قدس: اخیرا آماری بر میزان قاچاق سالانه کشور منتشر شده که می‌گوید حجم قاچاق کشور سالانه بیش از ۲۵ میلیارد دلار برآورد شده است. این آمار امروز یا دیروز نیست. سال‌هاست که این آمار سیر صعودی داشته است. گفته شده که حجم ورودی کالای قاچاق در ۳۰ سال گذشته ۱۶ برابر شده است و میزان نسبی سالانه آن از ۱۵تا ۲۵ میلیارد دلار در نوسان است. عددی که به حجم نقدینگی و بودجه عمرانی کشور مشابهت دارد.

پهلوگیری قاچاق در بنادر بحران یا بهتان؟

قدس: قاچاق از بنادر کشور موضوعی است که چندی پیش توسط یکی از نامزد های انتخاباتی ریاست جمهوری به میان کشیده شد اما دیری نپائید که این موضوع با تکذیبیه سازمان بنادر و دریانوردی کشور روبرو شد.

سازمان بنادر و دریانوردی کشور با انتشار بیانیه ای در همین رابطه مدعی شد این گونه سخنان بی پایه  بوده و این نامزد محترم که معتقد است « بیش از ۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق از بنادر ما وارد می شود» دروغ محض است.

این سازمان حتی درخواست کرد برای جلوگیری از تشویش و گمراهی افکار عمومی به این اتهام رسیدگی و برای سازمان بنار و کشتیرانی امکان دفاع از خود در رسانه عمومی فراهم شود.

سازمان بنادر و دریانوردی طی این بیانیه مدعی شد که حتی یک پرونده تخلف از طرف کارکنان خدوم این سازمان را نمی توان در راستای قاچاق کالا یافت کرد و این در حالی بود که پیش از این قاسم خورشیدی سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از پرونده کشف ۲۱۰ کانتینر قاچاق و دستگیری تعدادی از کارکنان گمرک و کارکنان بنادر خبر داده بود.

وی در این رابطه بیان کرده بود: در این پرونده ۲۱۰ کانتینری تعدادی از کارکنان درب خروج، ترخیص کاران و ارزیابان در پرونده دخیل بودند همچنین برخی کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی و هم شرکت های پیمانکار سازمان بنادر جزو دستگیرشدگان این پرونده هستند. هر چند که همین خبر نیز بعد ها صحت و سقم آن رد شد.

نمایندگان چه می گویند؟

تاملی کوتاه در سخنان نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی بر وجود و تهدید های ناشی از قاچاق کالا در بنادر مهر تائید می زند.

حجم قاچاق کشور سالانه بیش از ۲۵ میلیارد دلار برآورد شده استسعید باستانی با اشاره به اینکه ۸۶۰ اسکله و بندر در کشور وجود دارد اظهار می کند: نزدیک به ۶۰۰ اسکله و بندر فاقد نظارت هستند.

وی عنوان می کند: آمار قاچاقی که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان کرده ۱۲.۸ میلیارد دلار است که اگر میزان واقعی قاچاق همین عدد باشد باز هم زیاد است، اما آماری که ما داریم و ناشی از آمار سازمان گمرکات جهانی است رقم دیگری را نشان می دهد.

وی اذعان می کند: براساس آمار گمرکات جهانی حجم قاچاق حدود ۲۳ میلیارد دلار است، از سوی دیگر ما حدود ۹ الی ۱۰ میلیون نفر مسافر در سال داریم که به طور متوسط اگر محاسبه شود هر یک از این مسافرها با خود حداقل ۵۰۰ دلار جنس وارد می کنند که مجموع اجناس وارد شده ۵ میلیارد دلار است.

وی اذعان می کند: البته وارداتی توسط مسافران قاچاق نیست اما جزء کالاهایی است که بدون حساب و کتاب وارد کشور می شود، بنابراین کدام تولید قادر است با ۲۸ میلیارد دلار قاچاق مبارزه کند، بجنگد و سرپا بایستد.

باستانی با بیان اینکه اگر از این ۲۷ الی ۲۸ میلیارد دلار ۱۰ درصد شامل کفش یا پوشاک شود، تمام تولیدی های داخل کشور با مشکل مواجه می شوند، یادآور شد: ناچار هستیم این حجم قاچاق را جدی بگیریم و نظارت بر کالاهای وارداتی چه از طریق مرزهای رسمی و چه مرزهای غیررسمی بدون ناظر باید مورد توجه قرار گیرد.

قاچاق ته لنجی نداریم

حسینی شاهرودی نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه اکثر کالای قاچاق از طریق مبادی رسمی کشور وارد شود اظهار می کند: قاچاق ته‌لنجی وجود ندارد و این مسئله بهانه‌ای بوده برای اینکه یکسری از ملوانان و کارگران برای خود منافعی داشته باشند اما الان شاهد وارد شدن لنج‌های بزرگ حامل کالای قاچاق تحت عنوان ته‌لنجی به بنادر کشور هستیم.

وی با اشاره به این موضوع که محموله لنج‌های بزرگ حامل کالای قاچاق از برخی مبادی که طبق قانون اجازه واردات ندارند مانند اروند وارد کشور می‌شود ادامه می دهد: و علت آن قرار گرفتن این بنادر در مناطق آزاد و عدم امکان کنترل کافی گمرک بر آنها است.

وی اظهار می کند: آمارهای زیادی در این زمینه وجود دارد، اما در مسئله قاچاق  کالا نمی‌توان به آمار دقیق رسید با وجود اینکه گفته می‌شود حجم واردات کالای قاچاق از ۲۵میلیارد دلار به ۱۵میلیارد دلار رسیده یک گمانه زنی است.

وی با اشاره به اینکه قاچاق کالا آفتی است که کشور به آن دچار شده که مبارزه با آن نیاز به اراده دولتی دارد، اضافه کرد:راه حل ریشه کن کردن این آفت جز در دولت در دست کسی نیست و دولت باید آن ریشه کن کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.