اردبیل- اگر تاکنون گذرتان به بیمارستان علوی اردبیل افتاده باشد و یا از مقابل آن رد شدید به‌طور حتم ازدحام و ترافیک غیرمنطقی در برابر در ورودی این بیمارستان و حتی بخش‌های درمانی به شما القا می‌کند که جمعیت بیماران و مراجعه‌کنندگان نسبت به امکانات موجود همخوانی ندارد.

تأمین نیروی متخصص تنها مرهم حوزه بهداشت و درمان اردبیل

قدس: این بیمارستان که در سال ۱۳۵۴فعالیت خود را آغاز کرده است ازجمله مراکز درمانی است که سن خدمت آن به ۴۲ سال رسیده و فرسودگی ابنیه آن خود گویای ناتوانی امروزه در برابر خیل بیماران امروزی است.

کمبود تخت بیمارستانی و همچنین متخصص البته تنها به این بیمارستان منتهی نمی‌شود بلکه بسیاری از بیمارستان‌های این استان قدمتی بیش از ۴۰ سال داشته و ازآنجاکه به لحاظ فضای ساختمانی و محیطی متناسب بازمان و جمعیت خود طراحی شدند لذا پاسخگوی نیازهای امروزی نیستند.

کمبود تخت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در همین راستا بابیان اینکه در حال حاضر اردبیل با کمبود شدید تخت‌های بیمارستانی روبه‌رو است بیان می‌کند: احداث بیمارستان یک هزار تختخوابی تنها راه پاسخ به‌تمامی کمبودهای این استان است.

 اخوان اکبری اظهار می‌کند: باوجود تمامی تلاش‌های مجموعه مدیریتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در راستای ارتقای سلامت مردم استان  و ارتقای کیفیت هتلینگ بیمارستان‌ها اما وضعیت فیزیکی بیمارستان‌های استان اردبیل مستهلک بوده و جوابگوی خیل عظیم مراجعان به مراکز درمانی نیست.

 بیمارستان های اردبیل قدمتی بیش از ۴۰ سال داشته و به لحاظ فضای ساختمانی و محیطی پاسخگوی نیاز های امروزی نیستندرئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تصریح می‌کند: احداث بیمارستان یک هزار تختخوابی یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم و دانشگاه از دولت است که با تحقق این امر بسیاری از مشکلات درمانی مردم و بیمارستان‌های دانشگاه برطرف می‌شود که انتظار می‌رود در این زمینه اقدامات لازم و اساسی انجام شود.

وی ادامه می‌دهد: ازلحاظ ارتقای کیفیت هتلینگ بیمارستانی و تجهیز و نوسازی بیمارستان‌های استان، بازهم اردبیل به لحاظ داشتن بیمارستان‌های فرسوده از استاندارد کشوری عقب است و در این راستا در سال‌های گذشته با هزینه کرد ۵۰ میلیارد تومان چندین بیمارستان در سطح استان به بهره داری رسید.

وی ادامه می‌دهد: در سال ۸۶ مجوز بیمارستان ۲۵ تختخوابی در سفر ریاست جمهوری وقت دریافت شد اما به صلاحدید مسئولین استانی همین پروژه ۲۵ تختخوابی، تبدیل به پروژه ۱۲۰  تختخوابی تروما  شد که متعاقب این تصمیم‌گیری، در تأمین اعتبار احداث پروژه تروما مشکلات فزاینده‌ای ایجاد شد.

وی بیان می‌کند:  خوشبختانه در اقدامی مجدانه‌ «ام.آر.آی» دوم استان در طبقه اول مرکز ترومای بیمارستان امام خمینی(ره) پیگیری و نصب شد.

وی با اشاره به حضور فلوشیپ شبکیه در استان تصریح می‌کند: در این خصوص در حال حاضر فوق تخصص شبکیه در استان مشغول ارائه خدمات است و تمامی تزریق‌های شبکیه چشم در اردبیل انجام می‌شود که قبلاً به سایر استان‌ها مراجعه می‌شد و با تجهیز بیمارستان به دستگاه تصویربرداری چشمی مراجعه به سایر استان‌های هم‌جوار قطع می‌شود.

کمبود پرستار

رئیس هیئت‌مدیره نظام پرستاری استان اردبیل نیز کمبود پرستار در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این استان را یکی از مشکلات پیش روی حوزه درمان عنوان می‌کند.

ناصر مظفری با اشاره به شاخص استاندارد که برای هر تخت بیمارستانی باید ۲ پرستار به خدمت گرفته شود بیان می‌کند: این در حالی است که در حال حاضر هر پرستار باید از دو تخت بیمارستانی مراقبت کند.

وی تعداد پرستاران استان را سه هزار و ۲۰۰ نفر عنوان می‌کند و می‌افزاید: از این تعداد دو هزار و ۴۰۰ نفر در بیمارستان‌های دولتی و مابقی در بیمارستان‌های خصوصی مشغول به فعالیت هستند.

رئیس هیئت‌مدیره نظام پرستاری استان همچنین یکی از مشکلات فعلی فعالیت پرستاران را ضعف آموزش‌ها عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: برخی از انتقادهای وارده در این خصوص قابل‌قبول است.

وی بابیان اینکه در سال‌های گذشته پذیرش بی‌رویه دانشجو در رشته پرستاری صورت گرفته است، اضافه می‌کند: این موضوع آموزش‌های پرستاری را با ضعف مواجه ساخته است.

کمبود نیروی متخصص

مدیر درمان سازمان تأمین اجتماعی استان اردبیل نیز بر کمبود نیروهای متخصص مهر تائید زده و بیان می‌کند: در حال بیمارستان‌ها و مراکز درمانی وابسته به این سازمان از نداشتن نیروهای متخصص رنج می‌برند که باید در این زمینه اقدام مؤثر انجام شود.

قادر برجی با اشاره به کمبودهای موجود در مراکز درمانی تأمین اجتماعی می‌افزاید: در حال حاضر در رشته‌های فوق تخصص جراحی اطفال، عروق و شبکیه ، جراحی قلب و عروق با کمبود شدید مواجه هستیم.

وی در خصوص اقدامات انجام‌شده برای رفع این کمبودها می‌گوید: به‌منظور رفع کمبودها طی نامه‌نگاری‌های مختلف با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ، آن‌ها قول دادند تا در این زمینه اقدام کرده وبِ زودی کمبودها را رفع کنند.

در انتظار آسایش

مردادماه امسال حضور وزیر بهداشت و بازدید وی از بیمارستان‌های استان روزنه کوچکی از امید را در دل کادر درمانی استان ایجاد کرد.

قاضی‌زاده هاشمی در این بازدید اظهار کرد: طرح بیمارستان هزار تخت خوابِه از طرف استانداری و نمایندگان مجلس پیشنهاد و پیگیری شده  و لذا تلاش می‌کنیم تا احداث این بیمارستان موردقبول سازمان برنامه بودجه شده و در شورای اقتصاد تصویب شود.

وی در این بازدید تصریح کرد: بعضی از شهرستان‌ها ازجمله مشکین‌شهر باید در اولویت بوده و با اختصاص تجهیزات و متخصصین بیشتر ارائه خدمات بهتر در حوزه درمان صورت پذیرد.

وی عنوان کرد: با توجه به قدمت زیاد بیمارستان فاطمی و عدم امکان نوسازی آن  امید است تا پایان سال ۹۶ با بهره‌برداری از بیمارستان تروما و امام رضا جابجایی صورت گرفته و بیماران مراجعه‌کننده به آسایش برسند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.