۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷
کد خبر: 591693

اهواز_برگه های تقویم هجری شمسی را که ورق می زنید یک روز از آن چهارشنبه آخر سال است، چهارشنبه سوری یعنی جشن چهارشنبه پایان سال یا شب چهارشنبه سرخ، این مراسم نخستین جشن از مجموعه جشن‌ها و مناسبت‌های نوروزی ایرانی هاست.

شب جبران ناپذیر آخر سال

قدس آنلاین_گروه استانها_حدیث کریمی؛ بر اساس آیین باستانی ایرانی در شب چهارشنبه سوری، آتش بزرگی بر پا می‌شود، مردم از روی آتش می‌پرند و با گفتن «زردی من از تو، سرخی تو از من»، زردی، بیماری و مشکلات شان را به دست آتش می‌سپارند و به جای آن سرخی، گرما و نیرو را از آتش می‌گیرند.

همچنین قدمت این جشن و آیین چهارشنبه سوری، در تاریخ کهن ایران، که حتی در شاهنامه فردوسی نیز اشاراتی هر چند کوچک به آن شده است، به طور کامل مربوط به زرتشتیان نمی‌شود چرا که آن‌ها پریدن از روی آتش را عملی زشت، مکروه و ناپسند می‌دانند، در این روز نیز آیین هایی همچون برافروختن آتش، کوزه نو، آجیل مشکل‌گشا، فالگوشی و قاشق‌زنی اجرا می شود.

مردم استان خوزستان نیز همانند سایر اقوام در سراسر ایران این روز را به جشن و پای کوبی می گذرانند اما کسانی هستند که شیرینی این شب را برای خود، خانواده هایشان و اطراف شان تلخ می کند، تلخی که یک عمر با آن ها به یادگار می ماند.

مریم ایزدی  زن میانسالی است که در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین در ارتباط با سوختگی فرزندش در چهارشنبه سوری سال گذشته می گوید: با توجه به اینکه چند روز مانده به چهار شنبه سوری از رسانه های مختلف از جمله تلویزیون تصاویری از افرادی که در این شب دچار سوختگی یا قطع عضو می شدند مشاهد کرده ام یکی از دغدغه های من این بود که فرزندانم در آن شب جایی نروند.

این مادر که وقتی یاد آن شب می افتد هنوز اشک هایش سرازیر می شود ادامه می دهد: متاسفانه بالاخره پسرم به پیشنهاد دوستانش برای شادی به کوچه خودمان رفت اما نمی دانم چه شد که یک مواد محترقه به زیر پاش افتاد و او را راهی بیمارستان کرد، هر وقت پایش را می بینم ناخدا آگاه تنم به لرزه در می آید که نکند امسال هم جوانان و فرزندان خانواده های دیگری مبتلا به این مشکل شوند.

این مادر به خانواده ها توصیه می کند: مراقب فرزندان خود باشید چرا که این آسیب ها جبران ناپذیر است و سلامتی خیلی از آنان برگشتی ندارد، شاید هم خدای نکرده فرزندانمان را برای همیشه به خاطر یک شب خوشی از دست بدهیم.

عابرین و تماشاچیان بیشترین مصدومین مراسم چهارشنبه سوری 

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی اهواز با اشاره به اینکه از یک روز قبل از چهار شنبه سوری تا یک روز بعد از این مراسم تمام ایستگاه های عملیاتی آتش نشانی در حال آماده باش صددرصد بوده اند، اظهار می کند: در این فاصله زمانی مجموعه اقداماتی که انجام داده اند شامل اطفا حریق خار و خاشاک، زباله ۱۴مورد، لاستیک ۶مورد، مسکونی ۴ مورد و سایر آتش سوزی ها  ۴ مورد بوده است، همچنین در این شب ۱۵ ایستگاه آتش نشانی در سطح شهرستان اهواز در آماده باش بوده اند و امدادرسانی به ۴ مصدوم از سوی آتش نشانی انجام شد.

آتش پاد علی تراب پور در ارتباط با توصیه های ایمنی ویژه چهارشنبه سوری می گوید: مردم در صورت بروز آتش سوزی یا هرگونه حادثه با حفظ خونسردی بی درنگ کودکان و افراد مسن را از محل حادثه دور کنند و با سامانه ۱۲۵ تماس بگیرند، از نگهداری مواد قابل اشتعال از جمله نفت و بنزین و... در منزل خودداری کنند، توجه داشته باشند، مواد محترقه در کنار وسایل گرمازا، در هوای گرم، در دست یا جیب افراد به صورت خود به خود منفجر می شوند و از قرار دادن ظروف تحت فشار از جمله کپسول های اسپری مانند حشره کش ها و رنگ بر روی آتش خودداری شود.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی اهواز در ادامه این توصیه ها با اشاره به اینکه  مردم از شکستن یا بریدن شاخه های درختان برای برافروختن آتش بپرهیزند، ادامه می دهد: به خاطر داشته باشید همواره استفاده نادرست و بی رویه از وسایل آتش بازی و روشن کردن آتش های بزرگ می تواند زمینه ساز بروز حوادث ناگواری باشد، جوانان از روشن کردن آتش و استفاده از مواد محترقه و فشفشه در پارکینگ ساختمان جدا بپرهیزند، والدین مراقب اعمال و رفت و آمد فرزندان خود باشند و به آنها جهت پرهیز از روشن کردن آتش و ترقه بازی و ساخت مواد منفجره دست ساز هشدار دهند، همیشه در مواقع آتش بازی جهت اطفاء حریق کپسول خاموش کننده دستی یا آب در دسترس باشد و هنگام پریدن از روی آتش یکدیگر را هل ندهند.

این مقام مسئول تصریح می کند: کودکان و نوجوانان از اقشار آسیب پذیر هستند استفاده از این مواد توسط آنان خطرات جدی به همراه داشته وسلامت آنان را به خطر می اندازد، از ریختن مایعات قابل اشتعال (نفت، بنزین) به روی آتش خودداری کنند، از روشن کردن آتش در وسط خیابان و مسیر تردد خودروها جدا بپرهیزند، برای خاموش کردن مایعات قابل اشتعال (بنزین) از آب استفاده نکنند، بزرگترها فرزندانشان را در تهیه وسایل آتش بازی بی خطر و مفرح همراهی کنند، از روشن کردن آتش زیر درختان و نزدیک خودروها، از پرتاب مواد منفجره بر روی آتش خودداری کنند.

علی تراب پور خطاب به مردم اهواز اذعان می کند: مردم خیابان ها را برای عبورخودروهای امدادی مانند آتش نشانی، آمبولانس و ... مسدود نکنند، از پرتاب مواد محترقه جلوی پای عابرین خود داری کرده و همچنین پس از پایان مراسم در نظافت محله با پرسنل شهرداری همکاری کنند.

او تاکید می کند: بخش عمده ای از آمار مصدومین متعلق به عابرین و تماشاچیان مراسم چهارشنبه سوری هستند.

چهارشنبه سوری سال گذشته ۵۹ مصدوم برجای گذاشت

مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار می کند: سال گذشته کل مصدومین چهارشنبه سوری در حوزه علوم پزشکی اهواز، دزفول، آبادان و بهبهان ۵۸ مرد و یک زن است. در این میان ۴۸ نفر خدمات درمانی سرپایی دریافت کردند و ۱۱ نفر بستری شدند.

دکتر شهیار میرخشتی می افزاید: در سطح استان در چهارشنبه آخر سال۳۰۰ نفر از مجموعه ما آماده باش بودند.

او برنامه های امسال چهارشنبه سوری را اعلام آماده باش به تمام پرسنل ستادی عملیاتی و پایگاه ها، استقرار آمبولانس اتوبوسی در اماکن پرتردد و پارک‌ها، اعلام آماده‌باش اورژانس های بیمارستان ها با هماهنگی معاونت درمان جهت آمادگی پذیرش مصدومین چهارشنبه سوری آخر سال،  آماده باش بالگرد اورژانس در صورت لزوم، توزیع بروشورهای آموزشی، برگزاری جلسات برون استانی با ارگان‌های مرتبط، ارائه مطالب آموزشی مربوط به چهارشنبه آخر سال در مدارس با هماهنگی آموزش و پرورش، ارائه آمار مصدومین هر استان هر سه ساعت یک بار به اورژانس وزارت و ... برشمرد.

امیدواریم با توجه به آسیب ها و خسارات جبران ناپذیر این شب مردم ما این روز را با رعایت ایمنی به شادی بگذارنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.