچنین بر این نکته اذعان دارد که دوری مسافت و تأخیر در اعزام به‌موقع بالگرد برای اطفای حریق در جنگل‌های این منطقه از مهم‌ترین مشکلاتی است که هم‌اکنون شاهد آن هستیم .
وی به‌طور مثال می‌گوید: چندین فقره آتش‌سوزی که سال جاری در برخی از ارتفاعات جنگلی حوزه این اداره کل رخ داد در پی هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده از عبدالله‌آباد تهران بالگرد به این منطقه اعزام کردند و تازمان رسیدن بالگرد گستره زیادی از این عرصه‌ها در آتش سوخت.

پایگاهی که سرویس نمی‌دهد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران نیز از کمبود امکانات گلایه دارد و به نکته جالبی اشاره می‌کند.

علی‌اصغر احمدی می‌گوید: در حال حاضر پایگاه اطفای حریق منابع طبیعی برای ارائه خدمات در زمان وقوع احتمالی حریق در جنگل‌های این استان در گلستان راه‌اندازی شده است ولی هر زمان حادثه آتش‌سوزی که در جنگل‌های این منطقه رخ می‌دهد برای اطفای آن از استان‌های البرز یا تهران بالگرد اعزام می‌کنند.

مشکلات مزید بر علت

درحالی‌که سازمان جنگل‌ها و مراتع بخشی از مراقبت منابع طبیعی و جنگل‌ها را به  نیروی‌های قرقبان و مردمی و با عقد قرارداد واگذار کرده است اما از عهده پرداخت حقوق این حافظان طبیعت برنیامده و بنا بر گفته معاون برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری نیروی‌های شرکتی این سازمان بیش از ۶ ماه است که حقوق دریافت نکردند.

مصطفی کیاکجوری در این رابطه ابراز نگرانی کرده است که  کمبود اعتبارات، مشکلات حاد اجتماعی بین نیروهای شرکتی و مجری طرح در پی داشته و بیم آن می‌رود طرحی که باهدف حمایت و حفاظت از جنگل‌ها آغازشده است، خود منجر به غارت جنگل‌ها شود.
وی گفته است: برخی از این نیروهای طرف قرارداد، بیش از ۶ ماه است که حقوق و مزایایی بابت خدمات خود از سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری دریافت نکرده‌اند.

دولت مکلف به راه‌اندازی سیستم اطفای حریق

البته نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی دولت را در برنامه ششم مکلف به تأمین سیستم اطفای حریق می‌داند.

علی محمد شاعری در این رابطه اظهار می کند: دولت مکلف شده تا راه اندازی سیستم مناسب اطفای حریق، به کارگیری فن آوری های روز و تجهیزات مناسب و همچنین آموزش نیروها ضریب حفاظت از جنگل ها را از ۶۰ درصد فعلی به ۱۰۰ درصد افزایش دهد.

وی با مقایسه سایر کشور ها می گوید: کشور ترکیه ۵۰ ناوگان هوایی مجوز برای اطفای حریق دارد اما متاسفانه در کشور ما شبکه حمل ونقل مناسب هوایی برای اطفای حریق ساماندهی نشده است.

وی با اشاره به استفاده از بالگرد های اختصاص داده شده برای اطفای حریق نیز می گوید: این بالگردها به میزان بسیار محدودی در کشور وجود داشته و بالگردهای مناسبی نیستند به گونه ای که از مخزن مناسب برای حمل آب برخوردار نیستند و بیشتر برای جابجایی نیرو استفاده می شوند.

وی اذعان می کند: از همین رو در ایران به علت نبود سیستم آمایش و کنترل لحظه ای و نیروی انسانی مهارت دیده و همچنین تجهیزات اطفای حریق ابتدایی و قدیمی، خسارات  آتش سوزی جنگل ها بسیار گسترده و غیرقابل جبران است.

/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.