کرمان- مردم اقصی نقاط ایران با واژه حوادث طبیعی و غیرمترقبه ازجمله سیل، آتش‌سوزی و زلزله و همچنین عواقب آن بیگانه نیستند اما موضوعی که همیشه پس از وقوع این حوادث موردانتقاد و تفسیر و بررسی قرار داشته است مدیریت بحران و از همه مهم‌تر اقدامات پیشگیرانه و آمادگی به‌منظور مقابله با بحران است.

واقعیت‌های بحرانی در مدیریت بحران

قدس: گواه این ادعا همین بس که هنوز چندساعتی از وقوع زلزله کرمان نگذشته بود که مشخص شد مدیرکل بحران این استان هزاران کیلومتر دورتر از محل خدمت خود یعنی در کشور کانادا حضور دارد.

این مدیر در لحظات بحرانی آن‌قدر از محل خدمتش فاصله داشت که اگر می‌خواست با هواپیمای شخصی هم به کرمان بازگردد، بازهم دیرتر از مردم عادی به محل وقوع حادثه می‌رسید.

وقتی خبر وقوع زلزله ۶.۱ ریشتری در کرمان منتشر شد نگرانی خاصی تمام ایران را فراگرفت. هنوز داغ کرمانشاه التیام نیافته بود و مردم در تب‌وتاب کمک به خواهران و برادران کرد خود بودند که حس کردند شاید کرمان هم زیر چادر سیاهی رفته باشد.

باگذشت چند ساعت از ماجرا و بررسی‌های انجام‌شده معلوم شد هیچ فاجعه جانی در کرمان رقم نخورده است و هر چه بوده تخریب بناها و ساختمان‌ها بوده است.

اما وقتی خبر عدم حضور مدیر بحران استان در محل کارش منتشر شد و مشخص شد ایشان نه در کرمان که در ایران نیست، نگرانی‌ها صدچندان شد و مردم از یکدیگر می‌پرسیدند واقعاً چه کسانی مسئولیت‌های مهم این آب‌وخاک را برعهده‌گرفته‌اند؟

اما دراین‌بین خبری که بیش‌ازحد مورد تعجب مردم شد پاسخ رئیس ستاد مدیریت بحران کشور  بود که اظهار داشت: «قرار نیست زلزله با مدیریت بحران هماهنگ کند، اما معاونان مدیر بحران استان کرمان می‌توانند پاسخگو باشند. خانواده مدیرکل در خارج از کشور سکونت دارند و محل زندگی آن‌ها ایران نیست که همین امر باعث سفر مدیر بحران استان به خارج از کشور شده است.»

واقعیت‌های بحرانی

باوجوداینکه پهنه‌بندی زلزله در کرمان بالاست اما ۵۴۲۹ هکتار از این استان در زمره بافت فرسوده محسوب می‌شود.

بنا بر آمار رسمی چهار شهر این استان دارای سکونتگاه غیررسمی است و درمجموع ۴۹۱ هزار و ۸۲۷ نفر در این سکونتگاه‌ها زندگی می‌کنند.

در شهر کرمان ۱۵۸۹ هکتار بافت فرسوده و ۸۱۶ هکتار سکونتگاه غیررسمی، در شهرستان جیرفت ۵۳۳ هکتار سکونتگاه غیررسمی و در رفسنجان ۴۴۲ هکتار بافت فرسوده و۴۱۸ هکتار سکونتگاه غیررسمی خودنمایی می‌کند.

باوجوداینکه پهنه‌بندی زلزله در کرمان بالاست اما ۵۴۲۹ هکتار از این استان در زمره بافت فرسوده محسوب می‌شودنماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در همین رابطه با اشاره به اینکه بیشترین قربانی زلزله در کشور در سال‌های اخیر مربوط به استان کرمان است بیان می‌کند: اتخاذ تصمیم اساسی برای استان‌ها و شهرهایی که درخطر زمین‌لرزه هستند الزامی است.

محمدرضا پور ابراهیمی می‌افزاید: در زلزله اخیر مدارس استان کرمان به دلیل نگرانی و همچنین حفظ ایمنی دانش آموزان تعطیل شد و لذا برای رفع این دغدغه باید و برای تأمین امنیت مدارس، دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه استان کرمان کانون زلزله است ادامه می‌دهد: ما در استان کرمان راهی به‌جز مقاوم‌سازی و بازسازی واحدهای مسکونی نداریم .

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی هزینه مقاوم‌سازی را نسبت به هزینه‌های پس از بروز حادثه یک به هزار عنوان می‌کند و می‌افزاید: در همین راستا اهمیت پیشگیری و مقاوم‌سازی ضرورت دارد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه بازسازی منازل رونق اقتصادی را نیز به دنبال دارد اذعان می‌کند: اگر بانک‌ها پای‌کار باشند در بحث بازسازی خانه‌های زلزله‌زده رونق اقتصادی نیز در استان ایجاد می‌شود.

نقطه کور

وی همچنین با انتقاد  از وجود نقاط کور آنتن دهی در بسیاری از نقاط استان کرمان می‌گوید: ما مناطقی در استان کرمان داریم که در شعاع ۵۰ کیلومتری موبایل آنتن ندارد افزود: مردم در این مناطق اگر با بحرانی روبه‌رو شوند چگونه باید اطلاع‌رسانی کنند؟

وی یادآور می‌شود: تأمین برخی زیرساخت‌ها ازجمله ارتباطات در زمان بروز حوادث امری است که باید موردتوجه ویژه قرار گیرد.

وی همچنین بابیان اینکه در زلزله اخیر۱۵۰ قنات در استان کرمان دچار آسیب شد تأکید کرد: این قنوات در بخش‌های کوهساران و شهداد کرمان ریزش کردند که باید بازسازی شود و حیات و ممات روستائیان به احیای قنوات آن‌ها بستگی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.