هیات دولت گزارش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را درخصوص نحوه عملکرد و برنامه های آتی این سازمان برای صنعت گردشگری کشور بررسی کرد.

گزارش عملکرد و برنامه های سازمان میراث فرهنگی بررسی شد

به گزارش قدس آنلاین، هیات دولت در جلسه عصر یکشنبه خود به ریاست حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهور، گزارش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را درخصوص نحوه عملکرد و برنامه های آتی این سازمان برای صنعت گردشگری کشور، بررسی کرد.

رییس جمهور در این جلسه، گردشگری و صنایع دستی را دارای اهمیت بسزایی در توسعه اشتغال دانست و اطلاع رسانی مناسب برای معرفی جاذبه های گردشگری داخلی با هدف توسعه گردشگری در داخل کشور و اتخاذ تمهیداتی برای به صرفه بودن و تسهیل گردشگری داخلی در مقایسه با مسافرت ایرانیان به خارج از کشور را از جمله ضرورت های این حوزه ذکر کرد.

روحانی همچنین بر حمایت از احداث هتل های ارزان قیمت و تسهیل حمل و نقل عمومی برای سفر تأکید کرد.

وی افزود: با پیشرفت های قابل توجه دانش پزشکی و وجود مراکز درمانی پیشرفته، فرصت خوبی برای توسعه توریسم سلامت در کشور و ارایه خدمات پزشکی به کشورهای همسایه فراهم شده است.

رییس جمهور ضمن تأکید بر لزوم مشارکت بیشتر سازمان برنامه و بودجه کشور، بانک ها و صندوق ها برای گسترش صنعت گردشگری، ظرفیت مناسب این صنعت برای ایجاد اشتغال بویژه برای قشر تحصیل کرده را زمینه مناسبی برای دستگاه های مرتبط با توسعه اشتغال دانست و بر توسعه برنامه های اشتغال مبتنی بر گردشگری تصریح کرد.

روحانی همچنین با اشاره به تنوع و ویژگی های صنایع دستی در کشور، خاطرنشان کرد: صنایع دستی به عنوان یک مزیت مهم می تواند به گسترش اشتغال در خانه منجر شود و با توجه به سهم بالای زنان در توسعه این صنعت، زمینه خوبی برای افزایش اشتغال زنان و روستاییان باشد.

در گزارش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مواردی از قبیل صرفه ایجاد اشتغال در صنعت گردشگری و مقایسه آن با هزینه ایجاد اشتغال در صنایع مختلف کشور از قبیل نفت و گاز، صنعت، پتروشیمی، کشاورزی و فولاد، میزان گردشگری ورودی و خروجی به کشور در ۹ ماهه اول سال ۹۶، رشد زیرساخت های گردشگری و برنامه های سازمان برای توسعه گردشگری در کشور مورد بررسی قرار گرفته است.

همچنین بنا بر گزارش سازمان، در سال جاری با ایجاد بیش از ۶۶ هزار نفر اشتغال مستقیم، تعداد شاغلین مستقیم صنعت گردشگری از ۴۹۰ هزار نفر به تعداد ۵۵۶ هزار و ۱۱۲ نفر افزایش یافته است.

ایجاد بستر فضای رقابتی برای کلیه کسب و کارهای خدمات سفر با پنجره واحد سفور، ایجاد سیستم خودنظارتی با سامانه نظارت هوشمند ۹۶۲۹، افزایش ضریب اشتغال هتل ها با تدوین قیمت تقویمی هتل ها و تعریف تورهای خارجی ارزان قیمت با بهره گیری از ظرفیت های اماکن اقامتی و ایرلاین ها، از جمله راهبردهای ارتقای مدیریت کیفیت و مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گزارش یاد شده است.

گزارش مذکور همچنین به راهبردهای افزایش بهره وری و توسعه صنعت گردشگری از قبیل استفاده از ظرفیت ایرانیان مقیم خارج از کشور به عنوان مبلغ و بازاریاب در جذب توریست های خارجی و استفاده از ظرفیت فارغ التحصیلان و دانشجویان به عنوان تور اپراتور مجازی برای تبلیغ گردشگری، تغییر برنامه ریزی توسعه و بهره برداری از تأسیسات شهری بر مبنای جامعه شهروند – گردشگر، خلق کسب و کارهای جدید و تحول در کسب و کار فعلی با دید گردشگری و استانداردسازی و رقابت پذیری محصول و مقاصد گردشگری برای تبدیل شدن به برند ملی و جهانی اشاره دارد.

تدوین برنامه های نوروزی ویژه با سیاست ایجاد نشاط و شادی در سطح جامعه و معرفی جاذبه های کمتر شناخته شده و توزیع متوازن سفر، از دیگر برنامه های این سازمان گزارش شد.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین از صنایع دستی به عنوان مثال عینی اقتصاد مقاومتی یاد کرده و آن را عامل اشتغالزایی بالا با کمترین هزینه، ارزآوری و جلوگیری از از خروج ارز و از صنایع آینده دار و منطبق بر نیازهای کشور یاد کرده است.

همچنین براساس آمارهای موجود، ایران سومین کشور تولید کننده و سی امین صادرکننده صنایع دستی در جهان بوده و دارای بیشترین و متنوع ترین رشته ها، بیشترین فارغ التحصیلان و شهرهای جهانی (۷ شهر جهانی صنایع دستی) در دنیاست. آمار صادرات صنایع دستی طی ۹ ماهه نخست منتهی به آذرماه سال ۱۳۹۶ بالغ بر ۲۰۸ میلیون دلار می باشد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۸ درصد رشد داشته است.

 گزارش مرکز آمار ایران از شاخص های عمده بازار کار در سال های ۸۴ تا ۹۵

بررسی گزارش مرکز آمار ایران از شاخص های عمده بازار کار طی سال­ های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۵، از دیگر موضوعات مورد بحث در این جلسه هیات دولت بود.

ارایه آمارهایی درخصوص ساختار جمعیت کشور، نرخ مشارکت اقتصادی و وضعیت اشتغال و بیکاری در کشور و تحولات آن در سال های اخیر، از جمله موضوعات مورد اشاره در این گزارش است.

اختصاص بیش از یک هزار میلیارد ریال اعتبار و تسهیلات بانکی برای جبران خسارات ناشی از سیل و زلزله در استان چهارمحال و بختیاری

هیات وزیران با اختصاص مبلغ ۱۲۷۰ میلیارد و ۶۰ میلیون ریال اعتبار و تسهیلات بانکی برای جبران خسارات و بازسازی تأسیسات زیربنایی و سایر بخش های آسیب دیده ناشی از سیل، زلزله و حوادث غیرمترقبه در استان چهارمحال و بختیاری موافقت کرد.

به موجب این تصمیم، مبلغ ۳۱۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال اعتبار شامل کمک بلاعوض برای بازسازی ۱۲۸ واحد مسکونی شهری به ازای هر واحد ۶۰ میلیون ریال، کمک بلاعوض برای بازسازی ۷۳۸ واحد مسکونی روستایی به ازای هر واحد ۵۰ میلیون ریال، بازسازی تأُسیسات زیربنایی خسارت دیده ناشی از سیل و حوادث غیرمترقبه و احداث و تکمیل سیل بند و ساماندهی رودخانه ها و مسیل های شهری و روستایی، کمک بلاعوض لوازم خانگی و معیشتی به ۹۹۵ خانوار به ازای هر خانوار ۲۰ میلیون ریال، تعمیر ۲۹۳ واحد مسکونی روستایی به ازای هر واحد مبلغ ۲۰ میلیون ریال و برای ۸ نفر فوت شده به ازای هر نفر ۲۰ میلیون ریال اختصاص یافت.

دولت همچنین مبلغ ۳۸۸ میلیارد و ۷۶۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت به آسیب دیدگان ناشی از سیل و حوادث غیرمترقبه استان چهارمحال و بختیاری با کارمزد ۴ درصد در مناطق روستایی و ۵ درصد در مناطق شهری اختصاص داد. این تسهیلات به منظور بازسازی ۱۲۸ واحد مسکونی شهری خسارت دیده تا سقف ۳۰۰ میلیون ریال، بازسازی ۷۳۸ واحد مسکونی روستایی تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال، تأمین لوازم خانگی و معیشتی ۹۹۵ واحد مسکونی تا سقف ۳۰ میلیون ریال و تعداد ۷ خودروی آسیب دیده تا سقف ۵۰ میلیون ریال پرداخت می شود.

هیات وزیران همچنین با پرداخت مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت برای جبران خسارات ناشی از سیل و حوادث غیرمترقبه به بخش کشاورزی در این استان با کارمزد ۱۰ درصد و بازپرداخت ۱۰ ساله به خسارت دیدگان موافقت کرد.

نرخ های حق بیمه صندوق ضمانت صادرات ایران برای کشورهای آفریقایی کاهش می یابد

با تصویب دولت، نرخ های حق بیمه صندوق ضمانت صادرات ایران برای کشورهای آفریقایی کاهش یافت.

بر این اساس، حداکثر سقف نرخ حق بیمه (کارمزد) سالانه قابل اخذ برای اعتبارات کوتاه مدت ۵/۱ درصد و برای اعتبارات میان و بلندمدت یک درصد تعیین می گردد. مابه التفاوت یارانه کارمزد (حق بیمه) تخصیصی جهت کشورهای آفریقایی که براساس تفاوت نرخ های مذکور با نرخ های این تصویب نامه محاسبه می‌ شود، توسط دولت در بودجه سنواتی صندوق منظور خواهد گردید.

صدور مجوز برگزاری نشست بین المللی زنان، صلح و امنیت پایدار

هیات وزیران با صدور مجوز برگزاری نشست بین المللی زنان، صلح و امنیت پایدار در تهران به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و بزرگداشت روز زن موافقت کرد.

محورهای این نشست شامل مواردی همچون عدالت برای زنان، توسعه صلح و پایداری امنیت، نقش زنان در فرآیند صلح و راهکارهای عملی برای بسترسازی دسترسی به صلح پایدار خواهد بود.

اساسنامه صندوق نوآوری و شکوفایی اصلاح شد

با تصویب هیات وزیران، اساسنامه صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان نهاد عمومی غیردولتی اصلاح شد.

تسویه مطالبات انتقال یافته دولت به توانیر با بدهی دولت به این شرکت

هیات وزیران با تسویه مطالبات قطعی دولت از اشخاص حقیقی و حقوقی تعاونی و خصوصی که به شرکت توانیر و شرکت تولید نیروی برق حرارتی و شرکت های دولتی تابعه آنها منتقل شده است با بدهی دولت به شرکت توانیر بابت یارانه قیمت های تکلیفی برق با تأیید سازمان حسابرسی از طریق صدور اوراق تسویه خزانه موافقت کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.