اراک- شهر صنعتی اراک مدت هاست که به سختی آسمان آبی را مشاهده می کند و در طی ماه گذشته بار ها کارش به تشکیل جلسه اضطراری و تعطیلی مدارس کشیده شده است.

صنایع اراک دود می کند

قدس: در حالی که آلودگی هوا همچنان رو به افزایش است و جدی‌ترین راهکار کاهش آلاینده‌های ناشی از احتراق وسایل نقلیه دیزلی، نصب «فیلتر جاذب دوده» است اما قانون نصب فیلتر دوده که مهرماه ۹۵ ابلاغ شد و خودروسازان مکلف به نصب این قطعه کنترل کننده آلودگی شدند همچنان در حالت تعلیق قرار دارد.

 به موجب قانون سازمان محیط زیست به نظارت و بازرسی خط تولید دیزل‌ها موظف شده است اما این مصوبه دولتی در اجرا با فراز و نشیب هایی مواجه شد که اجرای آن را در هاله‌ای از ابهام قرار داده و با گذشت بیش از یک سال از ابلاغ این قانون، که به منظور کاهش آلودگی هوا به تصویب و تأیید رسیده بود، اثرگذاری لازم را نداشته است و سازمان محیط زیست تاکنون توضیحی در این باره نداده است. به‌ طور حتم اجرایی شدن این قانون می‌تواند تا حد زیادی به کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها منجر شود.

صنایعی که دود تولید می کنند

با وجود اینکه همیشه انگشت اتهام در شهرها به سمت خودرو ها بلند است اما در استان مرکزی باید قسمت اعظمی از این اتهامات را به صنایع نسبت داد.

نیروگاه حرارتی شازند برق ۲ استان  مرکزی و لرستان را تامین می کند و به دلیل سهیمه بندی مجبور به استفاده مازوت به جای گاز طبیعی استدر همین رابطه استاندار استان مرکزی صنایع را یکی از منابع آلودگی عنوان می کند و می گوید: در راس آنها شرکت آلومینیوم قرار دارد.

سید علی آقازاده می گوید: درواقع تهدید ما بیشتر از صنایعی است که در داخل خود اراک قرار دارند که با توجه به قول‌هایی که شرکت ایرالکو در یکی دو سال اخیر داشته باید به تعهدات خود عمل کند و به سهم خود پیگیر صنایعی که آلایندگی دارند به‌ویژه در شهرهای بزرگ مثل اراک و ساوه هستیم.

وی اظهار می کند: در این راستا  شرکت ایرالکو باید تعهدات خود را اجرایی کنند تا شاهد کاهش آلودگی هوا باشیم.

شازند دود می کند

نیروگاه حرارتی شازند درحال حاضر باتولید ۱۳ مگاوات، برق ۲ استان  مرکزی و لرستان را تامین می کند و به دلیل سهیمه بندی مجبور به استفاده مازوت به جای گاز طبیعی است و این موضوع خود به آلودگی هوای اراک دامن می زند.

سوخت مازوت نیروگاه حرارتی شازند یکی از چالش های اصلی زیست محیطی برای این شهر بوده است هر چند مدتی است که طبق تاکید رئیس جمهوری و مسئولین استانی این نیروگاه دیگر اجازه استفاده از سوخت مایع مازوت را ندارد اما ظاهرا این پایان ماجرا نیست.

آبان ماه سال گذشته عزیز فیلی معاون هماهنگی عمرانی استانداری مرکزی در جلسه کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی شهر اراک گفته بود: براساس مصوبه سفر اخیر رئیس جمهور به استان مرکزی نیروگاه شازند مجاز به استفاده از سوخت مایع مازوت نیست، حتی اگر این نیروگاه به تعطیلی کشیده شود.
وی تاکید کرده بود: شرکت گاز و فرمانداری شازند موظف هستند به هر شکل ممکن سوخت گاز مورد نیاز نیروگاه را تامین کنند و نیروگاه حتی برای یک ساعت هم حق استفاده از سوخت مازوت را ندارد.
آنچه به نظر می رسد این است که نیروگاه حرارتی این روند را در پیش گرفته است و در بیشتر سال از سوخت گاز استفاده می کند اما به دلیل سهیمه کمتر از نیاز با سرد شدن هوا نیروگاه مجبور به استفاده از سوخت مازوت و بازگشت به همان چرخه تولید دود است.

حکایت هم چنان باقی است

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در این رابطه اظهار می کند: یکی از معضلات اصلی کلانشهر اراک آلایندگی هوا است و با توجه به مصوبات ریاست جمهوری در سفر به استان مرکزی نیروگاه شازند در هیچ یک از ایام سال نباید سوخت مازوت استفاده کند. علی اکبر کریمی اظهار می کند: این درحالیست که مصرف سوخت مازوت در نیروگاه شازند قطع نشده اما خوشبختانه به حداقل مصرف رسیده است.

وی با تاکید بر ضرورت خروج سوخت مازوت با همکاری وزارتخانه های نفت و نیرو از چرخه نیروگاه شازند ادامه می دهد:هدف از جایگزینی کامل سوخت گاز با مازوت برای نیروگاه شازند به منظور به حداقل رساندن آلودگی هوا در اراک و شازند بوده و این مهم برای حفظ سلامت مردم این مناطق باید به طور کامل رعایت شود.

وی معتقد است: در تعیین سهم شهر اراک از عوارض آلایندگی برخی صنایع انحراف رخ داده و به منظور تحقق مطالبه برحق مردم این شهر باید طبق قانون عمل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.