ساری- سال گذشته سرمای زودرس بسیاری از باغات استان مازندران را موجب خسارت و سرمازدگی کرد تا آنجا که بارها باغداران به‌منظور جلب‌توجه مسئولان و برخوردار یاز حمایت‌های دولتی بارها محصولات یخزده را بر دریا ریختند.

شایعه ترکیدگی مرکبات تیشه به ریشه باغداران می‌زند

قدس: باوجوداینکه امسال پیش‌بینی می‌شود تولیدکنندگان محصول سالم و متناسب با استانداردهای لازم را برداشت کنند اما پیش از آن عده‌ای از سودجویان برای گل‌آلود کردن بازار و پیش‌خرید دسترنج کشاورزان و یا به‌احتمال‌زیاد باز کردن راه‌های واردات قانونی و غیرقانونی دست به شایعاتی زدند که این شایعه با تکذیب مسئولان امر مواجه شده است.

سال‌های خسران

در فاصله‌ی سال‌های ۱۳۱۷ تا ۱۳۵۷ بروز سرما و بارش برف‌های سنگین، خسارات جبران‌ناپذیری به این محصول وارد آورد و اقتصاد منطقه را مختل ساخت.

اثر تخریبی بارش برف در سال‌های  و ۱۳۴۷ نیز به‌اندازه‌ای شدید بود که علاوه بر محصول مرکبات، بسیاری از درختان آسیب دیدند و از بین رفتند که پی آمد آن خسارت زیاد و بالا آوردن بدهی و پرداخت نکردن تعهدات بود که درنتیجه باغداران همه‌چیز خود را پای آن گذاشتند.

درآمد کشاورزان طی سال‌های ۴۷ تا ۶۹ از فروش مرکبات خوب بود ولی از سال ۷۰ – ۶۹ به دلیل رویکرد کشاورزان به محصول کیوی این درآمد کاهش یافت، ولی پس از چندی مرکبات بازار قبلی خود را پیدا کرد و همچنان کیوی از محصولات درآمدزا در منطقه است.
بارش برف در سال‌های اخیر (دی ۸۶، بهمن ۹۲، آذر ۹۳) مجدداً باغداران مازندرانی را به زیر صفر برد.

بهانه‌ای برای فرصت‌طلبان

حال که امسال پیش‌بینی می‌شود دوباره فرصتی برای جبران خسران وارده برای باغداران فراهم شود اما شایعاتی به گوش می‌رسد که بسیاری از تولیدکنندگان را نگران می‌کند.

چند روز پیش خبری مبنی بر تشدید ترکیدگی مرکبات به‌ویژه پرتقال در استان‌های شمالی منتشر شد، انتشار این خبر در پی تجربه تلخ سرمازدگی باغات مرکبات در سال گذشته کافی است که بهانه‌ای به دست فرصت‌طلبان بیفتد تا دوباره بر طبل کمبود مرکبات در بازار و واردات بکوبند و آینده بازار را برای تولید داخلی سخت کنند.

گفتنی است هم‌اکنون در کشور بیش از ۳۰۰هزار هکتار باغ پرتقال وجود دارد و بر اساس پیش‌بینی کارشناسان امسال از این سطح بیش از ۳ میلیون تن پرتقال به دست خواهد آمد، این حجم از تولید بیش از نیاز کشور است و باید برای تعادل بازار داخلی به فکر صادرات این محصول بود.

با توجه به اینکه در آغاز فصل برداشت مرکبات هستیم و درست درزمانی قرار داریم که باید برای صادرات این محصولات آماده بازار سازی باشیم، انتشارات اخبار غیرواقع می‌تواند نتایج بدی را برای کشور به همراه داشته باشد، ضمن اینکه نامطلوب  بودن کیفیت همواره یکی از بهانه‌های دلالان برای کاهش قیمت و تحت‌فشار قرار تولیدکنندگان بوده است.

اخبار جهت‌دار

ازاین‌رو مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی معتقد است این اخبار جهت‌دار و باهدف نابودی تولید داخلی انجام می‌گیرد و نتایجی جز تخریب بازار برای تولید مرکبات کشور به همراه ندارد.

ابوالقاسم حسن‌پور می‌فزاید: تا امروز هیچ گزارش مستندی مبنی بر ترکیدگی غیرعادی مرکبات و به‌ویژه پرتقال از استان‌های شمالی به وزارت جهاد کشاورزی ارسال نشده است و به نظر می‌رسد مطرح کردن این موضوعات بی‌اساس در آغاز فصل برداشت تنها باهدف تأمین منافع دلالان و  فرصت‌طلبان باشد.

وی وضعیت کنونی باغ‌های مرکبات کشور را مطلوب دانست و خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود امسال تولید مرکبات کشور رشد مناسبی داشته باشد و درمجموع حدود ۵ میلیون تن انواع مرکبات از باغات کشور جمع‌آوری شود.

تیشه برریشه باغداران

در همین حال عنایت‌الله بیابانی، قائم‌مقام دبیر کل خانه کشاورز و رئیس اتحادیه مرکبات کاران ضمن رد ادعای ترکیدگی مرکبات در باغات شمال مشکلات احتمالی پیش‌آمده را ناشی از ضعف در مدیریت تغذیه و آبیاری باغات خسارت‌دیده می‌داند.

وی بابیان اینکه برخی با نظرات غیر کارشناسی تیشه برریشه باغداران می‌زنند، افزود: تغییرات آب‌وهوا ازجمله دما، رطوبت نسبی هوا، وزش باد گرم و خشک موجب ترکیدگی پوست میوه مرکبات می‌شود اما با مدیریت مناسب می‌توان از این اتفاق جلوگیری کرد.

بیابانی با تأکید بر اینکه آبیاری در شرایط خشک اب و هوایی باید با دقت و مشورت کارشناسان انجام شود، افزود: پس از یک دوره خشکی و گرما ، پوست میوه پرتقال انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهد در این وضعیت دریافت آب زیاد توسط میوه پس از بارندگی یا آبیاری بی‌قاعده، به پوست میوه فشار آورده و موجب ترکیدن آن می‌شود.

قائم‌مقام دبیر کل خانه کشاورز اظهار داشت: تأمین عناصر غذایی از طریق استفاده از کودهای مناسب برای افزایش ظرفیت و نگهداری رطوبت خاک و جلوگیری از تبخیر زیاد آب از سطح خاک در طول سال بسیار مؤثر خواهد بود.

بیابانی در پایان به باغدارانی که میوه‌های آن‌ها دچار ترک‌خوردگی شده است نیز توصیه کرد: در این باغات از محلول‌پاشی کلسیم و پتاسیم به‌محض مشاهده علائم ترک‌خوردگی  استفاده کنند تا از افزایش خسارت جلوگیری شود.

وی نیز با تأکید بر نتایج منفی  پرداختن به این‌گونه موضوعات بدون تحقیق از کارشناسان خبره را مغایر با حمایت از تولید داخل و تأمین‌کننده منافع فرصت‌طلبان دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.