زاهدان-در حالی که بنا بر اعلام مرکز آمار نرخ بیکاری در برخی استان ها تک رقمی شده و در برخی از استان ها نیز مانند سیستان و بلوچستان از ۱۳ درصد تجاوز نمی کند اما نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نرخ بیکاری در برخی از شهر های این استان را ۴۰ و حتی ۶۰ درصد اعلام می کنند.

نرخ بیکاری در سیستان و بلوچستان رکورد شکست

قدس: مدیرکل ثبت احوال استان سیستان و بلوچستان از این استان به عنوان جوان ترین استان کشور یاد می کند و می گوید: رتبه نخست جمعیت جوان کشور مربوط به سیستان و بلوچستان است به نحوی که ۶۷ درصد جمعیت استان زیر ۳۰ سال بوده و نرخ ولادت نیز  ۳۳.۴ است.

رضا راحت دهمرده  اظهار می کند: این رقم بدین معناست که به ازای هر یک هزار نفر ۳۳.۴ ولادت در استان داریم و این در حالی است که میانگین کشوری این آمار ۱۹ است.

وی عنوان می کند: حدود ۳۸.۳ درصد جمعیت استان را کودکان و نوجوانان زیر ۱۴ سال و ۲۸.۴ جمعیت استان را افراد بین ۱۵ تا ۲۹ سال تشکیل می‌دهند که از میانگین کشوری بالاتر است.

نرخ بیکاری ۴۰ درصد

هر چند که سیستان و بلوچستان لقب جوان ترین استان کشور را به خود اختصاص داده و در آمار ولادت پیشتاز است از آنطرف در نرخ بیکاری نیز رکورد دار است.

سال گذشته میرشکاری معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: نرخ رشد بیکاری این استان نه بر اساس آمارهای رسمی اعلام شده بلکه با توجه به شرایط موجود حدود ۴۰ درصد است.

 حسینی نماینده سابق مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی نیز نرخ بیکاری در منطقه سیستان را در سال گذشته بین ۴۲ تا ۴۶ درصد عنوان کرده بود که برخی از کارشناسان این رقم را در سال ۹۶ بیش از این عنوان می کنند.

سراوان رکود دار بیکاری

محمد باسط درازهی نماینده مردم سراوان  با بیان اینکه اطلاعات ضد و نقیضی در خصوص نرخ بیکاری وجود دارد اظهار می کند: در برر سی های بنده این حقیقت آشکار است که سیستان و بلوچستان جز بالاترین آمار بیکاری در کشور قرار دارد.

متاسفانه این نرخ بیکاری در شهرستان سراوان و در جنوب سیستان و بلوچستان وضعیت نگران کننده ای داشته و به ۶۰ درصد می رسدوی اظهار می کند: متاسفانه این نرخ بیکاری در شهرستان سراوان و در جنوب سیستان و بلوچستان وضعیت نگران کننده ای داشته و به ۶۰ درصد می رسد.

وی عنوان می کند: در گزارشی که آقای نوبخت از اشتغالزایی بیان داشت ایشان رشد اشتغالزایی را یک درصد عنوان کرد که این یک درصد هم سهم استان های برخوردار بوده است لذا در بحث اشتغالزایی دولت به تلاش و مجاهدت بهتر و بیشتری نیاز دارد تا بتواند مشکل بیکاری را تا حدی رفع کند

 وی با بیان اینکه دولت در زمینه اشتغالزایی توفیقی کسب نکرده است اذعان می کند:  دولت علی رغم اهم برنامه هایی که داشته نتوانسته به گزارش خوبی در این بخش برسد لذا به تلاش بهتر و بیشتری نیاز دارد.

ظرفیت برای اشتغالزایی مهیا است

فرماندار سراوان نیز با بیان اینکه این شهرستان در جنوب سیستان و بلوچستان بالاترین نرخ بیکاری را دارد اظهار می کند: وجود ۳۸ هکتار گلخانه در شهرستان سراوان فرصت مناسبی جهت ایجاد شغل‌های جانبی است.

درویش نارویی اظهار می کند: بسته‌بندی محصولات کشاورزی و ایجاد کارگاه‌های تولیدی با موضوع فرآوری محصولات منطقه می‌تواند در مقوله ایجاد شغل برای افراد جویای کار تاثیرگذار باشد.

وی از سازمان فنی و حرفه‌ای می خواهد تا با ارائه آموزش‌های لازم متناسب با شرایط منطقه و ایجاد مهارت، جوانان را به سمت کارهای تولیدی سوق بدهد.

نارویی جهانی شدن سفال کلپورگان را یکی از فرصت‌های بی‌نظیر منطقه برشمرده و اظهار می کند: میراث فرهنگی و دیگر دستگاه‌های مرتبط برای توسعه کارگاه‌های تولیدی سفال در سراوان باید با جدیت ورود کنند.

دولت باید سرمایه گذاری کند

نماینده مردم شهرستان خاش و عضو کمیسیون های اجتماعی و اشتغال مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به این موضوع که میانگین نرخ بیکاری در شهرستان خاش ۲۱ درصد است عنوان می کند: این در حالی است که ظرفیت های بسیاری از جمله کشاورزی و صنعت برای ایجاد اشتغالزایی در این شهرستان وجود دارد و لذا برای استفاده از این ظرفیت ها نیازمند برنامه ریزی منسجم هستیم.

علی کرد خاطرنشان می کند:  دولت باید برای مشکل بیکاری و اشتغال جوانان در زمینه ایجاد کارگاه ها و کارخانه تولید سیمان، گچ، موتورسازی، دوچرخه سازی، لاستیک سازی، چرم سازی و صنایع تبدیلی کشاورزی ورود پیدا کرده و سرمایه گذاری کند.

وی با تاکید بر این موضوع که دولت باید در خصوص حل معضل بیکاری جوانان و اشتغالزایی با برنامه های هدفمند حرکت کند یاد آور می شود:  به طور مثال با توجه به پروژه گازرسانی  ایجاد دانشگاه علمی کاربردی و راه اندازی رشته های لوله کشی گاز و جوشکاری صنعتی  در این شهرستان می تواند کمک شایانی به اشتغال جوانان منطقه بکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.