کرمانشاه- با وقوع زلزله در استان کرمانشاه سیل کمک‌های مردمی به سمت این استان سرازیر شد که ترافیک منتهی در جاده‌های این استان خود گواه حس نوع‌دوستی مردم ایران بود.

مشکلات مردم زلزله‌زده نیازمند آوار برداری

قدس: در نخستین ساعات و روزهای این حادثه اسکان زلزله‌زدگان یک از مهم‌ترین نیازهایی بود که در این استان به‌ویژه در منطقه سر پل ذهاب حساسیت داشت و ارسال کانکس و توزیع چادر که خود به مسئله‌ای چالش‌برانگیز تبدیل شد عملکرد برخی از مسئولان را زیر سؤال برد.

با کاهش دمای هوا و آغاز بارش‌ها و برودت هوا مشکلات دیگری در این مناطق خودنمایی کرد و حتی جان برخی از زلزله‌زدگان را که از زلزله جان سالم به دربرده بودند اما به دلیل گازگرفتگی در چادرها گرفت.

در حال حاضر باوجود گذشت ۴۲ روز از وقوع این زمین‌لرزه حال نیازهای مردم حادثه‌دیده نیز تغییر کرده است و به‌گونه‌ای دیگر خودنمایی می‌کند.

لوازم بهداشتی و گرمایشی در اولویت نیازها

بنا بر گفته محمدرضا امیریان رئیس جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه مردم زلزله‌زده در حال حاضر نیازی به مواد غذایی ندارند  و بیشترین نیازهای آن‌ها در پتو، لوازم بهداشتی، وسایل گرمایشی، شیر خشک، زیرانداز و دارو خلاصه می‌شود.

زیرساخت های آب شرب به دلیل آنکه از بین رفته، هنوز با مشکلاتی مواجه است و بسیاری از چادرها بدون آب شرب هستند و وسایل بهداشتی و سرویس بهداشتی و حمام هنوز مورد نیاز استبرخی از زلزله‌زدگان در شهرستان سرپل ذهاب و برخی روستاهای استان کرمانشاه ـ که موفق به دریافت چادر شده‌اند ـ با سرمای شدید دست‌وپنجه نرم می‌کنند و نیازمند وسایل گرمایشی هستند. از سوی دیگر، نبود وسایل بهداشتی از قبیل حمام و سرویس بهداشتی، مشکلات جدی برای این مناطق ایجاد کرده است.

بنا بر گفته بسیاری از حادثه دیدگان که در چادرها و یا کانکس‌ها به‌صورت موقت اسکان یافتند مشهودترین مشکل مسائل بهداشتی و کمبود دستشویی و حمام سیار است که عنوان می‌شود به‌اندازه کافی ایجاد و در محلات جانمایی نشده است.

بنا بر گفته حادثه دیدگان تعداد کانتینرها و کانکس‌های سرویس بهداشتی و حمام در محله‌های شهر توزیع نامتوازن داشته و در بعضی محله‌ها مثل فولادی، میر احمد و زعفران که تقریباً با خاک یکسان شده، دستشویی و حمام سیار یا نیست یا بسیار کم است.

نظافت دستشویی‌ها یکی از مشکلاتی است که مورد اعتراض بسیاری از خانواده‌ها شده است.

هرچند که بنا بر وعده استاندار  قرار است تا ارتش وارد عمل شده و به‌زودی ۲۵۰ حمام و ۲۵۰ دستشویی سیار در شهر سرپل ذهاب احداث کند.

مشکلات بهداشتی جدی است

رئیس مرکز بهداشت سرپل ذهاب با اشاره به اینکه ارائه خدمات درمانی و بهداشتی با ایجاد و استقرار کانکس و با حضور بهورزهای معاونت بهداشت در حال انجام است بیان می‌کند: زلزله موجب خسارات فراوان به خانه‌های بهداشت و مراکز درمانی شد و تعداد ۲۰ خانه بهداشت در شهرستان سرپل ذهاب را  متأسفانه تخریب کرد.

مازیار طهماسبی در این رابطه اظهار می‌کند: در همین راستا تعداد ۲۰ خانه بهداشت نیز به تعمیرات اساسی نیاز دارند.

وی بابیان اینکه در حال حاضر به دلیل کمبود سرویس‎های بهداشتی و حمام در مناطق زلزله‎زده، بهداشت مردم در مخاطره قرارگرفته است ادامه می‌دهد: به‌ ازای هر ۲۰ نفر یک سرویس بهداشتی و به ازای هر ۵۰ نفر نیز یک حمام باید مستقر باشد که در حال حاضر سرویس‎های بهداشتی و حمام به تعداد کافی در مناطق زلزله‎زده وجود ندارد.

وام‌ها کفاف نمی‌دهد

مسئله وام‌ها یکی دیگر از اصلی‌ترین دغدغه ذهنی زلزله‌زده‌هاست. آن‌طور که مردم و اهالی می‌گویند، در شهر سرپل ذهاب، به افرادی که خانه‌هایشان به‌طور کامل تخریب‌شده چهل میلیون تومان وام می‌دهند و این مبلغ کفاف ساخت یک واحد مسکونی را نمی‌دهد. در خصوص خانه‌هایی که نیازمند تعمیر هستند هم ظاهراً حداکثر ۱۲ میلیون تومان وام داده می‌شود که باز مردم می‌گویند با آن نمی‌توان کار را به سرانجام رساند.

هوای شهر متأسفانه از طرفی به دلیل تخریب‌ها و جمع‌آوری نخاله‌ها و آواربرداری‌ها به‌شدت غبارآلود است، از طرف دیگر فاضلاب‌های چادرها و کانکس‌ها در کمپ‌های اسکان موقت، در معابر و محل تردد و عبور و مرور مردم جاری است و بنا بر گفته کارشناسان بهداشت این مسئله خصوصاً برای کودکان می‌تواند مضر باشد و آن‌ها را دچار بیماری‌های عفونی کند.

مشکلات ریزودرشت

نمایندهٔ حوزهٔ انتخابیهٔ قصر شیرین، گیلان غرب و سرپل ذهاب با اشاره به اینکه دولت ازنظر بهداشتی و درمانی، خدمات خوبی ارائه می‌دهد عنوان می‌کند: مردم این منطقه با مشکلات ریزودرشتی همراه هستند که برخی از مسئولان از زیر بار آن شانه خالی کردند.

فرهاد تجری می‌گوید: زیرساخت‌های آب شرب به دلیل آنکه از بین رفته، هنوز با مشکلاتی مواجه است و بسیاری از چادرها بدون آب شرب هستند و ناگفته نماند که وسایل بهداشتی و سرویس بهداشتی و حمام هم هنوز موردنیاز است.

وی اذعان می‌کند: در برخی مناطق سرویس‌های بهداشتی و حمام پیش‌ساخته مستقرشده است اما فقط کانکس آن گذاشته‌شده و هنوز سیستم آب آن‌ها وصل نشده و عملاً بی‌استفاده هستند.

کوتاهی خودرو ساز ها

وی با شاره به اینکه متأسفانه جهاد کشاورزی و وزیر جهاد، هیچ اقدام درخور توجهی نکرده و به‌رغم وعده‌های داده‌شده در خصوص بذر و علوفه ـ هیچ توفیقی نداشتیم می‌افزاید: این وزارت خانه تقریباً از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده است.

تجری با بیان اینکه بسیاری از خودروهای مردم در این زلزله آسیب دیده اند، گفت: قرار بود کمک هایی از سوی خودرو سازی ها و وزارت صنعت در خصوص این موضوع صورت گیرد، ولی باز هم با کمبود شدید قطعات مواجه هستیم.

وی یادآور می شود: در روزهای اول، خودروسازی ها با نشان دادن در باغ سبز وارد شدند و اعلام کردند، همکاری های لازم را انجام خواهند داد؛ اما عملا پس از گذشت زمان، هیچ کاری برای مردم انجام نداده اند.

وی می افزاید: برخی از خودروها گارانتی داشتند و فقط دو یا سه روز از زمان خرید آنها گذشته بود، ولی اکنون هم شرکت های بیمه گر و هم صنایع خودروسازی ها زیر بار تأمین خسارت نمی روند.

این نماینده مجلس در خصوص بی کیفیت بودن برخی خدمات و برخی کانکس ها نیز گفت: برخی نهادها این کانکس ها را ساخته بودند و البته کیفیت خیلی خوب و استانداردهای لازم را دارند، حال آنکه برخی کانکس ها که توسط بخش خصوصی ساخته شده یا اهدایی بودند، کیفیت لازم را نداشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.