کاشان- عبور خط انتقال پساب از منطقه مسکونی و تاریخی نوش آباد به منظور رساندن آب به کارخانه فولاد در طی هفته های گذشته موجب اعتراض بسیاری از شهروندان کاشانی و نوش آبادی شده است.

اعتراض شهروندان کاشان به فروش پساب تصفیه خانه بالا گرفت

قدس: شهروندان کاشانی و همچنین نوش آبادی با امضای طوماری بلند نسبت به فروش پساب کاشان به شرکت فولاد کویر معترض بوده و خواهان رسیدگی مسئولان به این موضوع  هستنذ و مهمترین دغدغه خود را  مشکلات زیست محیطی اعلام می کنند.

از طرفی بسیاری از شهروندان کاشانی خواستار این موضوع هستند که این پساب به جای فروش به شرکت فولاد کویر توسط شهرداری کاشان خریداری و برای آبیاری فضای سبز استفاده شود.   

پساب خریداری شده شهر کاشان توسط شرکت فولاد کویر که قرار است با گذر از منطقه مسکونی نوش آباد به فولاد کویر و این صنعت آب بر منتقل شود حال موجب نگرانی شهروندان شده زیرا آن ها بر این باورند که این پساب ممکن است بستر ساز انواع بیماری ها در حین انتقال شود.  

مخالفت مردم نوش آباد

رییس شورای اسلامی شهر نوش آباد در همین رابطه ابراز می کند: شرکت فولاد کویر در سال های گذشته با هدف محرومیت زدایی و توسعه  اشتغال در آران و بیدگل شروع به کار کرد اما امروز موجب نگرانی و تهدید امنیت شهروندان شده است.

عبور خط انتقال پساب از منطقه مسکونی نوش اباد به منظور رساندن به شرکت فولاد کویر موجب اعتراض بسیاری از شهروندان کاشانی و مردم نوش اباد شده استابوالفضل رافعی اظهار می کند: شرکت فولاد کویر یک صنعت متکی بر آب است و برخلاف شرایط جغرافیایی در منطقه کویری ساخته شده ولی با توجیه کمبود منابع آبی مورد نیاز، اقدام به خرید پساب فاضلاب از تصفیه خانه کاشان کرده است.

به گفته وی خط انتقال پساب فاضلاب با عبور از اراضی منابع طبیعی بدون مصوبه شورای اسلامی شهر از منطقه مسکونی نوش آباد و حریم خصوصی می گذرد که بخشی از آن به صورت روباز خواهد بود که منجر به اعتراض شهروندان شده است.

رییس شورای اسلامی شهر نوش آباد تاکید می کند: با توجه به اهمیت حفظ منابع طبیعی و محیط زیست و امنیت شهروندان، طومار اعتراض شهروندان و فعالان زیست محیطی به مسئولان مربوط تقدیم شده است تا با مسئولیت پذیری شایسته دولت تدبیر و امید نسبت به پیگیری موضوع اقدام مدبرانه داشته باشند.

رافعی تصریح می کند: کوتاهی مسئولان و مصاحبه های جنجالی و ناقص مقامات مثل رییس اداره محیط زیست آران و بیدگل، نه تنها به حل موضوع کمک نمی کند بلکه باعث تحریک مردم می شود.

رییس شورای اسلامی شهر نوش آباد تاکید می کند: ما به عنوان نماینده مردم، خواسته شهروندان را از مسیر قانونی پیگیری می کنیم و لیکن مسئولیت بی توجهی به این درخواست ها بر عهده مسئولانی است که از وظیفه خود به هر دلیل کوتاهی می کنند.

اعتراض سازمان های مردم نهاد

فروش پساب به شرکت فولاد کویر همچنین موجب شده تا سازمان های مردم نهاد نیز دست به قلم شده و اعتراض خود را طی نامه ای با ده ها امضاء اعلام کنند.

نماینده سازمان‌های مردم نهاد کاشان از امضای طومار شهروندان کاشان به وزیر نیرو در اعتراض به فروش پساب تصفیه خانه این شهر خبر می دهد.

خسرو اعتماد می گوید: فروش پساب تصفیه خانه باعث از بین رفتن سفره‌های آب زیرزمینی دشت کاشان خواهد شد.

وی تصریح  می کند: دشت کاشان، طی چهار دهه اخیر به عنوان دشت ممنوعه و بحرانی معرفی شده است و موضوع تامین آب، این منطقه استراتژیک به عنوان اصلی‌ترین و مهمتین دغدغه مردم و مسئولان مطرح است.

وی می افزاید: کاشان در بحران شدید کم آبی قرار دارد و نباید منتظر آب میان حوزه‌ای باشد لذا مدیریت آب‌های شیرین موجود و استفاده بهینه از آب و پساب می‌تواند راهکار موثری برای مقابله با بحران کم آبی باشد.

به گفته وی، امضا کنندگان این طومار خواستار شده‌اند که سازمان آب و فاضلاب کاشان به جای فروختن پساب تصفیه خانه فاضلاب، آن را در اختیار شهرداری کاشان قرار داده تا به مصرف فضای سبز شهری برسد زیرا این اماکن از چاه‌های آب شیرین منطقه کاشان آبیاری می‌شود.

اعتماد اظهار می کند: در بخش پایانی این نامه آمده است که شهرداری کاشان، تقبل کرده به ازای هر مقدار پساب تصفیه شده که از طرف سازمان آب و فاضلاب در اختیارش قرار می‌گیرد، چاه آب شیرین در اختیار سازمان آب و فاضلاب قرار دهد.

خطری متوجه شهروندان نیست

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آران و بیدگل در همین رابطه اطمینان خاطر داده است که طرح انتقال پساب جای هیچ گونه نگرانی نداشته و در اجرای این طرح استانداردهای زیست محیطی رعایت شده است.

الهیار دولتخواه با بیان اینکه  آزمایش هایی روی نمونه پساب خروجی تصفیه خانه در کاشان صورت گرفته است که نمونه مشکلی نداشته و با استانداردهای محیط زیستی همخوانی دارد عنوان می کند: مسیر انتقال پساب کاشان به مجتمع کویر آران و بیدگل نیز کارشناسی شده و خط انتقال به طور کامل بسته و در عمق زمین قرار دارد و به هیچ وجه در دسترس نیست.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آران و بیدگل بیان می کند: طرح انتقال پساب حتی گزارش توجیهی هم داشته و شرکت فولاد کویر با اجرای این طرح قطع استفاده از آب های زیرزمینی را دنبال می کند.

وی عنوان می کند: مردم پساب را با فاضلاب برابر می دانند اما در واقع پساب، فاضلاب تصفیه شده می باشد که مانند آب معمولی هیچ رنگ و بویی ندارد و به حد استاندارد رسیده است.

دولتخواه با انتقاد از انتشار برخی مطالب در شبکه های مجازی در این زمینه عنوان می کند: انتقال این پساب وابستگی شرکت فولاد کویر به دیگر منابع آبی را کاهش خواهد داد و جای نگرانی وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.