قزوین- استان قزوین درگذشته‌های دور نقش بارانداز و بندر خشک را داشته و کاروانسرای «سعدالسلطنه» خود گواه این کاربری و نقش مهم در تجارت داشته است.

بندر خشک قزوین در انتظار تصمیم دولتمردان

قدس: بنا بر گفته استاندار قزوین استفاده از مسیرهای ریلی ایران و قزوین می‌تواند هزینه حمل‌ونقل و ترانزیت کالا از چین به سمت غرب ازجمله اروپا را کاهش دهد و راهی  امن، مطمئن و ایده الی برای ترانزیت و انتقال کالا از چین به اروپا محسوب می‌شود.

ایجاد و تصویب بندر خشک یکی از آرزوها و خواسته‌های مردم این استان است که تقاضای آن ریشه‌ای قریب به یک قرن دارد.

راه توسعه قزوین

نماینده قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی نیز در این راستا راه‌اندازی بندر خشک در قزوین را برای تحرک و توسعه اقتصادی استان مؤثر  می‌داند و این موضوع را برای توسعه استان مهم می‌خواند.

داود محمدی  افزود: راه‌اندازی بندر خشک در قزوین موضوعی مسبوق به سابقه بوده و از حدود سال ۹۰ در مجلس و دولت مطرح است.

راه‌اندازی بندر خشک در قزوین موضوعی مسبوق به سابقه بوده و از حدود سال ۹۰ در مجلس و دولت مطرح است.رئیس کمیسیون اصل ۹۰ اضافه کرد: ایجاد بندرهای خشک از همان ابتدا حتی در هیئت دولت برای هشت منطقه ازجمله قزوین مجوز گرفت اما در ورود به مجلس به علت افزایش مدعیان ایجاد این بندرها به حدود ۱۷مورد، نتوانست رای بیاورد.

محمدی ادامه داد: با توجه به چنین پیشینه و مطالعاتی که برای این بندر در قزوین انجام‌شده توصیه می‌کنیم بر مبنای تصمیمات قبلی و مطالعات جانمایی بندر خشک پیگیری‌های لازم برای ایجاد آن هرچه سریع‌تر صورت گیرد.

قزوین در انتظار تصمیم دولتمردان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین نیز گفت: موضوع راه‌اندازی بندر خشک در قزوین نیز به اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان واگذارشده تا بتوانیم هرچه سریع‌تر نسبت به دریافت مجوز آن اقدام کنیم.

منوچهر حبیبی افزود: قزوین به دلایل مختلف درراه اندازی بندر خشک دارای مزیت است به‌گونه‌ای که به‌غیراز حمل بار، افق تجارت بین‌المللی و رونق فضای کسب‌وکار داخلی در استان قزوین و استان‌های هم‌جوار باز است.

وی خاطرنشان کرد: در قانون برنامه توسعه پنج‌ساله فقط برای راه‌اندازی ۲ بندر خشک مجوز داده‌شده که یکی از آن‌ها یزد است و به دنبال آن هستیم قزوین به‌عنوان استان دوم این بندر را ایجاد کند.

بندر خشک

وی بابیان اینکه جانمایی این بندر در سند آمایش انجام و سه‌نقطه در استان برای آن پیش‌بینی‌شده است، گفت: بندر خشک گرچه موضوعی پدافندی و بارانداز ملی است اما به‌خودی‌خود نمی‌تواند اثرگذار باشد و حتماً باید به یک بندر ساحلی متصل باشد که در این راستا با مسئولان بندر انزلی جلساتی داشتیم و رایزنی‌ها برای اتصال به بندر انزلی صورت گرفته است.

حبیبی افزود: در تمام دنیا بندرها خشک‌روی مسیرهای ریلی قرار دارند ازاین‌رو احداث راه‌آهن قزوین-رشت-آستارا و راه‌آهن قم-قزوین سامانه حمل‌ونقل پیشرفته‌ای ایجاد و به تسریع در ساخت بندر خشک ،توسعه اقتصاد و اشتغال در استان کمک خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.