کرمانشاه-بیش از ۴۸ ساعت از زلزله ۷.۳ دهم ریشتری در کرمانشاه و مناطق غربی کشور می گذرد و لحظه به لحظه خبرهای متعددی از این حادثه منتشر می شود. اخباری که گاه با افزوده شدن آمار مجروحان و کشته شدگان «تلخ» و گاه با شنیدن اخبار تولد نوزادان در هنگامه خرابی ها و یکپارچگی مردم ایران برای کمک به مردم این منطقه از سرزمین شان«شیرین» می شود.

۲۴ پایان التهاب در غرب کشور

قدس: شاید یکی از مهم ترین خبرهای مربوط به این زمین لرزه، خبری بود که صبح سه شنبه «مرتضی سلیمی» رئیس سازمان امداد و نجات و جمعیت هلال احمر کشور بیان کرد که ۹۸ درصد آوارهای ساختمانی در شهرهای زلزله زده برداشته شده و بعید است افرادی زیرآوار در شهرهای زلزله زده باقی مانده باشد.

رفع انسداد راه های استان

این زمین لرزه که باعث تخریب یک تا ۱۰۰ درصدی منازل شهری و روستایی مناطق مختلف استان کرمانشاه شده است برخی از راه ای اصلی و فرعی این استان را نیز مسدود کرد که در دومین روز پس از وقوع زمین لرزه مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه خبر از بازشدن تمامی راه های استان را می دهد.

 ورود آب به شبکه های آبرسانی

در همین پیوند، خبر دیگر اینکه منابع تولید آب در شهرهای قصرشیرین و سرپل ذهاب که در اثر این زمین لرزه خسارت دیده بود با راه اندازی «آب شرب» را وارد شبکه های آبرسانی این دو شهر کرد.

در «گیلانغرب» نیز که مشکل اصلی «کدورت آب» بود با نصب دستگاه های تصفیه، مشکل منابع تولید آب در این شهر نیز برطرف شد.

اما تا پیش از راه اندازی شبکه آبرسانی در مناطق زلزله بیش از ۷۰۰ هزار بطری آب در بین مردم توزیع شد و آب معدنی به صورت مداوم و منظم از دیگر استان های کشور وارد این مناطق می شده است. علاوه بر این تانکرهای آبرسانی در نقاط تجمع مردم مثلا در پارک ها به مردم خدمات رسانی می کنند.

رفع مشکلات زیرساخت‌های اصلی برق

«علیمراد مرادی مجد» مدیرعامل توزیع برق استان کرمانشاه نیز با اشاره به رفع زیرساخت های اصلی برق سرپل ذهاب از راه اندازی مجدد برق ۶۵ درصد روستاهای مناطق زلزله زده خبر داد و گفت: در حال فراهم کردن شرایطی هستیم که برق برای نوسازی ساختمان ها فراهم باشد و پس از بازسازی بلافاصله برق وصل شود.

برپایی بزرگترین بیمارستان صحرایی کشور

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز با برپایی بزرگترین بیمارستان صحرایی کشور در کرمانشاه به یاری مردم رنج دیده این منطقه آمد که به گفته سردار بهمن ریحانی فرمانده سپاه حضرت نبی اکرم(ص) این بیمارستان تخصصی ترین خدمات پزشکی را به آسیب دیدگان ارائه می دهد.

سردار ریحانی همچنین در خصوص توزیع مواد غذایی به حادثه دیدگان گفت: ۴۰۰ تُن مواد غذایی در ۴۰ خودروی باری در روستاها توزیع شده است که شامل نان، کنسرو و آب معدنی بوده است.

بازار سیاه حمل و نقل

این روزها اخباری مبنی بر فروش غیرقانونی و گران شدن بلیت های هواپیما به مقصد کرمانشاه پس از زلزله در فضاهای خبری منتشر شد که محمدحسین صادقی دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه از برخورد قانونی با افراد فرصت طلب و سودجو در این زمینه خبر داد و از مردم خواست در برخورد با این افراد مراتب را به تلفن گویای سازمان تعزیرات حکومتی اطلاع دهند.

حضور روانشناسان در مناطق زلزله زده

در هنگام وقوع حوادثی همچون زلزله تامین نیازهای حیاتی و اولیه بخشی از امدادرسانی ها است. اما مخدوش شدن روحیه حادثه دیدگان یکی از مهم ترین موضوعاتی است که باید به آن توجه کرد که در این زمینه رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره استان کرمانشاه از اعزام ۱۰۰ روانشناس و مشاور با مدرک PHD و فوق لیسانس به منطقه خبر داد که به مدت طولانی در منطقه حضور خواهند داشت با توانند یاری گر حادثه دیدگان باشند.

دومین لبخند زندگی

تولد دومین نوزاد در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه نیز از آن دست خبرهای شیرینی بود که جریان داشتن زندگی را در کنار ویرانی ها  و مرگ و غصه به تصویر کشید.

صبح سه شنبه بود که دومین نوزاد در بیمارستان صحرایی ارتش در سرپل ذهاب چشم به دنیا گشود. یک روز پیش از آن هم یک نوزاد دیگر در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه و با کمک پزشکان نیروی زمینی ارتش در بیمارستان صحرایی  تیپ ۷۱ ابوذر مستقر در منطقه زلزله‌زده سرپل ذهاب به دنیا آمده بود.

ابراز همدردی قهرمان کرمانشاهی

حضور چهره های تاثیرگذار جامعه برای کمک به مناطق زلزله زده غرب کشور را هم می توان از خبرهای خوب این روزها دانست از جمله به حراج گذاشته شدن مدال طلای بازی های المپیک ریو ۲۰۱۶ توسط «کیانوش رستمی» قهرمان کرمانشاهی وزنه برداری المپیک و جهان. وی در صفحه اینستاگرامش نوشت که مدال طلای المپیک خود را برای کمک به زلزله‌زدگان غرب کشور به حراج می‌گذارد.

اهدای جهیزیه

مردم از سراسر کشور برای کمک به هموطنان شان در غرب کشور دست به کار شدند و در این میان خبر اهدای جهیزیه توسط نوعروس بجنوردی نشان از میزان و عمق همدردی مردم در حوادث ناگوار را دارد.

گفتنی است، شمار کشته ها ومصدومان براساس اعلام مسئولان تا لحظه انتشار این گزارش خبری،  در استان کرمانشاه ۴۳۰ کشته و ۷۴۶۰ مصدوم اعلام شده است و رئیس جمهور و دولتمردان برای بررسی بحران، برنامه ریزی و کمک رسانی به آسیب دیدگان در منطقه زلزله زده حضور یافتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.