گلستان- دی‌ماه سال ۹۵ کشور ترکمنستان، به دلیل زیاده‌خواهی، شیر گاز خود را در سرمای زمستان به روی ایران بست.

دغدغه سوخت‌وساز در شمال کشور پایان یافت

قدس: واردات گاز از ترکمنستان زمانی آغاز شد که ایران باوجود دارا بودن بزرگ‌ترین ذخایر گازی، به دلیل به بهره‌برداری نرسیدن کامل این ذخایر همواره با آغاز فصل سرما به دلیل افزایش مصرف گاز در بخش خانگی دچار مشکلاتی از قبیل قطع و یا افت فشار گاز در دیگر بخش‌ها می‌شد و برای آنکه مشکلی در مناطق شمالی کشور ایجاد نشود قرارداد واردات گاز از ترکمنستان را امضا کرد.

قراردادی که باعث شد ترکمن‌ها هرسال  با آغاز سرما، لرزه به تن کشورمان و به‌خصوص مناطق شمالی آن بی اندازند و تهدید کنند که شیر گاز خود را باهدف افزایش قیمت روی ایران می‌بندند.

اما این بار دیگر، پیشی بینی‌اش درباره این‌که با قطع گاز می‌تواند قیمت گاز را افزایش دهد، درست از آب درنیامد و ایران تسلیم زیاده‌خواهی ترکمنستان نشد.

شرکت ملی گاز ایران پس‌ازاین کار ترکمن‌ها اعلام کرد با کمک و همراهی مردم زمستان را بدون مشکل سپری می‌کند و این‌گونه نیز شد.

بر اساس قراردادی که از ٢٠ سال پیش میان شرکت ملی گاز ایران و شرکت ترکمن گاز امضاشده است، بخشی از گاز مصرفی مناطق شمالی با واردات از این کشور تأمین میشود.

اما در طول این مدت، هرازگاهی، رفتارهایی مغایر با اصول قرارداد و حسن هم‌جواری از شرکت ترکمنی سر زد که مهمترین آن قطع جریان گاز در اوج سرمای سال ٨٦ بود که متأسفانه منجر به پذیرش خواست نامعقول شرکت ترکمن گاز و افزایش ٩ برابری قیمت گاز شد.

در سه سال اخیر و با تلاشهای صورت گرفته خوشبختانه مبالغ مربوط به خرید گاز به‌طور کامل به شرکت ترکمن پرداخت شد و مذاکرات برای چگونگی بازپرداخت بدهیهای گذشته با حفظ ادعاهای ایران مبنی بر خسارت کمی و کیفی نیز آغاز شد که در مذاکرات اخیر موردتوافق طرفین قرار گرفت اما شرکت ترکمن گاز به‌طور ناگهانی و خارج از توافق به‌عمل‌آمده به‌صورت غیرمنطقی و در اقدامی مغایر با چهارچوب قرارداد بار دیگر با آغاز فصل سرما با این ادعا که باید مبلغ مورد مناقشه و اختلاف را به‌سرعت دریافت کند دی‌ماه سال گذشته اقدام به قطع گاز ارسالی به ایران کرد.

این موضوع موجب شد تا مقامات ایرانی عملیات اجرایی خط انتقال گاز استان سمنان به مازندران از دامغان، کیاسر، ساری و نکا را تسریع بخشیده و این مشکل را حل کنند.

خط لوله انتقال گاز دامغان – نکا ازجمله پروژه‌ها و بهترین راهکار برای مقابله با ترکمنستان، بی‌نیازی کامل از واردات گاز از این کشور بود که بنا بر گفته مسئولان اجرای آن به پایان رسیده و مشکلات گذشته دیگر قابل تکرار نیست.

پایان دغدغه‌ها  

مدیرعامل شرکت گاز گلستان با ابراز خرسندی از افتتاح این خط می‌گوید:  با اجرای طرح خط انتقال گاز، زمستان امسال مشترکان استان گلستان مشکل کمبود گاز ندارند.

صفرعلی جمال لیوانی اظهار می‌کند: با توجه به مشکل افت فشار گاز در استان‌های شمالی، دولت از سال ۹۳ عملیات خط انتقال گاز استان سمنان به مازندران از دامغان، کیاسر، ساری و نکا بااعتباری بالغ‌بر ۸۲۰میلیارد ریال را آغاز کرد.

وی می‌افزاید: امسال با اتمام این پروژه مشکل کمبود گاز نخواهیم داشت اما این دلیل بر این نیست که مشترکان صرفه‌جویی نکنند، بلکه با همکاری مردم در مصرف بهینه امیدواریم که مشکل قطع گاز نداشته باشیم.

جمال‌لیوانی همچنین درباره آغاز عملیات گازرسانی به روستای خوش ییلاق آزادشهر نیز اظهار می‌کند:  برای اجرای این پروژه بالغ‌بر ۲۵ میلیارد ریال برآورد هزینه شده و امیدواریم با پایان آن نزدیک به یک‌هزار نفر از مردم این روستا از نعمت گاز بهره‌مند خواهند شد.

وی تصریح کرد: از تعداد ۵۳ روستای شهرستان آزادشهر تعداد ۴۸ روستا قابلیت گازرسانی دارند که تاکنون ۳۹ روستا گازرسانی شده است و ۱۰۰ درصد خانوار شهری و ۹۶ درصد خانوار روستایی شهرستان از نعمت گاز برخوردار هستند.

مدیرعامل شرکت گاز استان گلستان همچنین با اشاره به آغاز عملیات اجرایی پروژه گازرسانی به ۲ روستای کوهستانی و صعب‌العبور شهرستان رامیان  روستاهای پا قلعه و پل آرام اظهار کرد: گازرسانی به این ۲ روستا معادل ۲۱ میلیارد ریال هزینه  دارد که در همین باره تعداد ۴۰۰  نفر از مردم این روستاها از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.