کرج-در استان البرز بیش از ۴۳۰ هزار دانش آموز اشتغال به تحصیل دارند که این جمعیت دانش آموزی با جمعیت چند استان کشور برابری می کند.

جمعیت دانش آموزی البرز از تعداد نیمکت ها سبقت می گیرد

قدس: از آنجا که البرز نسبت به سایر استان ها در بخش مهاجرت پذیری رتبه اول را به خود اختصاص داده است لذا به علت رشد سریع جمعیت زیر ساخت های آن پاسخگو نیست و نسبت به استان های دیگر کمبود دارد.

رشد خارج از تصور

مدیر کل آموزش پرورش استان البرز با بیان اینکه در حال حاضر بیشترین محدودیت فضای آموزشی استان مربوط به کلانشهر کرج است به گونه ای که سرانه فضای آموزشی در کرج از میانگین سرانه فضای آموزشی کشور ۲ متر و ۵۰ سانتی متر پایین تر است بیان می کند: طبق آخرین آمار منتشر شده در کشور سرانه فضا ی آموزشی نسبت به هردانش آموز ۴ متر و ۹۰ سانتی مترمربع است.

خسرو ساکی کمبود سرانه، دو نوبته شدن مدارس، تراکم بالای دانش آموزی در کلاس درس، کمبود و مازاد نیروی انسانی و فضای آموزشی را از مشکلات اصلی این استان در عرصه تعلیم و تربیت اعلام می کند و می افزاید: رشد ۱۲ درصدی سالانه دانش آموزی در این استان به دلیل مهاجرت پذیری به ویژه درکرج است که به تراکم دانش آموزان دامن می زند.

البرز نسبت به سایر استان ها در بخش مهاجرت پذیری رتبه اول را به خود اختصاص داده است لذا به علت رشد سریع جمعیت زیر ساخت های آن پاسخگو نیستوی افزود:جمعیت دانش آموزی در کلاس‌های درس البرز ۹ نفر بیشتر از میانگین کشور است.

ساکی اظهار کرد: البرز در هر سال تحصیلی با رشد جمعیت دانش آموزی مواجه است در حالی که در این استان با کمبود سرانه و زیرساخت‌های آموزشی ، ورزشی و فرهنگی در حوزه آموزش و پرورش مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه این نیاز برای استان البرز یک بار سنگین محسوب می شود، یاد آور شد: این مشکل اساسی با سختی در البرز مدیریت می شود که علت آن به ضعیف بودن زیرساخت‌های آموزشی در این استان برمی گردد.

فقدان مدرسه در شهرک ها

وی با اشاره به فقدان فضای آموزشی در ۱۸ شهرک مسکونی در این استان اظهار کرد: با توجه به رشد جمعیت دانش آموزی به دلیل مهاجرت ، ضرورت دارد به احداث کلاس در این استان توجه شود.

وی به قانون مجلس شورای اسلامی مبنی بر  تامین فضای آموزشی از سوی شرکت‌های تعاونی و انبوه سازان اشاره کرد و گفت: در حالی که ۲۳ سال از تاریخ تصویب این قانون می‌گذرد اما هنوز اجرایی نشده است.

وی گفت: سه سال است که در شهرک مسکونی نیروی انتظامی در محدوده آموزش و پرورش ناحیه ۴ کرج مدرسه‌ای ساخته شده است اما به رغم پیگیری‌های مختلف تاکنون به آموزش و پرورش استان البرز تحویل داده نشده است.

کمبود کلاس درس

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز با بیان اینکه استان البرز با دارا بودن هشت ناحیه آموزش و پرورشی، یکی از متراکم ترین استان های کشور است، می گوید: ناحیه ۴ کرج بیش ترین تعداد دانش آموزی را بین نواحی هشت گانه استان البرز دارد به طوری که جمعیت دانش آموزی این ناحیه با برخی از استان های کشور برابری می کند.

فرامرز مهدوی اصل اظهار می کند: مهاجر پذیر بودن استان و روند بالای رشد جمعیت، باعث افزایش تراکم دانش آموزی و کاهش کیفیت آموزشی شده است و اعتباراتی که به ساخت مدارس استان اختصاص می یابد جوابگوی تامین نیازهای فضای آموزش دانش آموزان نیست.

کمبود۸هزارکلاس درس در استان

مهدوی اصل در ادامه با اشاره به اینکه اکنون در استان با کمبود حدود۸ هزار کلاس درس روبرو هستیم می گوید: سالانه به طور متوسط ۴۰۰ کلاس درس به این کمبود اضافه می شود اما امیدواریم با یاری و تعامل مسئولان و خیرین نیک اندیش بخشی از کمبودها را جبران کنیم و سرانه فضاهای آموزشی استان را افزایش دهیم.

۲۰۰۰کلاس درس فرسوده

وی در ادامه می‌گوید: در استان البرز۱۵هزار و ۸۵۴ کلاس درس وجود دارد که از این تعداد ۲هزار و ۳۰۱ کلاس درس نیاز به مقاوم‌سازی و ۲ هزار و ۷۴۶ کلاس درس نیاز به تخریب و بازسازی دارد.

 مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز اظهار می‌کند: سال گذشته ۴۰پروژه درمجموع با زیربنای بیش از ۳۰ هزار مترمربع و ۲۸۲ کلاس درس بهره‌برداری شد.

مهدوی در ادامه می‌گوید: در سال ۹۶ نیز ۱۵ پروژه با ۱۴۸ کلاس درس، به زیربنای۱۷ هزار و۸۰۰ مترمربع و اعتباری بالغ‌بر ۱۷ میلیارد تومان اجراشده است.

وی می‌افزاید: اکنون در استان۱۷ مدرسه با ۲۴۸ کلاس درس، به زیربنای ۳۱ هزار مترمربع و اعتباری بالغ‌بر ۲۲ میلیارد تومان هم در حال اجراست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.