چابهار- شهر بندری چابهار در استان سیستان و بلوچستان که این روزها به دلیل ایجاد زیرساخت‌های تجاری و خیل عظیم تجار خارجی نام آن بر سر زبان‌ها افتاده و حتی رئیس‌جمهور را برای بهره‌برداری از فاز نخست توسعه بندر در آذرماه امسال به سواحل دریای عمان کشید از کمترین امکانات رفاهی به‌ویژه در حوزه بهداشت و درمان برخوردار است.

امکانات درمانی بندر چابهار نیازمند جراحی است

قدس: باوجوداینکه بسیاری از مسئولان این استان توسعه سواحل مکران را مورد تأکید قرار داده و از این بندر به‌عنوان دروازه ملل یاد می‌کنند اما یکی از پرسش‌هایی که همواره ساکنان این منطقه و شهر بندری را به تعجب وامی‌دارد این است که چگونه دروازه ملل تمدن‌ها در حوزه درمانی می‌تواند مرهمی برای خیل جمعیت مهاجر و بیماران باشد؟

وضعیت کنونی

تنها بیمارستان بندر چابهار در سال ۷۸ با ۴۸ تخت به‌عنوان درمانگاه تأمین اجتماعی به بهره‌برداری رسید که مسئولان با توسعه‌های غیرمتوازن در این مرکز نام آن را به بیمارستان تغییر دادند تا با تعداد ۱۸۲ تخت به مردم بندر چابهار و همچنین  ۷ شهر هم‌جوار خدمت کند.

بیمارستان ۲۰ ساله امام علی(ع) باوجود قدمت و فرسودگی تنها مرکز درمانی نسبتاً مجهز منطقه بلوچستان از جاسک تا راسک محسوب می‌شود که به جمعیتی بالغ‌بر ۷۰۰ هزار نفر سرویس می‌دهد که بنا بر گفته مسئولان به‌هیچ‌وجه جوابگوی نیازهای مردم منطقه نیست.

ازآنجاکه شهروندان و بیماران بندر کنارک و همچنین شهرستان پلان نیز به دلیل فقدان بیمارستان مراحل درمانی خود را در بیمارستان امام علی (ع) بندر چابهار دنبال می‌کنند لذا این بیمارستان با ازدحام غیرقابل‌توصیف و ترافیک بسیاری از خیل بیماران روبروست.

احداث بیمارستان در میدان مناقشه

هرچند که مسئولان این استان در طی سال‌های گذشته چندان هم بی‌تفاوت نبوده و مجوز احداث بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی در تنها بندر اقیانوسی ایران را اخذ کرده‌اند اما واقعیت این است که بیش از دو سال مسئولان استانی درگیر جانمایی محل احداث این بیمارستان بوده و هنوز تصمیم برای اینکه در کدام نقطه باید کلنگ عملیات این پروژه بر زمین بخورد بی‌نتیجه مانده است.

اختلاف استانداری، وزارت بهداشت و منطقه آزاد چابهار موجب سرگردانی پروژه احداث بیمارستان ۵۴۰ تخت خوابی بندر چابهار شده استپیش‌ازاین ۱۵ هکتار زمین در محدوده منطقه آزاد چابهار برای احداث بیمارستان جدید در نظر گرفته شد اما اختلاف استانداری، وزارت بهداشت و منطقه آزاد موجب شده تا احداث این بیمارستان به ورطه فراموشی سپرده شود.

شنیده‌ها حاکی از آن است که وزارت بهداشت و منطقه آزاد چابهار به دلیل برخورداری از معافیت‌ها برای ورود تجهیزات پزشکی تمایل دارند بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی در محدوده منطقه آزاد ساخته شود اما استانداری تمایل دارد این بیمارستان در محدوده شهر و در سرزمین اصلی احداث شود تا در آینده بتوانند دانشگاه علوم پزشکی را نیز در محدوده شهرستان راه‌اندازی کنند و لذا همین اختلافت تاکنون کار احداث ۵۴۰ تختخوابی بندر اقیانوسی ایران را به تعویق و دست‌انداز انداخته است.

اگر زمین داشتیم!

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در این رابطه به قدس توضیح می‌دهد: اگر زمین محل احداث بیمارستان تاکنون جانمایی و واگذارشده بود به‌طور حتم ۴۰ درصد از عملیات اجرایی ساخت آن نیز پیش رفته بود.

محمود رضا میری اظهار می‌کند: بر اساس نظام سطح‌بندی، مجوز احداث بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی برای چابهار صادرشده بود اما با توجه به افق جمعیت این شهرستان و همچنین برنامه‌ریزی دانشگاه برای بهره‌گیری از امکان مرز در درمان بیماران خارجی، با پیگیری فراوان این مجوز به ۵۴۰ تختخوابی تغییر کرد اما برای آغاز ساخت متأسفانه مراحل تعیین محل احداث با ویژگی‌های مدنظر مهندسان این حوزه هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی عنوان می‌کند: ضریب اشغال تخت در بیمارستان فعلی چابهار در برخی از بخش‌ها بیش از ۱۰۰ درصد است و ساخت بیمارستان جدید باید هر چه زودتر آغاز شود تا کمبودهای درمانی در این بندر رفع شود.

وی تصریح  می‌کند: توسعه زیرساخت‌های بهداشت و ساخت مراکز جدید در روستاها و شهرها بر اساس طرح گسترش شبکه صورت می‌گیرد و این طرح گسترش شبکه بهداشت و درمان شهرستان چابهار اخیراً بازبینی‌شده است.

نصف تخت برای هر شهروند

نبود تجهیزات درمانی، کمبود متخصص و از همه مهم‌تر کمبود تخت‌های بیمارستانی در بندر چابهار ازجمله عواملی است که نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی به آن اشاره داشته و می‌گوید: بر اساس آمارهای رسمی، در کشور به ازای هر ۱۰۰۰ نفر به‌طور میانگین ۱.۷ تخت بیمارستانی موجود است اما در این میان بدترین شرایط را چابهار با ۰.۵ تخت یا نیمی از یک‌تخت به ازای هر ۱۰۰۰ نفر دارد به‌طوری‌که همین تخت‌ها هم به دلیل قدیمی بودن بیمارستان در فضایی مناسب مطابق با استانداردهای کشوری نیستند تا بتوانند به بیماران خدمت‌رسانی کنند.

ایران‌نژاد شرایط درمانی در چابهار را بحرانی توصیف می‌کند و می‌گوید: این شهرستان تقبل کرده از منابع داخلی و فروش زمین‌های موجود منابع اولیه برای ساخت بیمارستان جدید را در نظر بگیرد؛ حتی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) نیز تقبل کرده با توجه به نیاز بحرانی پیمانکاری، اجرای این پروژه در ابتدا با منابع داخلی خودش تقبل کند و لذا  هرچند محدودیت مالی برای ساخت بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی چابهار وجود ندارد اما ساخت این بیمارستان همچنان به دلیل اختلاف برای جانمایی یک زمین به تعویق افتاده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.