قدس: بنا بر گفته مسئولان منطقه آزاد ماکو با توجه به موقعیت خاص و هم‌مرزی با کشور ترکیه و جمهوری خودمختار نخجوان، وجود آب‌های گرم معدنی برای آب‌درمانی و همچنین تقویت و بهبود زیرساخت‌ها و امکانات پزشکی و درمانی موجود می‌تواند به‌عنوان قطب گردشگری سلامت مطرح باشد.

درد زیرساخت‌های «ماکو»  درمان می‌خواهد

قدس: این ادعا در حالی مطرح است که متأسفانه به دلیل کمبود در بخشی از خدمات درمانی مردم این منطقه با بسیاری کمبودها روبرو بوده و لذا برای تبدیل به قطب گردشگری ابتدا باید زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی را تقویت کرد.

هرچند که وجود منطقه آزاد نویدبخش توسعه در این منطقه است اما واقعیت این است که بسیاری از مشکلات ازجمله کمبود فضای آموزشی، مدارس کانکسی، عدم وجود برخی امکانات درمانی ازجمله دستگاه سی‌تی‌اسکن و یا دیالیز مردم را با برخی مشکلات روبرو کرده است.

مشکلات بهداشتی و درمانی

از سال ۹۳ پروژه احداث بخش دیالیز در زمینی به مساحت ۵۰۰ مترمربع توسط خیران ماکویی آغازشده اما باوجوداینکه این پروژه بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است اما متأسفانه به دلیل کمبود اعتبار این پروژه با رکود مواجه شده و بسیاری از مردم چشم‌انتظار حمایت و کمک‌های منطقه آزاد نشستند.

رئیس شبکه بهداشت ماکو  در همین رابطه بابیان اینکه بیمارستان فجر ماکو از پیشرفت خوبی  برخوردار بوده است می‌افزاید: در این شهر با کمک خیرین شهرستان یک ساختمان دیالیز احداث شد که متأسفانه بنا به دلایلی این پروژه نیمه‌تمام متوقف‌شده است.

فرید میثمی با اشاره به کمبودهای تنها بیمارستان شهرستان ماکو می‌گوید: حضور و نقش خیرین در ساخت بیمارستان جدید بسیار چشمگیر بود زیرا با پیشرفت آمار جمعیت در آینده نزدیک یک بیمارستان جوابگوی مراجعه‌کنندگان نخواهد بود.

وی با اشاره به این موضوع که بهداشت در شهر و به‌ویژه روستاها به دلیل رابطه مستقیم با سلامت مردم باید در اولویت قرار گیرد اظهار می‌کند: تأمین بهداشت منطقه یک اصل مهم هست که باید مسئولین ادارات با تأمل و همکاری در حل مشکلاتی که سبب‌ساز به خطر افتادن سلامت مردم شهرستان‌ها می‌گردد تلاش کنند.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب جمع‌آوری فاضلاب شهر ماکو بر رفع معضل فاضلاب  کاشانه‌های مسکن مهر این شهر تأکید کرده و می‌افزاید: نامناسب بودن کشتارگاه‌های شهرهای منطقه، کمبود مربیان بهداشت در مدارس، قطعی آب شرب برخی روستاها و نامناسب بودن سرویس‌های بهداشتی تنها بخشی از مشکلاتی است که بهداشت را تهدید می‌کند.

کمبود تخت‌های بیمارستانی

رئیس بیمارستان فجر ماکو نیز بابیان اینکه آمار مراجعه‌کنندگان به کلینیک‌های این بیمارستان بسیار قابل‌توجه و خارج از حد انتظار و امکانات است اظهار می‌کند: به‌طور مثال تعداد ۱۱ هزار نفر همه‌ساله به بخش سونوگرافی این بیمارستان مراجعه می‌کنند که خارج از ظرفیت و پاسخ‌گویی است.

پروژه احداث بخش دیالیز با وجوداینکه این پروژه بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است اما به دلیل کمبود اعتباربا رکود مواجه شدهعلی جبار پور اظهار می‌کند: حتی دستگاه سی‌تی‌اسکن به دلیل قدمت کارایی لازم را نداشت و خدمات قابل قبولی ارائه نمی‌کرد که برای رفع این مشکل خریداری یک دستگاه سی‌تی‌اسکن جدید توسط یک خیر و با همکاری یکی از سازمان‌ها در دستور کار قرار گرفت.

وی بابیان اینکه بخشی از خدمات درمانی مانند آی.سی.یو و همچنین سی.سی.یو نیاز مبرم و جدی این بیمارستان بوده و برای نجات جان بیماران بسیار حیاتی محسوب می‌شود ادامه می‌دهد: اما متأسفانه بخش آی.سی.یو این بیمارستان با حجم بیماران و تعداد مراجعه‌کنندگان همخوانی نداشته و نیازمند توسعه و افزایش تخت است.

وی اظهار می‌کند: هزینه خریداری و تجهیز تخت آی.سی.یو بسیار گران و با بودجه‌های درمانی تخصیص‌یافته همخوانی ندارد لذا کمک خیران و همچنین مساعدت‌های دولتی باید به کمک بهداشت و درمان بیاید.

وی همچنین با اشاره به سفر وزیر بهداشت به این منطقه اظهار می‌کند:  در این سفر کمبود و نیاز به ام.آر.آی مطرح شد که امیدواریم مساعدت‌های لازم برای تأمین تجهیزات بیمارستانی در دستور کار ایشان قرار گیرد.

وی ادامه می‌دهد: تعداد ۱۵۰ تخت در بیمارستان فجر ماکو داریم که با توجه به نیاز منطقه نیازمند  توسعه و افزایش است.

وی همچنین با اشاره به ساخت کلینیک تخصصی دیگر در محدوده بیمارستان فجر ماکو یادآور می‌شود: برنامه‌های متعددی برای تأمین نیازهای بیماران در دستور کار قرار دارد.

کمک منطقه آزاد کفایت نمی‌کند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو بابیان اینکه نیاز است تا امکانات درمانی در ماکو ایجاد شود بیان می‌کند: مردم ماکو نباید به دلیل بیماری رنج سفر به شهرهای دیگر یا مرکز استان را متحمل شوند.

حسین فروزان بابیان اینکه تأمین زیرساخت‌های درمانی در این منطقه اولویت دارد ابراز می‌کند: راه‌اندازی مرکز دیالیز و همچنین تأمین دستگاه‌های تخصصی ازجمله سی.تی.اسکن یا ام.آی.آر از نیازهای اولویت‌دار مردم این منطقه است.

وی با اشاره به اینکه منطقه آزاد برای حمایت و کمک به تکمیل زیرساخت‌ها از هیچ کمکی دریغ نورزیده است ادامه می‌دهد: در همین رابطه به‌منظور خریداری دستگاه سی‌تی‌اسکن به مبلغ ۲۲ میلیارد ریال، واگذاری زمین برای احداث خانه‌های بهداشت، کمک‌های مالی برای رفع نواقص حوزه سلامت انجام‌شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو بابیان اینکه تا حد توان کمک برای راه‌اندازی بیمارستان ماکو شده است بیان می‌کند: با این‌حال ۴۵۰ میلیون تومان برای تکمیل بخش دیالیز بیمارستان فجر ماکو،مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان برای خرید تجهیزات کلینیک تخصصی پوست،مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان بایت تجهیز بخش طب فیزیک بیمارستان و هم‌چنین مبلغ  ۱۵۰ میلیون تومان به‌منظور تکمیل بخش مغز و اعصاب نیاز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.