خلخال-شهرستان خلخال در جنوبی ترین منطقه استان اردبیل در همسایگی استان های آذربایجان شرقی ، زنجان و گیلان واقع شده است.

چشم انتظاری تفرجگاه «اندبیل» تمامی ندارد

قدس: تفرجگاه اندبیل، چشمه های ازناو و میرعادل ، آبشار ، قلعه کیلوان ، کاروانسرای چنارلق ، کاروانسرای شاه عباسی ، پل تاریخی پردیس و بنای چهار گوش از مناطق گردشگری شهرستان خلخال است که روستای اندبیل در این بین شهرت قابل توجهی دارد.

روستای اندبیل خلخال یکی از روستاهای هدف گردشگری استان اردبیل است و با داشتن بوته‌زارهای جنگلی ازگونه‌های بلوط ارس به علت واقع شدن در نزدیکی چشمه «میر عادل بلاغی» و چشمه سارهای پرآب همه ساله پذیرای هزاران نفر مسافر و گردشگر است.

در فاصله ۶ کیلومتری خلخال بالاتر از روستای اندبیل همچنین جنگل بلوطی است که به صورت تفرجگاه مورد استفاده قرار می گیرد .

روستای اندبیل دارای سابقه طولانی سکونت است و در شیبی ملایم استقرار یافته و کوچه‌های پیچ در پیچی دارد، که نهر آب از میان آن‌ها می‌گذرد.

جنگل‌های بلوط و «ممرز» و بوته‌های تمشک ونسترن که به صورت متراکم در شمال روستا گسترده شده‌اند یکی از جلوه‌های بسیار زیبای طبیعی روستا به شمار می‌روند.

چشمه بیله دیر، با اب ذلال ودائمی که از ارتفاعات بنات سرچشمه می‌گیرد طراوت وزیبائی خاصی به منطقه بخشیده است و به تفرجگاهی برای گردشگران تبدیل شده است.

پروژه ای که ابتر ماند

یکی از مهمترین پروژه های توسعه گردشگری در این منطقه تله کابین اندبیل است که سال ها با وجود تملک اراضی و قول های مسئولان بدون تکلیف مانده است.

در حالی که بیش از یک دهه ازعملیات اجرایی تله کابین منطقه گردشگری «اندبیل» خلخال گذشته اما این پروژه هیچ سرانجامی نداشته و همچنان در ایستگاه تاخیر متوقف مانده است.

این طرح که گفته می شود به دلیل عدم اجرا و تاخیر طولانی مدت و آسیب به دستگاه های خریداری شده که از سال ۷۶ در این محل انبار شده است، بیش از هفت میلیارد ریال خسارت دیده و این روند همچنان ادامه دارد.

انتظار ناتمام

با وجود اینکه فریدون بابایی فرماندار خلخال در نشست  با فعالان صنعت گردشگری مدعی شد بهره برداری از راه های جدید و بهسازی و مرمت راه های ارتباطی قبلی صنعت گردشگری در این شهرستان متحول شده و در سال های اخیر رونق خاصی گرفته است اما بخشدار مرکزی در همایش شوراهای اسلامی به گونه ای دیگر سخن گفته  و از بلاتکلیفی پروژه های گردشگزری و نبود زیر ساخت های لازم در این منطقه ابراز نارضایتی و گلایه کرد.

پروژه های اجرای تله کابین، پل معلق ، اتوبوس هوایی، زیپ لاین و قصر چوبی از جمله طرح های پیشنهادی سرمایه گذاران است که تاکنون و به دفعات مکرر در نشست های مختلف عنوان ولی اقدامی برای اجرای آن نشده است.

کمبود امکانات

بخشدار مرکزی خلخال در همین رابطه و در همایش روسای شوراهای اسلامی بخش مرکزی خلخال اظهار کرد: یک سال پیش

پروژه های توسعه گردشگری درمنطقه «اندبیل» سال ها با وجود تملک اراضی و قول های مسئولان بدون تکلیف مانده استبرای حل این موضوع و تعللی که پیمانکار و سرمایه گذار در این پروژه داشتند لذا از مجری طرح سلب مسئولیت و خلعیت شد.

احمد قنبری اظهار کرد: با وجود اینکه مجری طرح از اجرای این طرح و به دلیل زمان بر شدن اجرای تعهدات از اجرای طرح خلع شد اما بنا بر پیشنهاد مرکز استان باری دیگر ادامه کار و پروژه به این سرمایه گذار واگذار شد.

وی بیان کرد: اما با این  وجود به علت تعلل سرمایه گذار بخش خصوصی در اجرای پروژه گردشگری تفرجگاه اندبیل این منطقه نمونه گردشگری شهرستان همچنان در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارد.

وی افزود: پس از گذشت پنج سال از واگذاری ۱۱ هکتار از اراضی ملی تفرجگاه اندبیل خلخال به سرمایه گذار بخش خصوصی جهت ایجاد امکانات گردشگری در این منطقه زیبا و نمونه گردشگری به دلیل تعلل سرمایه گذار در اجرای پروژه این تفرجگاه همچنان فاقد امکانات رفاهی و تفریحی مورد نیاز گردشگران است.

قنبری عنوان کرد: برخلاف تفرجگاه اندبیل با پایان یافتن فاز اول پروژه گردشگری و ایجاد زیرساخت های گردشگری و برخی از امکانات رفاهی و تفریحی در تفرجگاه «ازنا»و«خلخال» از سوی بنیاد مسکن استان اردبیل تاکنون ۲۰ سرمایه گذار بزرگ برای ایجاد امکانات گردشگری از جمله احداث تله کابین ، زیپ لاین ، اتوبوس هوایی و سایر امکانات مورد نیاز گرشگران اعلام آمادگی کرده اند.

ظرفیت مغفول

نماینده شهرستان های کوثر و خلخال در این رابطه با ابراز نارضایتی از روند اجرای پروژه های گردشگری در این منطقه اظهار می کند: اجرای تله کابین سال هاست که به درازا کشیده شده و به یک دغدغه تبدیل شده است.

وی با اشاره به این موضوع که در جنوب استان ظرفیت های مناسبی برای بهره برداری و درآمد زایی وجود دارد بیان می کند: مردم منطقه با مراجعه به دفاتر نمایندگان خواستار رسیدگی به این موضوع هستند و از موکل خود در مجلس شورای اسلامی برای حل این موضوع توقع دارند لذا از آن جا که زمین مورد نیاز برای اجرای طرح های گردشگری تامین شده است لذا باید مجری طرح در این کار تسریع لازم را در دستور کار قرار دهد.

وی اذعان کرد: متاسفانه استفاده درستی از ظرفیت گردشگری کوثر و خلخال طی سال های گذشته صورت نگرفته است و در این راستا ضروری است که مسئولان و متولیان با جدیت بیشتری این مقوله را مد نظر قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.