تبریز- مناطق هریس و اهر ازجمله شهرهای استان آذربایجان شرقی هستند که عمده فعالیت مردم این منطقه کشاورزی و دام‌پروری است.

سرمایه‌گذاری راهکار پیشگیری از مهاجرت روستائیان

قدس: مردمان این منطقه که اغلب در روستا زندگی می‌کنند فعالیت چشمگیری در باغداری، دام‌پروری، زنبورداری، فرش‌بافی، گلیم‌بافی داشته و به دلیل حضور عشایر در تولید گوشت قرمز نیز شاخص است اما بنا بر گفته بیت الله عبدالهی نماینده مردم هریس و اهر باوجود پتانسیل‌های مناسب برای بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها و همچنین ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری اما توجه ویژه‌ای به روستاها نشده است.

نگاهی به پدیده حاشیه‌نشینی در شهری هم چون تبریز و یا اهر و ساخت‌وسازهای بدون قاعده خود حکایت مهاجرت بسیاری از روستائیان برای یافتن کار در شهرها و نبود امکانات در روستاها دارد.

مسئولان پاسخگو

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه در سالی که مقام معظم رهبری آن را سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نام‌گذاری کرده‌اند اظهار می کند: مسئولان باید پاسخ دهند که چه‌کاری برای تولید و اشتغال انجام داده‌اند؟

عبدالهی بیان می کند: متأسفانه برخی از مدیران با نگاه به قوانین دست‌وپا گیر سازمان خود می‌گویند ما نقشی در اقتصاد مقاومتی نداریم درحالی‌که این‌گونه مدیران نمی‌دانند که اصل وجود آن‌ها در مدیریت چیست؟

وی با اشاره به اینکه شهرستان‌های اهر و هریس در حوزه‌های صنعتی ازجمله خودروسازی، فولاد و غیره محروم واقع‌شده‌اند، ابراز می‌کند: عمده وقت این شهرستان‌ها در بخش معادن خلاصه می‌شود و اگر نتوانیم مشکلات این حوزه را حل کنیم نمی‌توانیم بگوییم که برای رفع مشکلات مردم مؤثر هستیم.

ظرفیتی به نام کشاورزی

وی بخش کشاورزی را از ظرفیت‌های مهم  این شهرستان عنوان می‌کند و می‌گوید: متأسفانه این بخش به دلیل ضعف برنامه‌ریزی از مشکلات متعددی رنج می‌برند و مدیران کشاورزی و فعالان این حوزه باید باتدبیر لازم علاوه بر فراهم کردن زمینه‌های صادرات برای میوه‌های سردرختی به‌خصوص سیب، زمینه برای راه‌اندازی صنایع تبدیلی را فراهم کنند تا زحمات و دسترنج یک‌ساله باغداران باقیمت نازل نصیب دلالان نشود.

وی حمایت از سرمایه‌گذاران را یکی از اولویت‌ها و اهداف اصلی مسئولان ارشد شهرستان می‌داند و ابراز می‌کند: هر سرمایه‌گذاری که بخواهد در این شهرستان سرمایه‌گذاری کند، دستش را می‌بوسیم و آماده هر نوع همکاری در جهت پیشرفت امور اداری و بانکی هستیم.

بی‌توجهی به روستاها

وی همچنین با اشاره به این موضوع که در روستاها بعد از انقلاب عمدتاً اقدامات بسیاری انجام شد ولی کم‌توجهی به حوزه تولید و اشتغال در روستاها قابل‌قبول نیست ادامه می‌دهد: دولت باید به روستاها توجه بیشتری داشته باشد و استعدادهای موجود در روستاها را موردبررسی قرار دهد تا برای توسعه این مناطق اقدامات لازم انجام پذیرد.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه روستاهای اهر بسیار مستعد برای توسعه و سرمایه‌گذاری هستند ولی متأسفانه آن‌طور که باید به آن‌ها توجه نشده است ابراز می‌کند: روستائیان اهر بر روی طلا نشسته‌اند غافل از این‌که بتوانند از آن استفاده کنند و متأسفانه تنها در حال گذراندن زندگی هستند البته انتظاری هم نیست چون اگر مسئولان آن‌طور که بایدوشاید رسیدگی می‌کردند به این موضوع توجه نکردند.

خدمات بیمه‌ای غیرقابل‌قبول

عبدالهی با انتقاد از خدمات‌رسانی بیمه کشاورزی به کشاورزان نیز ابراز می‌کند: خدماتی که بیمه به کشاورزان می‌دهد قابل‌قبول نیست و دلایل آن‌هم مشخص بوده و دلیل آن این است که دولت سهمی را که به این بیمه اختصاص داده است به طول کامل پرداخت نمی‌کند و این امر درنهایت به ضرر روستائیان و کشاورزان تمام می‌شود و این مشکل باید از طریق مجلس حل شود.

وی همچنین بانک‌ها را نیز درروند پرداخت تسهیلات روستایی به روستائیان با سخت‌گیری‌های بی‌مورد مقصر می‌داند و می‌افزاید: بانک‌ها در پرداخت تسهیلات روستایی  سخت‌گیری می‌کنند و از طرفی روستائیان نمی‌توانند حرف‌ها و مشکلاتشان را مانند روستائیان سایر کشورها ازجمله اروپایی‌ها به گوش مسئولین برسانند و این ناشی از مظلومیت و حیاء این قشر است.

کمبود آب

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس در ادامه با تأکید بر اینکه صلاح دولت خدمت به مردم و حل مشکلات آن‌هاست ادامه می‌دهد: متأسفانه شرایط اقتصادی و رکود و کاهش درآمد روستائیان شرایطی را فراهم آورده حتی ارزش مالی یک ملک در تهران بسیار بیشتر از کل روستا در این شهرستان باشد.

وی اضافه کرد: مشکل آب از عمده مشکلاتی است که روستائیان را به‌شدت رنج می‌دهد لذا، یکی از اساسی‌ترین پیگیری‌های بنده در مجلس تأمین اعتبارات برای احداث سدها و استخرهای معیشتی در منطقه است و در این خصوص با وزیر جهاد کشاورزی دیدار کرده‌ام و انتظار دولت باید به مشکل آب روستائیان توجه کند زیرا این‌کاره‌ای کوچک می‌تواند، عمده مشکلات روستائیان را در کشور حل کند.

توجه به فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی

وی همچنین  با انتقاد از اینکه ظرفیت‌های بالفعل روستاها نادیده گرفته‌شده است اذعان می‌کند: در روستاها بعد از انقلاب عمدتاً اقدامات بسیاری انجام شد ولی متأسفانه تمام این اقدامات در حوزه‌های خدماتی بود و فعالیت عمده‌ای درزمینهٔ تولید و اشتغال در روستاها انجام‌نشده است و الآن بهترین زمان برای توجه به تولید در روستاها است.

عبدالهی در خصوص ایجاد سالن ورزشی در روستاهای پرجمعیت، گفت: یکی از عمده تلاش‌های بنده در حوزه ورزش تکمیل ورزشگاه ۵۰۰۰ نفری شهرستان اهر است و در ادامه اگر اعتباری برای ساخت امکانات ورزشی در روستاها فراهم شود روستای افیل در اولویت روستاهای اهر قرار دارد و علت آن جمعیت زیاد و وجود بیشتر قشر جوان در این روستا است و لذا در این راستا باید به نیازهای فرهنگی و ورزشی جوانان و روستائیان توجه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.