قدس: توریسم درمانی یا گردشگری سلامت یکی از پُراهمیت‌ترین و درآمدزاترین گونه‌های گردشگری و بهترین جایگزین درآمدی برای کشورهای متکی به درآمدهای نفتی است.

گردشگری سلامت در تب استانداردسازی می سوزد

قدس: گردشگری سلامت در ایران به دلیل هزینه پایین درمان و پزشکان حاذق و تجهیزات پیشرفته موردتوجه بسیاری از کشورها ازجمله کشورهای همسایه است باوجوداین به دلیل کمبود امکانات  و ورود دلالان  و موازی کاری سهم چندانی از درآمدهای ارزی نصیب ایران نکرده است.

مشکلات پیش رو

با پیش کشیدن بحث توریسم درمانی بسیاری از کلان‌شهرها ازجمله مشهد، شیراز، اصفهان، کرمانشاه و قم مدعی برخورداری از امکاناتی برای ارائه خدمات درمانی به توریست‌ها هستند؛ ادعایی که در مقایسه با سخنان متولیان بهداشت و درمان همخوانی ندارد.

تا زمانی که دلالان که هیچ تخصصی در زمینه گردشگری سلامت ندارند در عرصه حضور داشته باشند، صنعت توریسم درمانی ایران در دنیا رتبه قابل توجهی نخوهد داشتبه‌طور مثال بنا بر گفته وزیر بهداشت تعداد مشهد مقدس با توجه به خیل عظیم بیماران خارجی و حاشیه خلیج‌فارس از کمبود یک هزار تخت بیمارستانی رنج می‌برد.

بسیاری از شهروندان مشهدی که حالا در مطب‌ها و کلینیک‌ها با انبوهی از بیماران اتباع کشورهای خارجی هستند از حضور بی‌ضابطه این بیماران شکایت داشته و معتقدند که حضور این بیماران موجب شده تا بیماران ایرانی در اولویت بعدی برخی از پزشکان برای رسیدگی قرار گیرند.

بنا بر گفته شهروندان مشهدی در حال حاضر بازار دلالی در برخی از کلینیک‌ها و یا مراکز جراحی در مشهد بسیار داغ است و لذا به دلیل اینکه وجوه بیشتری از محل بیماران خارجی اخذ می‌شود لذا بسیاری از پزشکان پذیرش این بیماران را نسبت به هم‌وطنان خود ترجیح می‌دهند.

در برخی از نقاط کشور به دلیل تردد و تسهیل بازرگانان و یا گردشگران خارجی ازجمله استان سیستان و بلوچستان و یا قطب گردشگری مذهبی ایران در شهر قم شاید فرصت مناسبی برای کسب درآمد از این طریق باشد اما واقعیت این است که این شهرها خود از نداشتن بیمارستان و تخت به ازای شهروندان در مضیقه به سر می‌برند.

توریسم سلامت زیرساخت می‌خواهد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در همین راستا عنوان می‌کند: برای توسعه توریسم سلامت ظرفیت‌های مناسبی در کشور وجود دارد اما  متأسفانه به دلیل نبود یک سیاست منسجم این صنعت در کشور مغفول مانده و فرصت‌ها در حال از دست رفتن است.

محمد نعیم امینی فرد اظهار می‌کند: علی‌رغم تمامی ظرفیت‌هایی که در کشور مانند پزشکان حاذق، مراکز درمانی مناسب، جاذبه‌های کادر درمانی توانمندی وجود دارد اما کشوری مانند ترکیه در توسعه و رونق دهی به این صنعت از ما پیشی گرفته است.

وی با تأکید بر ضرورت تقویت زیرساخت‌ها برای ارائه خدمات درمانی به توریسم می‌افزاید: زیرساخت‌های جذب گردشگر باید در کشور به‌ویژه شهرهای زیارتی مانند مشهد تقویت شود به‌عنوان نمونه تقویت زیرساخت‌ها در استان سیستان و بلوچستان به دلیل اشتراکات فرهنگی که میان مردم بلوچ ایران، پاکستان، عمان، افغانستان وجود دارد می‌تواند درآمدزایی خوبی را برای کشور به همراه داشته باشد.

نیاز به احداث بیمارستان ویژه

وی با اشاره به این موضوع که برای رونق توریسم سلامت نیاز به احداث بیمارستان‌های ویژه دیده نمی‌شود ادامه می‌دهد:

در این راستا بیمارستان‌هایی باکیفیت بالابر اساس معیارها و استانداردهای جهانی در شهرهای مذهبی به‌ویژه مشهد با مشارکت بخش خصوصی باید احداث شود تا ضمن ارائه خدمات مناسب به هم‌وطنان در جهت خدمات‌رسانی به توریسم سلامت نیز نقش‌آفرینی کنند.

دلالان آفت توریسم سلامت

نماینده مردم ایرانشهر هم‌چنین با اشاره به فعالیت دلالان در این حوزه اظهار می‌کند: با برخورد سلبی نمی‌توان معضل دلالان سلامت را مدیریت کرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه فعالیت دلالان یکی از آسیب‌های جدی توریسم سلامت به شمار می‌رود، تصریح می‌کند: بلکه راهکار رفع این معضل اعتباربخشی تقویت و حمایت مناسب از شرکت‌هایی است که صلاحیت آن‌ها از سوی وزارت بهداشت و سازمان گردشگری مورد تائید است  تا به‌تدریج شاهد حذف دلالان سلامت باشیم.

زیرساخت کافی نداریم

در همین راستا یکی دیگر از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از بی‌توجهی به مقوله توریسم درمانی در کشور این سؤال را مطرح می‌کند که مگر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های لازم در جهت جذب بیماران از نقاط مختلف دنیا انجام‌شده است که حال انتظار داشته باشیم توریسم درمانی در ایران زبانزد جهانیان باشد؟

 دکتر سیامک مره صدق در این رابطه بیان می‌کند: سؤالم از متولیان امر این است که در بیمارستان‌های احداث‌شده چه امکانات قابل‌توجهی وجود دارد که باعث جذب بیمار از سایر نقاط دنیا شود؟

وی اظهار می‌کند: آیا با بیمارستان و امکانات فعلی قادر خواهیم بود نیاز توریست‌ها را مرتفع کنیم و در پی آن ارزآوری اقتصادی نیز داشته باشیم؟

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار می‌کند: این اتفاق در شرایطی در ایران می‌افتد که مقوله توریسم درمانی در دنیا از اعتبار خاصی برخوردار بوده و دارای مفهوم ارزآوری اقتصادی است، به‌گونه‌ای که بیمارستان‌های خاص توریست‌های بیمار را از بیمارستان‌های احداث‌شده برای شهروندان جدا کرده‌اند.

وی تأکید می‌کند: تا زمانی که دلالان که هیچ تخصصی درزمینهٔ گردشگری سلامت ندارند در عرصه حضورداشته باشند، صنعت توریسم درمانی ایران در دنیا رتبه قابل‌توجهی نخواهد داشت.

وی یادآور می‌شود: ابتدا باید زیرساخت‌های لازم به لحاظ دسترسی توریست‌های بیمار و حتی همراهان آن‌ها به بیمارستان، امکانات مدرن و هتل فراهم شود و درعین‌حال با ایجاد دفتر جذب توریست‌های بیمار در کشورهای هدف می‌توان دست دلالان گردشگری سلامت را از این عرصه کوتاه کرد تا بیماران خارجی به‌واسطه کیفیت بیمارستان‌ها در مراکز درمانی کشور حضور پیدا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.