شیراز- پدیده فرو نشست ناشی از برداشت بی رویه آب در بسیاری از استان های کشور زنگ خطری را برای مسئولان به صدا درآورده است که این مشکل در روستای سفید کوه از توابع داراب در استان فارس مجالی برای زندگی و سکونت ساکنانش نگذاشته و بسیاری از شهروندان در زیر دیوار های ترک خورده شب را به روز می رسانند.

بخت سیاه «فرو نشست» بر سر روستای کوه سفید

قدس: متاسفانه تبعات فرو نشست در این منطقه به حدی و با شدت بوده است که هیچ پروژه ای در این منطقه اجرا نمی شود.

از سال ۸۸ تاکنون هیچ برنامه عمرانی در روستای کوه سفید از توابع بخش جنت شهر اجرا نشده و این روستا با خطر نشست زمین روبه‌رو است.

در هشت سال گذشته پروژه‌های عمرانی روستای کوه سفید تعطیل شده و به دلیل گسل و رانش زمین هیچ پروژه‌ای در کوه سفید اجرا نمی‌شود. 

کوه سفید از روستاهایی است که در سیل سال گذشته خسارات بسیاری متحمل شد به طوری که بیش از ۹۰ درصد خانه‌های گلی در این روستا در جریان سیل فروریخت و نشست کرد. همچنین بخش قابل توجهی از خانه‌های آجری نیز ترک خورده یا فرو ریخته است.

 از پنج سال قبل موضوع انتقال این روستا به محل مناسب مطرح شده و مسئولان برای انتقال قول مساعد داده‌اند اما در عمل هنوز اتفاقی نیفتاده است.

در حالی که با مشاهده اولین ترک ها و شکاف های نسبتا عمیق در دیوار و سقف خانه های روستایی کوه سفید کارشناسان و مسئولان جابجایی این روستا را تنها راهکار موجود می دانستند اما تعلل در اجرایی کردن این طرح سبب شد ۸ سال مردم در ناامنی زندگی کنند . ضمن اینکه به دلیل قرار گرفتن این روستا در طرح جابجایی هیچگونه مجوز ساخت و سازی به ساکنان برای احداث بنای جدید در این روستا و یا مقاوم سازی خانه شان اعطا نمی شودو عملا خبری از ارتقای سطح زیرساخت ها و توسعه روستا نیست.

زندگی در سایه تهدید

دهیار کوه سفید در این رابطه اظهار می کند: اجرای هر گونه برنامه عمرانی از هشت سال پیش در کوه سفید تعطیل شده و از مدت‌ها قبل مقرر شده زمینی در مجاورت روستای زین‌آباد برای اهالی کوه سفید در نظر بگیرند اما با وجود پیگیری انجام شده هنوز برای انتقال روستا به مکان جدید اقدام جدی انجام نشده است.

 علی دیانت با اشاره به اینکه اهالی روستا برای دوری از خطرات احتمالی راه چاره را در مهاجرت دیده‌اند، بیان می‌کند: پس از گذشت پنج سال از تصمیم‌گیری برای انتقال روستا، هنوز مراحل جابه‌جایی انجام نشده است و ۱۳۵ خانوار اهل کوه سفید به دلیل مشکلات موجود به داراب مهاجرت کرده و در آنجا ساکن هستند.

 وی خاطرنشان می‌کند: در جریان سیل سال گذشته ۱۳۰ خانه در روستای ما تخریب شد و با توجه به بسته بودن پروژه‌های عمرانی در کوه سفید، این رکود اهالی روستا را دچار زیان‌های بسیار کرده است.

دهیار کوه سفید با اشاره به شرایط ناهنجار این روستا در روند سیل و عدم بازسازی خانه‌های تخریب شده می‌گوید: علاوه بر خانه‌های گلی که در جریان سیل سال گذشته تخریب شده، در حال حاضر نیز فرو ریختن خانه‌های موجود، اهالی را تهدید می‌کند. 

مقدمات جابجایی روستا فراهم شده است

به دلیل بروز ترک در دیوارها و خانه های اهالی روستای کوه سفید شهرستان داراب فرماندار این شهرستان خواستار تسریع در جابه جایی این روستا است و می گوید: مقدمات این جابجایی فراهم شده است.

عبدالرضا قاسمپور در این رابطه اظهار می کند: بر اثر برداشت های بی رویه آب و تداوم خشکسالی پدیده فرونشست زمین در این روستا کاملا مشهود است، دیوار و سقف خانه ها شکاف برداشته و حتی برخی اماکن روستایی بیم فروریختن دارد، به همین علت از حدود پنج سال پیش دستگاه های خدمات رسان ادامه خدمات توسعه روستایی در این روستا را متوقف کرده اند و جابه جایی روستا قطعی است.

وی ادامه می دهد: این ترک ها به دلیل فرونشست زمین در منطقه کوه سفید است و تاسیسات و خدمات روستایی انجام شده نیز در معرض تهدید و خطر قرار دارد.

وی  اذعان می کند: زمین مناسب برای جابه جایی این روستا انتخاب شده و منتظر تصویب موضوع در شورای توسعه و برنامه ریزی استان فارس هستیم .

وی عنوان می کند: برای انتقال این روستا به محل جدید زمین مناسبی به مساحت ۱۵ هکتار انتخاب شده و مطالعات زمین شناسی و توافق اولیه همه نهادها و دستگاه های مسئول نیز اخذ شده است.

قاسمپور همچنین می گوید: زمین جدید در فاصله هشت کیلومتری داراب به سمت جنت شهر قرار دارد ، مساحت زمین نخست که برای انتقال این روستا در نظر گرفته شده بود ۱۰ هکتار بود اما چون روستاییان ابراز داشتند که فرزندان آن ها و افرادی که قبلا از روستای کوه سفید مهاجرت کرده اند نیز مایلند که به روستا بازگردند پنج هکتار به محدوده زمین جدید افزوده شده است.

فرماندار داراب با بیان اینکه پیگیری های متعدد برای اخذ موافقت ها و جابه جایی دکل های فشار برق قوی برای جانمایی زمین و اختصاص آن به روستای جدید کوه سفید صورت گرفته است ادامه می دهد: همه این موارد برای حفظ ایمنی زندگی مردم و افزایش رضایتمندی آن ها انجام شده اکنون نیز مردم این روستا از جابه جایی استقبال می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.